کد خبر: ۲۳۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 15
مردی میانسال با صورتی آفتاب سوخته کودک شش‌ساله‌‌ را که از ظاهرش ضعف و بیماری نمایان است سراسیمه به روی تخت اورژانس می‌گذارد؛ مضطرب به نظر می‌رسد؛ می‌‌گوید دو ساعتی در راه بوده تا به قول خودش در این گرمای خرماپزان پسرش را به بیمارستان برساند
شفاآنلاین>سلامت> مردم نسبت به کمبود پزشک در شهرها و مناطق محروم گلایه‌مند هستند ولی برخی نمایندگان مجلس، پزشکان و کارشناسان معتقدند کمبودی در تعداد پزشک نداریم بلکه مشکل به عدم توزیع مناسب پزشکان در سراسر کشور بر می‌گردد.

به گزارش شفاآنلاین، مردی میانسال با صورتی آفتاب سوخته کودک شش‌ساله‌‌ را که از ظاهرش ضعف و بیماری نمایان است سراسیمه به روی تخت اورژانس می‌گذارد؛ مضطرب به نظر می‌رسد؛ می‌‌گوید دو ساعتی در راه بوده تا به قول خودش در این گرمای خرماپزان پسرش را به بیمارستان برساند؛ پسر بدون مشکل قبلی ناگهانی دچار نوعی مشکل گوارشی شده و مراقبت‌های خانواده برای بهتر شدن اوضاع تأثیری نداشته است. اضطراب تمام وجود پدر را گرفته و می‌گوید فرزند اولش هم به دلیل یک بیماری که ناگهانی بروزیافته جانش را از دست داده است.

کادر بهداشت و درمان(cure) حاضر در درمانگاه تلاش می‌کنند پدر را آرام کنند ولی حال پدر آن قدر زار است که خودش هم دچار افت فشار شده و نیاز به ارائه خدمات سرپایی و تزریق سرم پیدا می‌کند؛ پزشک بر بالین پسرک بی‌حال حاضر می‌شود و پس از انجام معاینه و شرح حال، اقداماتی اولیه برای نجات جان کودک با کمک پرستاران انجام می‌دهد ولی این پایان ماجرا نیست و پزشک از پدر می خواهد  فردا هر چه سریع‌تر برای انجام بررسی بیشتر به متخصص مربوطه مراجعه کند.

پدر برای جستجوی پزشک متخصص از اطرافیان مشورت می‌گیرد و در نهایت پزشکی معرفی می‌شود ولی متخصص مربوطه در تاریخ مورد نظر موجود نیست و باید منتظر بماند. این مسأله بر نگرانی خانواده می‌افزاید....

هر چند وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته تلاش کرده اقدامات زیادی در جهت کمک به این افراد انجام دهد ولی رسیدگی‌ها، علی‌رغم تربیت تعداد زیادی پزشک بر اساس آمارهای اعلامی از منابع مختلف همچون وزارت بهداشت و نظام پزشکی کفایت نکرده است.

فعالیت 39 هزار و 398 متخصص و فوق تخصص در کشور

مدتی پیش ایرج حریرچی از معاونین وزیر بهداشت خبر از  فعالیت 39 هزار و 398 متخصص و فوق تخصص در کشور داد و اعلام کرد: «در تعداد متخصصین افزایش حدود ده برابری نسبت به قبل از انقلاب داریم ولی با این وجود نارضایتی و شکایات متعددی در مورد کمبود نیروی متخصص خصوصا در مناطق کم برخوردار وجود دارد».

معاون وزیر بهداشت گفت: یک علت اصلی در این زمینه کمبود کلی پزشک و متخصص در کشور نسبت به جمعیت و نسبت به کشورهای مشابه هست. تعداد 39 هزار و 398 متخصص نشان دهنده نسبت 4.8 متخصص به ازای هر ده هزار نفر جمعیت است.

وی اضافه کرد: در کشورهای مشابه و برخوردار دو تا پنج برابر و حتی بیش از پنج برابر متخصص به ازای جمعیت نسبت به کشور ما وجود دارد. به عبارت دیگر هنوز در کشور کمبود متخصص به طور کلی و در بعضی رشته‌ها به طور خاص وجود دارد.

در همین راستا طی روزهای گذشته برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس، با ثبت سوژه خود تحت عنوان «شکستن انحصار بازار پزشکی و دندانپزشکی با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو» تلاش کرده‌اند صدای خود را به مسؤولان برسانند و شاهد تسریع رسیدگی به مشکلات مربوطه در این زمینه  باشند.

افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی(medical) بدون اجرای نظام «ارجاع» منطقی نیست

بسیاری از کارشناسان معتقدند به دلیل اینکه زیرساخت‌های لازم برای افزایش دانشجو در نظر گرفته نشده است، افزایش دانشجوی پزشکی و بیشتر شدن آمار پزشکان نتیجه زیادی برای رفع مشکلات مربوطه به ویژه در مناطق محروم نداشته است، کامران حاجی‌نبی کارشناس اقتصاد سلامت  درباره این موضوع گفت: تا زمانی که نظام «ارجاع» در کشور استقرار پیدا نکند، افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی منطقی نیست و منجر به کاهش پرداختی از جیب مردم نمی‌شود.

حاجی نبی تأکید کرد: اگر نظام عرضه و تقاضا در حوزه سلامت مستقر بود می‌توانستیم با افزایش ظرفیت پزشکان، میزان عرضه را نسبت به تقاضا افزایش دهیم؛ افزایش تعداد پزشکان به منظور کاهش هزینه‌های مردم صحیح نیست و این دو موضوع با یکدیگر ارتباطی ندارند.

این کارشناس مدیریت و اقتصاد سلامت افزود: بسیاری از پزشکان برای دریافت پروانه نظام پزشکی ثبت‌نام می‌کنند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد افراد شاغل در این حوزه از تعداد ثبت شده‌ها در نظام پزشکی کمتر است به‌طوری که آمار تعداد پزشکان نسبت به هر هزار نفر جمعیت کشور برابر گزارش سازمان نظام پزشکی کشور حدود ۱.۷  و برابر گزارش وزارت بهداشت حدود ۱.۳  است که حدود ۲۰ درصد اختلاف دارد و این موضوع نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان پزشکی جذب بازار کار نشده‌اند؛ ممکن است عده‌ای از آنها مهاجرت کرده و عده‌ای به طور کلی حرفه پزشکی را کنار گذاشته باشند.

کمبود پزشک نداریم

اما برخی از نمایندگان مجلس معتقدند اصلا کمبود پزشک نداریم که بخواهیم این مشکل را رفع کنیم و ریشه مسأله از موضوعات دیگر است. اکبر رنجبرزاده عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره اظهار داشت:‌ اگر بگوییم کمبود پزشک داریم موضوع منطبق بر واقعیت نیست چرا که توزیع پزشک در مناطق مختلف کشور به درستی انجام نمی‌گیرد و این سبب بروز نارضایتی می‌شود. بنابراین کمبود پزشکی که در برخی از شهرستان‌ها و مناطق محروم شاهدیم علت آن توزیع ناعادلانه و نامناسب پزشک است.

اجرای برنامه ششم توسعه سبب توزیع عادلانه پزشکان در کشور

اجرای برنامه ششم توسعه از راهکارهایی است که توسط برخی نمایندگان به وزارت بهداشت توصیه شده تا مردم در نقاط محروم و کم برخوردار بتوانند از دسترسی بهتری برای پزشک متخصص بهره‌مند شوند حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از دیگر افرادی است که معتقد بوده کمبود پزشک نداریم.

وی در ارتباط با راهکار برون رفت از این مشکل بیان داشت:در صورتی که برنامه ششم توسعه که از طرف مجلس به وزارت بهداشت ارائه شده است، اجرا شود، ساماندهی‌های لازم برای توزیع پزشک صورت می‌گیرد.  

افزایش ۹۰ درصدی آمار پزشکان در کشور

اعلام افزایش آمار پزشکان نسبت به قبل از انقلاب از دیگر موضوعات مطرح شده توسط برخی کارشناسان و مسؤولان است که بر عدم کمبود پزشک صحه می‌گذارد ولی این سوال مطرح است که چرا با این وجود نارضایتی مردمی برای کم بودن پزشک وجود دارد. پاسخی که اکبر ترکی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دلیلش را در سوء مدیریت در تقسیم نیروهای پزشکی ‌می‌داند.

وی درباره این موضوع اظهار داشت:‌ در حال حاضر حدود 170 هزار پزشک عضو سازمان نظام پزشکی هستند و این نشان می‌دهد که آمار پزشکان در کشور کم نیست و نسبت به قبل از انقلاب و اوایل آن آمار پزشکان 80 تا 90 درصد بیشتر شده است ولی مدیریت لازم در این زمینه نبوده است.

 تعداد زیادی پزشک بیکار داریم

 به غیر از نمایندگان مجلس برخی از جامعه پزشکان نیز معتقدند که کمبود پزشک نداریم؛ ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران از جمله این پزشکان است که اعلام کرده نه تنها کمبود پزشک نداریم بلکه بیماری هم در جامعه پزشکان زیاد است.

وی درباره این موضوع بیان داشت: اکنون جمعیت کشور حدود 80 میلیون نفر است و 130 هزار پزشک داریم و نسبت به کشورهای اطراف خود نه تنها پزشک کمتر نداریم بلکه تعداد پزشکان، زیاد هم هست.مشکلی که وجود دارد تقسیم و مدیریت تقسیم پزشکان است چرا که اکثر پزشکان در تهران و مراکز استان‌ها جمع شده‌اند و در مناطق دیگر پزشک وجود ندارد در نتیجه استفاده بهینه از پزشکان نمی‌شود.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه 50 تا 60 هزار پزشک عمومی داریم که از آنها استفاده نمی‌شود، گفت: تعدادی از این پزشکان به دلیل اینکه کار وجود ندارد، کار طبابت را رها کرده و به کار دیگری می‌پردازند. این در حالی است که در کشورهای دیگر از پزشکان در مدارس، ایستگاه‌های مختلف قطار و هواپیما استفاده می‌کنند، بنابراین پزشک بیکاری وجود ندارد اما متاسفانه در ایران تعداد پزشکان بیکار زیاد داریم و بیش از کشورهای دیگر است.

نگران کیفیت آموزش هستیم

برخی از اساتید اما نظر متفاوتی دارند و می‌گویند هر چند وضعیت نسبت به قبل انقلاب رضایت بخش است ولی نمی‌توان به هر نحوی دانشجو تربیت کرد. ایرج فاضل از جمله پزشکان پیشکسوت در حوزه پزشکی که دانشجویان زیادی در این حوزه تربیت کرده است در ارتباط با آمار پزشکان پیش از این بیان داشت: به نظر من رشد کمی ما بسیار رضایت‌بخش بوده است. ما در شرایطی بعد از انقلاب شروع کردیم که چندین هزار طبیب خارجی کارهای درمانی را به عهده داشتند و همه درجه ۳ بودند، اینها مشکلات مهمی برای کشور و مردم داشت، به هر صورت ما خیلی خوشنود نبودیم که کارهای پزشکی ما را خارجی‌ها انجام بدهند، این بسط آموزش‌عالی و به‌خصوص گستردگی آن در نظام سلامت ما بسیار درخشان بوده است.

وی بیان داشت: پزشکی شاید کاربردی‌ترین رشته در میان سایر رشته‌ها باشد و امروز با کثرت دانشجو و قلّت استاد ممکن است کیفیت آموزش صدمه بخوردو ما نگران کیفیت آموزش هستیم.‏

برای استقرار پزشک خانواده به وزارت بهداشت آمدم

نظر بالاترین مقام وزارت بهداشت در مورد تعداد پزشکان هم شنیدنی است. سعید نمکی بهمن سال گذشته سکاندار امر بهداشت و درمان مردم شد و از همان ابتدا توجه به موضوع پزشک خانواده که گره‌گشای مشکلات مردم در دسترسی به پزشک و کمبود آن را دارد را مد نظر قرار داد تا جایی که در نخستین مصاحبه‌هایش اعلام کرد: «برای استقرار پزشک خانواده به وزارت بهداشت آمدم».

 قفل کمبود پزشک چه زمانی باز می‌شود؟

پزشک خانواده و نظام ارجاع دو کلید اصلی در حوزه بهداشت و درمان به شمار می‌رود و در بسیاری از کشورها اجرای آن نتایج موفقی را به همراه داشته است. شواهد و اخبار منتشر شده نشان می‌دهد گویا عزم وزیر جدید بهداشت برای پزشک خانواده و نظام ارجاع جزم است ولی حالا باید دید این موضوع چه زمانی به صورت کامل اجرای می‌شود و پس از آن آیا دغدغه‌ای مبنی بر افزایش آمار پزشک وجود خواهد داشت یا خیر؟ فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: