کد خبر: ۲۳۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - 2019May 22
اول تا هشتم خرداد ماه به نام هفته سلامت گوارش نامگذاری شده که این هفته برگرفته از روز جهانی گوارش است
شفا آنلاین>سلامت>اول تا هشتم خرداد ماه هر سال به عنوان هفته سلامت گوارش درکشور نامگذاری شده و«تشخیص زودهنگام و درمان سرطان دستگاه گوارش» شعار امسال این هفته تعیین شد تا مردم با اقدامات پیشگیرانه و تشخیص زودهنگام از عوارض این بیماری مهلک در امان باشند.

به گزارش شفا آنلاین، در ایران مانند بسیاری از کشورهای دنیا، روز یا هفته ای را به عنوان خاصی نامگذاری می کنند که هفته سلامت گوارش از این دسته می باشد تا فرصتی برای افزایش دانش و آگاهی مردم نسبت به بیماری ها فراهم شود و به این مناسبت توجه آنان به موضوع مهم پیشگیری، بیشتر جلب شود.

حفظ و ارتقاء سلامتی با افزایش آگاهی، تغییر در رفتار مردم و رعایت دستورات بهداشتی و تغذیه ای قابل دستیابی است که این مناسبت ها، فرصتی مغتنم برای رسیدن به این اهداف مهم است.

دبیر اجرایی کمیته کشوری هفته سلامت گوارش گفت: اول تا هشتم خرداد ماه به نام هفته سلامت گوارش نامگذاری شده که این هفته برگرفته از روز جهانی گوارش است.

دکتر سید محمدمهدی میرناصری اظهار داشت: انجمن جهانی گوارش روز 29 می (مصادف با 8 خرداد) را به عنوان روز جهانی سلامت گوارش نامگذاری کرد و هر ساله موضوعی را انتخاب و به کشورها معرفی می کند.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال این مناسب «تشخیص زودهنگام و درمان سرطان(Cancer) های دستگاه گوارش» تعیین شده است، گفت: ما هم به مناسبت این هفته برنامه های مختلفی در استان ها برای افزایش آگاهی مردم برگزار می کنیم.

میرناصری به برگزاری همایش با موضوع پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان های دستگاه گوارش در 12 استان اشاره کرد و گفت: این همایش با حضور پزشکان از اول تا نهم خرداد ماه در استان های قم، مازندران، آذربایجان شرقی، گیلان، گلستان، کرمان ، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کردستان و خوزستان برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه این همایش روز 2 خرداد در تهران و رشت برگزار می شود، گفت: این همایش، سوم خرداد در اصفهان، هشتم خرداد در قم، کرمان، گرگان، سنندج و اهواز و همچنین 9 خرداد در مشهد، تبریز و ساری برپا خواهد شد.

میرناصری با اشاره به اینکه پوستر هفته سلامت گوارش در کل بیمارستان های کشور توزیع شده است، افزود: پوستر و بنر این هفته در 17 فرهنگسرای تهران هم توزیع شده است.

دبیر اجرایی کمیته کشوری هفته سلامت گوارش با اشاره به اینکه تمرکز اصلی ما در قالب این مناسبت بر روی سرطان های اصلی دستگاه گوارش مانند روده بزرگ، معده و مری است، گفت: سرطان دستگاه گوارش در ایران جزو سرطان های شایع می باشد و سرطان های معده و روده بزرگ به ترتیب دومین و سومین سرطان شایع در زنان و مردان ایرانی بوده و عامل تقریبا 25 درصد مرگ های ناشی از سرطان ها هستند.

میرناصری با اشاره به اینکه سرطان معده به تنهایی 16 درصد از کل مرگ های ناشی از سرطان را به خود اختصاص می دهد، اظهار داشت: بیشترین میزان سرطان معده در استان های شمالی و کمترین میزان بروز این بیماری در استان های مرکزی و جنوبی کشور می باشد.

وی افزود: سن 50 سال یا بیشتر، سابقه سرطان های گوارشی در بستگان درجه یک، سابقه پولیپ در روده بزرگ، سابقه بیماری التهاب روده، دیابت، چاقی و کبدچرب(Fatty Liver) و نوشیدن مایعات داغ مانند چای داغ، از جمله عوامل خطر این بیماری است.

میرناصری ادامه داد: مصرف دخانیات و مواد مخدر، نوشیدن الکل، مصرف زیاد گوشت قرمز یا فرآوری شده، مصرف ناکافی میوه، غلات و سبزیجات تازه و فعالیت فیزیکی ناکافی از دیگر عوامل خطر سرطان هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: