کد خبر: ۲۲۷۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - 2019April 01
زمانی که در استادیوم ورزشی، پشت تلویزیون یا حتی رادیو به تماشا و یا شندین صدای مسابقه‌های ورزشی می‌پردازید دگرگونی‌های فراوانی در بدنتان روی می‌دهد، زمانی که تیم ورزشی محبوب شما خوب بازی می‌کند و نتیجه به نفع شماست، در مغزتان هورمون دوپامین ترشح می‌شود که به طور مستقیم در تنظیم مرکز لذت مغز دخالت دارد و به این ترتیب شما احساس شادی می‌کنید
شفاآنلاین>سلامت> تماشای مسابقه‌های ورزشی سبب واکنش‌هایی، چون استرس و حتی سکته مغزی می‌شود که رعایت برخی نکات مانع از بروز مشکلات سلامت برای افراد می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،  زمانی که در استادیوم ورزشی، پشت تلویزیون یا حتی رادیو به تماشا و یا شندین صدای مسابقه‌های ورزشی می‌پردازید دگرگونی‌های فراوانی در بدنتان روی می‌دهد، زمانی که تیم ورزشی محبوب شما خوب بازی می‌کند و نتیجه به نفع شماست، در مغزتان هورمون دوپامین ترشح می‌شود که به طور مستقیم در تنظیم مرکز لذت مغز دخالت دارد و به این ترتیب شما احساس شادی می‌کنید.
 
برعکس زمانی که بازی به نفع تیم شما نیست دچار استرس، نگرانی و خشم می‌شوید که در برخی افراد منجر به رفتار‌های خشونت بار می‌شود.
 
کارشناسان علوم اعصاب و روان در پژوهش‌های خود دریافتند در مغز افراد بالغ نوعی نورون‌های ویژه وجود دارد که به افراد امکان همزاد پنداری با شخصیت‌های مورد علاقه شان را می‌دهد؛ افزون بر نوع رفتار که افراد از آن الگو برداری می‌کنند، مواردی چون درک احساس و هیجان نیز از شخصیت‌های مورد علاقه به فرد گیرنده منتقل می‌شود و به این ترتیب فرد هیجان یک ورزشکار حرفه‌ای را به میزان زیاد تجربه می‌کند.
 
زمان تماشای مسابقه ورزشی، نورون‌های مغزی سبب ترشح انواع مواد شیمیایی در مغز انسان می‌شوند، از جمله این مواد شیمیایی، هورمون کورتیزول در زمان استرس و هورمون اندورفین در زمان شادی است.

افرادی که به تماشای مسابقه‌های ورزشی می‌پردازند دچار استرس شدید همراه با علامت هایی همچون تعریق، افزایش ضربان قلب، برافروخته شدن صورت، احساس خشم، لکنت زبان، سوزش سرمعده تمایل به انجام کارهایی همچون جویدن ناخن یا کندن مو‌های سر و صورت و دندان قروچه می‌شوند.
 
تماشای بازی فوتبال به ویژه سبب افزایش شدید ضربان قلب می‌شود، یکی از دلایل افزایش آسیب و صدمه در افراد بر اثر تماشای مسابقه‌های ورزشی، برگزاری این مسابقه‌ها در عصر و شب است که به طور طبیعی بدن انسان دچار دگرگونی‌هایی به نسبت صبح می‌شود و احتمال بروز حمله‌های عصبی و سکته مغزی افزایش(Increase) می‌یابد.
 
استرس تماشای بازی فوتبال سبب ترشح هورمون آدرنالین در بدن می‌شود که در نتیجه آن فرد دچار هیجان، افزایش ضربان قلب و احتمال بروز حمله قلبی می‌شود.
 
کارشناسان به ویژه هشدار می‌دهند افرادی که دچار سابقه بیماری‌های زمینه ای همچون مشکل‌های قلبی عروقی هستند، به استعمال سیگار می‌پردازند، دارای اضافه وزن، سابقه هیجان و تپش قلب هستند از تماشای مسابقه‌های ورزشی خودداری کنند، زیرا احتمال واکنش شدید بدن آن‌ها وجود دارد.
 
افراد دچار هیجان هنگام تماشای مسابقه‌های ورزشی تمایل بیشتری به مصرف انواع خوراکی به ویژه فست فود و خوراکی‌های فاقد ارزش تغذیه‌ای دارند که بر اثر آن امکان افزایش وزن و بالا رفتن فشارخون به وجود می‌آید.
 
برای کاهش استرس هنگام تماشای مسابقه‌های ورزشی در صورتی که به شدت تمایل به تماشای مسابقه دارید می‌توانید از راهکار‌های زیر بهره بگیرید.
 
از تماشای مسابقه ورزشی به تنهایی خودداری کنید، تماشای دسته جمعی به همراه دوستان و پرهیز از دعوا و تنش می‌تواند مانع از افزایش استرس در شما شود، همچنین حضور در جمع این برتری را به همراه دارد که در صورتی که دچار مشکل‌های سلامت شدید اطرافیانتان به سرعت کمک رسانی انجام دهند.
 
در بین نیمه‌های بازی اندکی قدم بزنید، آب بنوشید و به موارد دیگر بیاندیشید تا استرس شما کاهش یابد.
 
برای کاهش استرس(Stress) آدامس بجوید یا توپ ضد استرس کوچکی همراه خود داشته و آن را فشرده کنید تا استرستان آرام شود.
 
در طول بازی خوراکی‌های سالم مصرف کنید و از خوردن مواد خوراکی بسیارچرب، شور و شیرین خودداری کنید، زیرا این خوراکی خود زمینه ساز بروز مشکل‌های سلامت هستند.
 
خوراکی‌های دارای نمک بالا مانند چپیس و پفک را از رژیم خوراکی خود حذف کنید، زیرا میزان نمک بیش از اندازه این خوراکی‌ها زمینه ساز بروز مشکل‌های قلبی عروقی از جمله فشارخون بالاست.
 
درصورت احساس تنگی نفس، ضربان قلب بسیار بالا و احساس درد در قفسه سینه به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: