کد خبر: ۲۳۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019April 26
با اجرای برنامه هایی مانند طرح واکسیناسیون، روز به روز شاهد کاهش شیوع هپاتیت B در کشور هستیم
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با انجام اقدامات در سال های اخیر، توانستیم بیماری هپاتیت B را در کشور کنترل کنیم.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک زاده افزود: با اجرای برنامه هایی مانند طرح واکسیناسیون، روز به روز شاهد کاهش شیوع هپاتیت B در کشور هستیم.

وی به اینکه بیماری هپاتیت C درمان موثر دارد، اشاره کرد و گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده در تلاش برای معالجه افراد مبتلا به این بیماری هستیم.

هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می‌ تواند ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت(hepatitis) می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و هم‌چنین ویروس اشاره کرد. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می شود.

این بیماری دارای انواع مختلف از جمله A ، B و C است و بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارند. برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندامها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و … است.

30 درصد ایرانی ها درجاتی از کبد چرب را دارند
وی با اشاره به اینکه 30 درصد ایرانی ها درجاتی از کبد چرب را دارند، گفت: این بیماری معمولا علامتی ندارد و اغلب حدود 30 سال طول می کشد تا افراد مطلع شوند که بیماری کبدی دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: هرکسی دور شکم بزرگ دارد به احتمال زیاد مبتلا به کبد چرب(Fatty Liver) هم می باشد، افراد چاق به خصوص افرادی که شکم بزرگ دارند ( در مردان دور شکم بیشتر از 105 سانتی متر و در زبان بیشتر از 95 سانتی متر ) در معرض جدی ابتلا به بیماری هستند.

ملک زاده، تنها درمان موثر کبد چرب را متعادل کردن وزن و انجام ورزش دانست و به مردم توصیه کرد که برای مقابله با کبد چرب باید این 2 اقدام مهم را انجام دهند.

وی برای سلامت کبد به مردم توصیه کرد که کم بخورند، وزن خود را متعادل نگه دارند و ورزش کنند، و گفت: اگر می خواهیم جلوی بیماری کبدی و سرطان کبد را بگیریم باید پرخوری نکنیم و تحرک بدنی لازم داشته باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: