کد خبر: ۲۳۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 13
خرید دارو از طریق فضای مجازی سلامت افراد جامعه را با خطرات بالقوه مواجه می‌کند و در این میان سازمان‌های معتبر حوزه سلامت جهان در ارتباط باانجام چنین کاری هشدار می‌دهند
شفا آنلاین>سلامت>متخصصان و کارشناسان معتقدند: نبود آگاهی ها و اطلاع رسانی کافی موجب شده عده ای افراد سودجو با شناسایی مخاطبان خود نسبت به خرید و فروش دارو حتی محصولات بهداشتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدام کنند، موضوعی که بی توجهی به آن سلامت افراد را با تهدید مواجه می کند و حتی عواقب جبران ناپذیری را بر جا می گذارد.

به گزارش شفا آنلاین، خرید دارو از طریق فضای مجازی سلامت افراد جامعه را با خطرات بالقوه مواجه می‌کند و در این میان سازمان‌های معتبر حوزه سلامت جهان در ارتباط باانجام چنین کاری هشدار می‌دهند.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته و با شکل گیری شبکه‌های مختلف اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام و حتی در فضای اینترنت بسیاری از افراد، شرکت ها و وب سایت‌ها با استفاده از این فضا و متاسفانه گاهی با همکاری افراد مشهور به فروش محصولاتی مبادرت می‌کنند که در بسیاری از موارد فاقد استاندارد لازم بوده و در این میان محصولات پزشکی و دارویی بیش از همه اهمیت داشته و عرضه آنها بسیار خطرناک تر هستند.

علی ۲۹ ساله یکی از قربانیان مصرف داروهای اینترنتی است، او برای کاهش وزن(Weight Loss) خود داروی لاغری به گفته خود معجزه سا را استفاده کرده و هم اکنون به علت آسیب به یکی از ارگان مهم بدن یعنی کبد تحت نظر پزشک و درمان لازم قرار ندارد.

البته این موضوع به اینجا ختم نمی شود و علاوه بر آن به بیماری دیابت نیز مبتلا شده و باید طبق برنامه دارو مصرف کند و به گفته خودش دیگر پیشیمانی سودی ندارد.

فروش داروهای تقلبی در فضای مجازی
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان افزود: هنوز زیر ساخت های ایجاد و تبلیغ داروخانه‌های اینترنتی بصورت مجاز و قانونی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور فراهم نشده و همین امر امکان بروز سوء استفاده در فضا های دیگر نظیر شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

دکتر مهدی بیگدلی افزود: باید به این مهم توجه داشت که بدلیل اهمیت ویژه دارو در حفظ سلامت مردم، خرید و فروش آن در فضاهای مجازی نیازمند تهمیدات قانونی لازمه بوده و باید تحت نظارت متولی سلامت کشور انجام گیرد.

وی اظهار داشت: حتی در فضاها، سایت‌های اینترنتی نیز داروهای تقلبی وبدون هیچگونه مجوز قانونی خرید و فروش می‌شود که نمی‌توان از کیفیت و سطح ایمنی آنها اطمینان داشت و به نوبه خود اهمیت ویژه ای دارد.

این مسئول ادامه داد: برخی اقلام دارویی پر مصرف وپر طرفدار مثل داروهای کاهش دهنده و افزایش دهنده وزن، دارو و اقلام ارایشی موثر در زیبایی، رشد مو، داروهای افزایش دهنده قد و غیره به دلیل فروش بالای آن در بین عموم مردم محبوبیت بیشتری دارند وبه همین دلیل متاسفانه فروش این نوع داروها نیز توسط افراد فاقد صلاحیت و بصورت قاچاق نیز افزایش یافته است.

بیگدلی افزود: به دلیل درآمدهای وسوسه انگیز و کلان تبلیغات این نوع داروهای قاچاق در فضای مجازی خریداران بدون کسب اطلاع و اگاهی لازم به خرید انها اقدام و حتی به تبلیغات دروغین و عیرواقعی آن نیز اعتماد می‌کنند.

وی اضافه کرد: حتی در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز داروهایی خاصی از قبیل کاهش و افزایش وزن در مدت کوتاه، افزایش تمرکز، افزایش قد، رویش مجدد مو و غیره بدون پشتوانه علمی به مخاطبان تبلیغ می‌شود و مصرف آنها چه بسا عوارض مخرب را برای ارگان‌های مختلف بدن بر جا بگذارد.

این مسئول ادامه داد: متاسفانه حتی گاهی در رسانه ملی نیز محصولاتی تبلغ می شود که بدون مجوز سازمان غذاودارو تولید شده اند و فاقد اثرات لازم وادعاهای سازنده محصول هستند که در این مبحث وجود یک کارشناس خبره از حوزه بهداشت و درمان و یا انجمن دارو سازان و تایید محصول می تواند اطمینان بخشی بیشتری را برای مخاطبان ایجاد کند.

وی به مخاطبان توصیه کرد که خرید هرگونه محصول دارویی، اقلام آرایشی و بهداشتی و مکمل ها بهتراست تنها از طریق داروخانه ها و فروشگاه های آرایشی معتبر انجام گیرد و ضمن دقت به داشتن مجوز قانونی تولید یا واردات سازمان غذا ودارو، از اصالت محصول اطمینان حاصل کنند، زیرا مصرف محصولات غیرمجاز نه تنها موجب عوارض شدید و مخاطرات سلامت افراد می شود بلکه باعث ترغیب افراد سودجوخواهد شد.

تبلیغات وسوسه انگیز لاغری به بهای آسیب به سلامت فردی
یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان گفت: متاسفانه اغلب افراد روش های اصولی همانند ورزش کردن و رژیم گرفتن برای کاهش وزن خود را کار دشواری می پندارند و بر این مبنا به دنبال راههای سریع برای رسیدن به هدف خود هستند.

جلال حجازی افزود: بسیاری از افراد سودجو و برخی عطاری ها با آگاهی از این موضوع، تبلیغات فریبننده ای را برای فروش محصولات لاغری خود انجام می دهند و بسیاری از افراد ازپیامدهای ناگواری که مصرف این مواد می توانند به دنبال داشته باشند، آگاهی ندارند.

وی اضافه کرد: ماده مخدر اکتسازی" شیشه" برای اولین بار به عنوان یک داروی لاغری وارد بازار شد اما با مشخص شدن عوارض جانبی آن، مصرف این ماده غیر قانونی اعلام شد و بسیاری از داروهای غیر مجاز کاهنده وزن نیز ممکن است حاوی ترکیبات مخدری باشند که می توانند عوارض ناخوشایند گسترده ای را ایجاد نمایند.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: داروهای لاغر کننده مجاز در صورت نیاز فقط می توانند توسط پزشک یا متخصص تغذیه تجویز شوند و عرضه هر نوع دارو، خارج از داروخانه و بدون تجویز پزشک غیر قانونی بوده و ممکن است نتایج ناگواری را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار داشت: داروهای مجاز حداکثر تا سه کیلو می تواند به کاهش وزن فرد منجر شده با قطع این داروها فرد به وزن قبلی خود باز خواهد گشت و کاهش وزن موثر و پایدار در گرو رعایت سبک زندگی سالم، تحرک کافی و تبعیت از رژیم غذایی مناسب است.

حجازی خاطر نشان کرد: داروهای لاغری که در فضای مجازی یا از سوی شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند و گاه می توانند در مدت کوتاهی باعث افزایش وزن بیش از ۱۰ کیلوگرمی در فرد شوند عوارض جانبی بسیار گسترده ای می توانند ایجاد کند که از جمله آنها می توان به نارسایی های کبدی و کلیوی، آسیب به تیروئید، دیابت و حتی کما و مرگ نیز اشاره کرد.

خرید و فروش دارو در فضای مجازی جرم تلقی می شود
رئیس پلیس فتا استان زنجان نیز در این باره گفت: طبق قانون هر گونه تبلیغات خرید و فروش داروی قاچاق(Smuggling) و غیر مجاز در فضای مجازی جرم تلقی می شود و این موضوع اهمیت ویژه ای دارد.
سرهنگ محمد علی آدینه لو افزود: بر این اساس پلیس، فضای مجازی را رصد می کند و افرادی که به صورت غیر قانونی نسبت به تبلیغ داروهای سنتی و یا پزشکی اقدام می کنند، شناسایی و پس از تشکیل پروند، به مراجع قضایی معرفی می کند.

وی اظهار داشت: پلیس فتا با رصد ۲۴ ساعته با گردانندگان وب سایت‌هایی که اقدام به تبلیغ و فروش داروهای غیر مجاز می کنند برخوردهای لازم را انجام می دهد چرا که دارو مقوله مهم بوده و با سلامت افراد و سر و کار دارد.

این مسئول ادامه داد: سال گذشته طرح پانجیا با همکاری دستگاههای مربوطه به صورت سراسری در کل کشور و با همکاری پلیس بین الملل اجرا شد که دراین راستا تعدادی وب سایت‌های متخلف شناسایی و افرادی که بصورت غیر قانونی تبلیغات و خرید و فروش دارو می پرداختند، دستگیر شدند.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای طرح شناسایی صفحات و وب سایت‌های متخلف برخورد با تولید و توزیع کنندگان محصولات دارویی تقلبی در فضای مجازی وجلوگیری از فعالیت تجاری غیر قانونی کلاهبرداران، افزایش آگاهی عمومی مردم از خطرات خرید و مصرف محصولات دارویی و پزشکی غیر مجاز از وب سایت‌های غیر قانونی بود.

آدینه لو افزود: شهروندان به هیچ عنوان به تبلیغات فریبنده وب سایت های و کانال های مختلف شبکه های مجازی در ارتباط با معجره آسا بودن داروها توجه نکنند و در این میان تولید و عرضه محصولات دارویی، بهداشتی صرفاً با مجوز و تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تحت نظارت سازمان غذا و داروی کشور است.

وی اظهار داشت: به شهروندان و کاربران توصیه می شود نیازهای دارویی خود را از مبادی مجازو قانونی مانند داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مجاز عرضه تجهیزات پزشکی تهیه کنند چرا که افراد سودجو و فرصت‌طلب برای کسب منافع مالی بیشتر با انواع تخلفات درزمینه تولید و عرضه و فروش محصولات بهداشتی و دارویی سلامت افراد جامعه را با خطرات جدی مواجه می کنند.

رئیس پلیس فتا استان زنجان ادامه داد: پلیس فتای استان آمادگی مقابله با جرائم رایانه‌ای را دارد و از شهروندان در خواست می شود، در صورت برخورد با موارد مشکوک مراتب را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش تماس با ما گزارش کنند.

وی اضافه کرد: کارشناسان پلیس فتا نیز بصورت ۲۴ ساعته به عنوان مرکز فوریت های سایبری آماده پاسخگویی به سوالات مخاطبان بوده و از این طریق می توانند پاسخ های خود را دریافت کنند.
آدینه لو افزود: به این مهم توجه داشت تبلیغ و فعالیت در فضای مجازی منوط به کسب مجوز از سوی سازمان مربوطه و صمت می باشد.

وی اظهار داشت: متاسفانه کاربران به ویژه فضای مجازی را فضایی حقیقی می پندارند، و همین موضوع موجب می شود به مطالب و تبلیغات غیر واقعی آن به ویژه در حوزه دارویی اعتماد کنند.
این مسئول ادامه داد: شهروندان زنجانی برای کسب اطلاعات مورد نیاز دارویی اخبار و آگاهی لازم را فقط از طریق سایت های معتبر نظیر دانشگاههای علوم پزشکی دریافت کنند چرا که فضای مجاری اخبار غیر واقعی و جعلی دارد.

وی اضافه کرد: اغلب مجرمان در فضای مجازی هویت واقعی نداشته و این افراد با جلب اعتماد مشتریان خود کلاهبرداری می کنند و پلیس فتا پس از دریافت شکایات و موارد نسبت به دستگیری و تشکیل پرونده آنان مبادرت می کند.

رئیس پلیس فتا استان زنجان ادامه داد: فضای مجازی فرصتی برای انجام فعالیت های مجرمانه ایجاد کرده که بررسی ها نشان می دهددر بیشتر مواقع نبود آگاهسازی فعالیت های غیر قانونی در این فضا را رقم زده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: