کد خبر: ۲۳۴۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - 2019June 08
متأسفانه مصرف مقدار زیاد نمک در بسیاری از افراد شایع است و جزء عادات غذایی بد به حساب می‌آید. مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون شده، ریسک حملات قلبی و سکته مغزی را بالا می‌برد
شفا آنلاین>سلامت>با وجود توصیه‌های فراوان در مورد مضرات مصرف نمک و گوشت قرمز، یافته‌های دو تحقیق جدید علمی نشان می‌دهند که رژیم غذایی پر نمک موجب کوچک شدن رشد تومور می‌شود و مصرف گوشت قرمز هم خطر ابتلا به بیماری ام.اس را کاهش می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین، متأسفانه مصرف مقدار زیاد نمک در بسیاری از افراد شایع است و جزء عادات غذایی بد به حساب می‌آید. مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون شده، ریسک حملات قلبی و سکته مغزی را بالا می‌برد و باعث بروز سرطان معده می‌شود. بر اساس اطلاعات و توصیه‌های استاندارد پزشکی، نباید روزانه بیش از شش گرم نمک مصرف کرد. نمک زیاد علاوه بر موارد ذکر شده کلسیم را از خون گرفته و همراه ادرار از بدن خارج می‌کند که باعث بروز پوکی استخوان(Osteoporosis) می‌شود.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند، افرادی که غذاهای پرنمک مثل ترشی‌ها، ماهی نمک سود شده و گوشت‌های فرآوری شده مصرف می‌کنند، خطر ابتلاء به سرطان معده در آنها به ترتیب ۲۷ درصد و ۲۴ درصد بیشتر از افرادی است که این نوع غذاها را مصرف نمی‌کنند.

مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از عوامل خطرساز اصلی فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی شناخته شده است و پیامدهای دیگر آن از جمله سرطان معده امروزه مورد توجه خاص مجامع علمی قرار دارد.

اما اکنون تحقیق جدیدی که در کشت‌های سلولی و دو مدل جداگانه موش انجام شده است، نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی پر نمک با تغییر عملکرد برخی سلول‌های ایمنی باعث کاهش رشد تومور می‌شود.

محققان در این مطالعه یک آزمایش کشت سلولی انجام دادند که در آن یک محیط زیست پر نمک را تکرار کردند.

نتایج این مطالعه در مجله rontiers in Immunology منتشر شده است. آنها متوجه شدند که مصرف نمک بیش از حد مانع عملکرد یک نوع سلول ایمنی - که دانشمندان آن را سلول‌های مهاری مشتق از ردۀ میلوئیدی (MDSC) می‌خوانند - هم در سلول‌های موش و هم در MDSC های انسانی گرفته شده از بیماران سرطانی می‌شود. این مطالعه نشان داد که یک محیط پر نمک، MDSC ها را از مهار سایر سلول‌های ایمنی تقریباً به طور کامل متوقف می‌سازد. محققان خاطرنشان کردند که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که MDSC ها عامل مهمی در بازداشتن سیستم ایمنی از حمله فعالانه به تومورها هستند.

گوشت قرمز همراه با رژیم غذایی سالم احتمال ام اس را کاهش می‌دهد

همچنین مطالعه دیگری که توسط محققان دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه کورتین انجام شده است، نشان می‌دهد که گنجاندن گوشت قرمز فرآوری‌نشده در رژیم غذایی سالم مدیترانه‌ای احتمال ابتلاء به بیماری ام اس(MS) را کاهش می‌دهد.

رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم‌چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.

معمولاً در رژیم غذایی مدیترانه‌ای میزان مصرف گوشت قرمز حداقل است، ولی مطالعات جدید نشان می‌دهد گنجاندن گوشت قرمز فرآوری‌نشده اعم از گوسفند و گوساله در این رژیم غذایی به میزان متعادل (حدود ۶۵ گرم در روز) احتمال ابتلاء به بیماری ام اس را کاهش می‌دهد. گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی پروتئین، آهن، روی، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین D و برخی ویتامین‌های B است که همگی برای عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند.

این در حالی است که گوشت‌های قرمز حاوی میزان زیادی چربی هستند. برخی از این گوشت‌ها در هر ۱۰۰ گرم حدود ۱۲ گرم چربی دارند که ۵۰ درصد آن را چربی‌های اشباع شده تشکیل می‌دهند. این نوع چربی‌ها به دلایل متعددی مشکل‌زا هستند. در واقع چربی‌های اشباع شده باعث افزایش نفوذپذیری جداره روده‌ای شده و به این ترتیب زمینه ورود سموم به بدن مهیا می‌شود. این مسئله نیز در واکنش‌های ایمنی بدن اختلال ایجاد می‌کند و ام اس نیز یک بیماری ایمنی محسوب می‌شود.

بنابراین مصرف گوشت قرمز، اوضاع بدن را وخیم می‌کند. از طرف دیگر چربی‌های اشباع شده باعث افزایش التهاب بدن و در نتیجه افزایش میزان حملات ام. اس می‌شود.

چربی‌های اشباع که عموماً از منابع حیوانی مانند گوشت قرمز و لبنیات پُرچرب هستند و در غذاهای حاوی روغن پالم و روغن نارگیل نیز وجود دارند، کلسترول بد را بالا می‌برند. کلسترول بالا می‌تواند منجر به تصلب شرایین شود که ریسک حملهٔ قلبی و سکتهٔ مغزی را افزایش می‌دهد. نتایج مطالعات نشان داده است که بیماران ام اس، به‌ویژه زنان، بیشتر از سایرین در معرض حملهٔ قلبی، سکته مغزی(stroke)، نارسایی قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی هستند.

مولتی‌پل اسکلروزیس یا ام اس نوعی بیماری خود ایمنی و التهابی است که در آن سلول‌های دفاعی بدن به اشتباه به میلین که همان غلاف محافظت‌کننده فیبرهای عصبی در مغز و نخاع است حمله می‌کنند. در این صورت نیز میلین از بین رفته و در اطلاعات ارسال شده توسط مغز به ارگان‌های بدن اختلال به وجود می‌آید و در طولانی‌مدت فرد به ناتوانی جسمی دچار می‌شود. در برخی موارد بیمار نسبت به بیماری خود ناآگاه است و پزشک برحسب اتفاق موفق به تشخیص آن می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: