کد خبر: ۲۳۱۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 07
داروی دیووان که با نام‌های والزارتان یا والسارتان نیز شناخته می شود برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود و شرایط خاصی برای مصرف دارد
شفاآنلاین>سلامت> داروی والزارتان یا والسارتان از تنگ شدن عروق خونی شده جلوگیری می‌کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین، داروی دیووان که با نام‌های والزارتان یا والسارتان نیز شناخته می شود برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود و شرایط خاصی برای مصرف دارد

معرفی داروی  والزارتان

داروی دیووان (Diovan) که با نام عمومی والزارتان یا والسارتان (valsartan) شناخته می‌شود، از تنگ شدن عروق خونی شده جلوگیری کرده و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد و موجب بهبود گردش خون می‌شود.

داروی والزارتان برای درمان فشار خون بالا، در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال استفاده می‌شود.

والسارتان همچنین در شرایط ایست قلبی، و برای کاهش خطر مرگ بعد از یک حمله‌ قلبی، مصرف می‌شود.

داروی والزارتان، گاهی به همراه سایر دارو‌های فشار خون استفاده می‌شود.

مقدار و نحوه مصرف داروی والزارتان

میزان دقیق مصرف داروی والزارتان برای هر فرد متفاوت بوده و حتما باید توسط پزشک تعیین شود.

به طور معمول به منظور کاهش فشار خون در بزرگسالان مقدار ۸۰ تا ۱۶۰ میلی‌گرم از دارو یک بار در روز مصرف می‌شود.

معمولا بین ۲ تا ۴ هفته زمان لازم است تا فشار خون شما تحت کنترل در بیاید.

    نارسایی قلبی (کلاس II-IV بر اساس طبقه‌بندی انجمن قلب نیویورک)

بزرگسالان: شروع با دوز ۴۰ میلی گرم خوراکی دو بار در روز و افزایش آن بر اساس تحمل بیمار (Patient)به ۸۰ میلی گرم دو بار در روز تا حداکثر ۱۶۰ میلی‌گرم دو بار در روز.

    فشار خون

بزرگسالان: شروع با دوز ۸۰ میلی گرم به‌صورت تک درمانی در افرادی که دچار کاهش حجم نیستند. در این صورت فشار خون باید در عرض دو تا چهار هفته کاهش یابد.

در صورت ضرورت کاهش بیشتر در فشار خون دوز دارو می‌تواند به ۳۲۰ - ۱۶۰ میلی گرم در روز افزایش یابد یا دیورتیک اضافه شود (اضافه نمودن دیورتیک اثر بیشتری از افزایش دوز بیشتر از ۸۰ میلی گرم خواهد داشت).

دوز معمول ۳۲۰ - ۸۰ میلی گرم در روز است.

    کاهش موارد قلبی - عروقی مرگ ناشی از MI در بیماران مبتلا به نارسایی یا اختلال عملکرد بطن چپ

بزرگسالان: شروع دوز ۲۰ میلی گرم خوراکی دو بار در روز هر چه سریع‌تر در دوازده ساعت اول و افزایش آن به دوز ۴۰ میلی گرم دو بار در روز طی هفت روز و در نهایت افزایش آن به دوز ۱۶۰ میلی گرم دو بار در روز بر حسب تحمل بیمار.

منع مصرف داروی والزارتان

کلیه دارو‌های مهار کننده رنین- آنژیوتانسین ممکن است به جنین آسیب جدی وارد کنند و حتی احتمال مرگ جنین نیز وجود دارد؛ بنابراین مصرف کنندگان این گروه از دارو‌ها در صورت تشخیص حاملگی باید فورا دارو را قطع کنند.

هنوز مشخص نیست که آیا داروی والسارتان در شیر مادر نفوذ پیدا  می‌کند و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر؛ نباید در دوره مصرف این دارو، به نوزاد خود شیر دهید.

داروی والسارتان یا دیووان را به کودکان زیر ۶ سال ندهید.

اگر دیابت دارید، داروی مورد نظر را به همراه دارو‌هایی که حاوی آلیسکیرن aliskiren هستند (Amturnide, Tekturna, Tekamlo, Valturna)، مصرف نکنید.

در موارد نادری، مصرف داروی والسارتان ممکن است باعث شکستگی بافت ماهیچه‌ استخوانی شود و باعث نارسایی کلیوی شود.

در صورتی که درد ماهیچه‌ای که منشاء آن مشخص نیست دارید، یا حساس شده و یا احساس ضعف دارید، خصوصاً اگر این علائم به همراه تب، خستگی غیر معمول و ادرار تیره‌رنگ باشد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم داروی والزارتان

اگر یک بار مصرف داروی والزارتان را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید.

فقط در نوبت بعدی، والسارتان را مصرف کنید.

برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، داروی اضافه مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، داروی والزارتان را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد والسارتان مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: