کد خبر: ۲۳۴۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 12
لنف اِدِم نوعی درگیری مزمن و پیشرونده است که تأثیرات فراوانی بر جسم و روان، روحیات اجتماعی فرد مبتلا دارد
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص توانبخشی و طب فیزیکی درباره عارضه لنف اِدِم که پس از سرطان سینه به جان افراد می‌افتد، توضیحاتی داد.

به گزارش شفا آنلاین، قهرمان پوری متخصص توانبخشی و طب فیزیکی درباره بیماری لنف اِدِم اظهار کرد: سرطان سینه(Breast Cancer) با حداقل بروز ۱۴ هزار مورد جدید در سال شایع‌ترین نوع سرطان در بین زنان و‌مردان ایرانی است. افراد مبتلا به سرطان سینه ممکن است پس از جراحی ماستکتومی و تخلیه غدد لنفاوی زیر بغل، همچنین رادیوتراپی این ناحیه به لنف اِدِم اندام فوقانی مبتلا شوند؛ ۹ الی ۱۰ درصد مبتلایان به سرطان سینه پس از انجام روش‌های درمانی مذکور به لنف اِدِم یعنی تجمع مایه لنفی در فضای بین بافتی دچار می‌شوند.

وی در ادامه افزود: لنف اِدِم نوعی درگیری مزمن و پیشرونده است که تأثیرات فراوانی بر جسم و روان، روحیات اجتماعی فرد مبتلا دارد، گرچه لنف اِدِم با درمان مناسب رفع می‌شود، اما اغلب بیماران اطلاعات کافی درباره روش‌های درمان و مراکزی که این کار را انجام می‌دهند، ندارند.

پوری توصیه‌هایی به منظور پیشگیری از بروز لنف اِدِم یا پیشرفت آن و اصلاح روش زندگی داشت و گفت: بهتر است افراد مبتلا به عارضه برای بهبودی هر چه سریع‌تر به این نکات توجه زیادی داشته باشند تا از احتمال بروز لنف اِدِم بکاهیم؛ فرد بیمار باید تغذیه مناسب داشته باشد تا بتواند وزن خود را ثابت نگه دارد؛ از غذا‌های فست‌فودی و پرنمک دوری کند و به جای آن از چربی‌های غیر اشباع یا سبزیجات و غلات که حاوی فیبر بالایی هستند استفاده کنند.

این متخصص توانبخشی(Rehabilitation) و طب فیزیکی ادامه داد: حتما آب فراوان نوشیده شود، زیرا آب می‌تواند مانع روند پیشرفت لنف اِدِم شود؛ فرد بیمار باید روزانه ۳۰ دقیقه ورزش‌های هوازی، کششی، تقویتی انجام دهد؛ آب درمانی هم می‌تواند یکی دیگر از روش‌های مناسب برای بهبود این نوع بیماری باشد. فرد بیمار باید از پوست خود مراقبت کند و هر نوع خراش، زخم یا سوختگی در اندام مبتلا به لنف اِدِم باید به خوبی با آب فراوان شسته شود از به کاربردن مواد ضدعفونی کننده مانند بتادین بر روی زخم خودداری شود.

وی تصریح کرد: از استفاده از عطر یا مام زیر بغل که ماده شیمیایی تحریک کننده دارد، در سمت مبتلا به لنف اِدِم پرهیز شود، همچنین باید بسیاری از عادت‌های روزانه زندگی خود را تغییر دهیم و بهداشت را رعایت کنیم؛ برای زدودن موی زاید از دستگاه کوتاه کننده مو استفاده شود استفاده از تیغ یا موبر در اندام مبتلا به لنف اِدِم ممنوع است؛ در این مواقع نباید از کمپرسور گرم و سرد استفاده کنیم، از اندام فوقانی مبتلا به لنف اِدِم برای گرفتن رگ، فشار، یا خونگیری تا جایی که ممکن است استفاده نشود، مگر اینکه صلاح دید پزشک باشد.

این متخصص توانبخشی و طب فیزیکی در مورد نحوه درمان لنف اِدِم گفت: درمان تعریف شده لنف اِدِم بر اساس پروتکل جهانی، درمان ترکیبی احتقان زدایی یا (complex decondestive therapy ) نام دارد که شامل دو مرحله است، مرحله اول که مرحله فشرده یا intensive نام دارد توسط درمانگر و در مراکز لنف اِدِم به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز متوالی انجام می‌شود؛ پس از رسیدن به پاسخ مناسب بیمار وارد مرحله دوم درمان یا فاز نگهدارنده می‌شود که این فاز در منزل و توسط بیمار و خانواده او صورت می‌گیرد؛ هر دو مرحله درمان شامل چهار رکن اساسی ماساژ دستی لنفاوی، بانداژ یا استفاده از گارمنت (استین فشاری)، ورزش، آموزش و مراقبت از پوست است، در فاز نگهدارنده بیمار ابتدا هر سه ماه یکبار و سپس هر ۶ ماه باید برای معاینه و پیگیری درمان به درمانگر مراجعه کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: