کد خبر: ۲۳۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019May 06
قریب به اتفاق پزشکان از کارتخوان استفاده می‌کنند و معتقدیم از هر خدمتی که سبب تسهیل برای بیماران شود باید استقبال کرد
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: قریب به اتفاق پزشکان از کارتخوان استفاده می‌کنند و معتقدیم از هر خدمتی که سبب تسهیل امور بیماران شود باید استقبال کرد.

به گزارش شفا آنلاین، محمدرضا ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری اظهار داشت: تخریب جامعه پزشکی(Medical Society) به اعتماد مردم صدمه می زند و بر اساس نظر سنجی جایگاه پزشکان در جامعه در سه رتبه اول اعتماد قرار دارد. شرایط سخت به مسئله تحریم مربوط است و تجهیزاتی که به راحتی تهیه می‌شد امروز در تهیه آن با مشکل روبرو هستیم.

وی افزود: هدف در قانون نظام پزشکی حفظ حقوق بیمار، پزشکان و حفظ روابط پزشک و بیمار است. حدود ۲۰۸ هیئت انتظامی در شهرستان‌ها داریم و هیئت تجدیدنظر و عالی نیز در این مناطق وجود دارد.

رئیس نظام پزشکی لازمه تهیه نسخه الکترونیک را کارت نظام پزشکی و امضای هوشمند دانست.

وی متذکر شد: بدون پرونده الکترونیک نظام ارجاع(Referral system) به خوبی اجرا نمی‌شود و اعتقاد داریم بیمه‌ها باید از سوی دولت حمایت شوند و در دنیا نیز بیمه‌ها هزینه‌ها را کنترل می‌کنند. ضمن اینکه اعتقاد داریم بیمه‌ها باید تقویت شوند.

ظفرقندی در خصوص کتاب ارایه خدمات گفت: یکی از کارهای خوب سازمان این بود که باید تعادل در خدمات پزشکی برقرار باشد و مبنای این خدمات میان رشته‌ای کتاب راهنما بود و به شورای عالی بیمه منتقل شد تا شورای عالی بیمه تعرفه‌ها را تصویب کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره استفاده از کارتخوان توسط پزشکان توضیح داد: قریب به اتفاق پزشکان از کارتخوان استفاده می‌کنند و معتقدیم از هر خدمتی که سبب تسهیل برای بیماران شود باید استقبال کرد.

ظفرقندی اضافه کرد: آنچه مورد اعتراض ما بوده است این است که چرا در مجلس بحث مربوط برای صنفی خاص مطرح می‌شود و این باید برای همه صنوف اعمال شود.

وی متذکر شد: موضوع دوم این است که تبلیغات سوئی در این خصوص صورت گرفت که اعلام بحث کارتخوان را راهی برای فرار مالیاتی اعلام کردند.

رئیس سازمان نظام پزشکی یادآور شد: براساس نظر مسئولان مالیاتی که اعلام کردند هیچ نسبتی بین استفاده از کارتخوان و مالیات وجود ندارد؛ بنابراین نسبت دادن این دو موضوع به هم یک کار تخریبی است؛ ما از استفاده از کارتخوان و قانون مربوطه استقبال می‌کنیم و قانون این موضوع را الزام کرده است.

ظفرقندی درباره اعمال تحریم‌ها و اثر آن در حوزه پزشکی خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی و دولتی بسیاری از تجهیزات مصرفی وابسته به مسائل ارزی و شرایط پزشکی در کشور تابعی از شرایط عمومی و نمی‌توان پیش‌بینی صریحی برای آینده داشت.

وی ادامه داد:‌در وزارت بهداشت هر هفته جلساتی با نمایندگان بانک مرکزی، بیمه‌ها و گمرکات تحت عنوان ستاد تدابیر ویژه برای رسیدگی به امور دارویی و تجهیزات برگزار می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره ساختار الکترونیکی سازمان نظام پزشکی و پرونده سلامت افزود: در باره پرونده سلامت موضوع این است که هر فرد یک پرونده الکترونیکی داشته باشد که شامل اطلاعات درمانی و دارویی و سوابق مربوطه باشد ضمن اینکه ثبت کارت هوشمند که حاوی امضای الکترونیکی است در سازمان نظام پزشکی انجام می‌شود و قرارمان با جامعه پزشکی این است که در سال جاری حداقل 100 هزار کارت هوشمند نظام پزشکی صادر کنیم.

ظفرقندی اضافه کرد: مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی مجهز به نسخه الکترونیکی شده‌اند و حدود 8 هزار از همکاران ما در این سازمان با نسخه الکترونیکی نسخه‌نویسی می‌کنند.

وی درباره تعرفه‌های پزشکی یادآور شد: معتقدیم هزینه واقعی سلامت نه تنها توسط کادر پزشکی بلکه باید توسط متخصصان اقتصادی سلامت محاسبه شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ما سه مبنا برای تعرفه در کشور داریم که شامل مبنای تعرفه واقعی، دوم مبنای پیشنهادی توسط سازمان نظام پزشکی به شورای عالی بیمه است که مبنای آن حداقل‌های کیفیت درمانی و گذر از شرایط سخت حال حاضر است.

ظفرقندی با بیان اینکه تعرفه ابلاغ شده در دولت یک تعرفه قانونی است، گفت: علیرغم اینکه در این خصوص گلایه داریم و این است که این تعرفه در شورای عالی بیمه مطرح نشده است.

وی اضافه کرد: طبیعتا سازمان تعزیرات حکومتی نیز بر اساس ملاک کاری خود ابلاغ قانونی دارد اما ما نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور نوشته‌ایم و اعلام می‌کنیم که اگر می‌خواهیم کاهش کیفیت خدمات و تجهیزات کافی نداشته باشیم باید حداقل‌ها مورد توجه قرار گیرند و این درخواست بازنگری مورد توجه قرار گرفته و شورای عالی بیمه از ما دعوت کرده تا در این خصوص جلسه‌ای برگزار شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره میزان فرار مالیاتی پزشکان و اعداد ارقامی اعلام شده، تصریح کرد: ما در مجلس و در کمیسیون بهداشت با حضور مسئولین مالیاتی و مرکز پژوهش‌های مجلس جلساتی داشتیم و این اعداد اعلامی در خصوص فرار مالیاتی پزشکان را مسئولان مرکز پژوهش‌ها تکذیب کردند و این موضوع مورد اعتراض ما بود و عددهایی که مرکز پژوهش‌ها اعلام کرده است غیرواقعی بوده است.

ظفرقندی افزود: آمار غیرواقعی 6 هزار و 700 میلیارد تومان را اعلام کردند درحالی که کل مالیات مشاغل خصوصی در سال 96 چهار و 500 میلیارد تومان بوده حال، چطور فرار مالیاتی پزشکان 6 هزارو 700 میلیارد می‌شود؟

وی بیان داشت: 80 درصد مراجعات سرپایی و بستری ما در بخش دولتی انجام می‌شود و این اعداد اعلامی در خصوص فرار مالیاتی جهت تخریبی داشته است.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره تبلیغات مواد خوراکی و دارویی در فضای مجازی ابراز داشت: در این خصوص قانون داریم و بر اساس قانون، تبلیغات مربوطه باید توسط سازمان نظام پزشکی ارزیابی شود و اگر این تبلیغات صحیح بود اعمال شود در حالی که مشاهده می‌کنیم تبلیغات‌هایی در فضای مجازی و صدا و سیما صورت می‌گیرد که صحیح نیست بلکه تبلیغی گمراه کننده است و ما در این خصوص نامه‌ای به رئیس صدا و سیما و وزیر ارشاد نوشته‌ایم که این ماده قانونی اعمال شود.

ظفرقندی درباره ویزیت گروهی توسط پزشکان بیان داشت: ما در سازمان نظام پزشکی اخلاق حرفه‌ای را به عنوان یک مبنا مورد توجه قرار داده و به آن نظارت می‌کنیم و راهنمای اخلاق بالینی در سازمان مصوب شده و با کمک وزارت بهداشت به عنوان یک منبع درسی برای همه رشته‌های پزشکی مورد قبول و تصویب قرار گرفته است ضمن اینکه ویزیت گروهی کاری خلاف اخلاق حرفه‌ای است.

محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت:‌بیش از 95 درصد مؤدیان مالیات پزشکی اظهار نامه داشتند و این سؤال مطرح است که چطور می‌شود کل مشاغل مالیاتی 4 هزار میلیارد تومان باشد و عنوان شود که پزشکان 6 هزار و 700 میلیارد تومان فرار مالیاتی داشته‌اند.

وی ادامه داد:‌در بخش خصوصی ما بیش از صد هزار شغل غیر از پزشکان ایجاد کرده‌ایم ضمن اینکه در سال 97 بالاترین حمایت را از مردم داشته‌ایم و یک درصد نیز تعرفه‌ها افزایش پیدا نکرد.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی درباره نسخه الکترونیکی، تصریح کرد:‌امروز در تهران، کرمان و مازندران نسخه الکترونیکی انجام می‌شود و در این خصوص از انحصار دوری کرده و فراخوان داده‌ایم و 18 شرکت حضور یافتند تا ما با هزینه کمتر این کار را انجام دهیم.

جهانگیری یادآور شد: عدم استفاده از دفترچه بیمه در مراکز درمانی باعث شد حدود 40 میلیارد تومان در هزینه‌ها در مراکز درمانی تامین اجتماعی صرفه‌جویی شود.

فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اقدامات این معاونت در رسیدگی به تخلفات پزشکی متذکر شد: سه درصد از خدمات درمانی در کل دنیا منجر به شکایت می‌شود.

وی ادامه داد: 930 میلیون بار مراجعه درمانی توسط مردم در بخش‌های درمانی و خصوصی داشته‌ایم در حالی که کل پرونده‌های مربوط به شکایات شامل 16 تا 17 هزار پرونده بوده است و 5هزار و 600 تا 5 هزار و 700 نفر در این خصوص مراجعه کرده‌اند و نزدیک 40 درصد منجر به محکومیت می‌شود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه سه درصد شکایات ارائه شده مربوط به تبلیغات پزشکی است، افزود: 91 درصد پرونده‌ها در سال گذشته منجر به برائت پزشکان شده است.

فتاحی درباره تخلفات افراد خارج از شغل پزشکی در جامعه خاطرنشان کرد: در استان تهران سالیانه بیش از 150 نفر افرادی که اصلا پزشک نیستند و طبابت می‌کنند، شناساسی شده و با آنها برخورد می‌شود.





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: