کد خبر: ۲۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۷ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - 2014May 22
شفا آنلاين-محققان دانشگاه علوم پزشکي مشهد موفق به جدا سازي و تلخيص "ليکوپن" از رب گوجه فرنگي شدند. لیکوپن که رنگدانه طبیعی و مسئول رنگ قرمز در بسیاری از میوه ها است، برای تحقیقات دارویی مورد استفاد قرار می گیرد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر سيد احمد مهاجري يکي از محققان اين طرح با اشاره به اينکه خالص سازي ليکوپن فرايندي پيچيده است که با تلاش محققان اين مرکز انجام شده است، اظهار داشت: ليکوپن خاصيت آنتي اکسيدان داشته و در طرحهاي تحقيقاتي دارويي و برخي از مکمل ها و داروها از جمله داروهاي پيشگيري از سرطان مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين عضو هيئت علمي و مرکز تحقيقات بيوتکنولوژي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه تا کنون عمل خالص سازي ليکوپن در کشورها و شرکتهاي خارجي انجام مي شد، اظهار داشت: ‌در حال حاضر با امکانات موجود، اين مرکز آمادگي ارائه ليکوپن مورد نياز مراکز تحقيقاتي کشور را در مدلهاي آزمايشگاهي داراست.

مهاجري مدت اجراي اين طرح را يک سال و نيم اعلام کرد و گفت: ‌اين طرح با حمايت مالي معاونت پژوهشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به اجرا در آمده است.

محقق دانشگاه علوم پزشکي مشهد خاطر نشان کرد:‌ در صورت توسعه و تجهيز اين مرکز به تجهيزات آزمايشگاهي صنعتي، اين مرکز توانمندي توليد ليکوپن مورد نياز صنايع را نيز داراست.

فرايند جداسازي و تلخيص ليکوپن از رب گوجه فرنگي با استفاده از اورسوداکسي کوليک اسيد توسط دکتر سيد احمد مهاجري، دکتر فرزين هادي زاده از اعضا هيئت علمي دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي مشهد و محمود سيفي کارشناس ارشد شيمي دارويي مرکز تحقيقات بيوتکنولوژي انجام و با شماره 79892 در اداره مالکيت صنعتي و ثبت اختراعات به ثبت رسيده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: