کد خبر: ۲۲۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 29
یکی از مشکلات مهم علوم آزمایشگاهی بحث معوقات بیمه‌ای بوده که نقدینگی مراکز علوم آزمایشگاهی را دچار مشکل کرده است
شفاآنلاین>سلامت> عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی گفت: نوسان نرخ ارز سبب افزایش ۴۰ درصدی قیمت کیت‌های آزمایشگاهی شده است.

به گزارش شفاآنلاین، مهدی بوترابی عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم علوم آزمایشگاهی بحث معوقات بیمه‌ای بوده که نقدینگی مراکز علوم آزمایشگاهی را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه دارد: در حال حاضر بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح با مراکز علوم آزمایشگاهی قرارداد دارند و اکثر مراجعان مراکز علوم آزمایشگاهی از این صندوق‌های بیمه‌گر است.

عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی بیان کرد: اکثر تجهیزات و ملزومات مصرفی آزمایشگاه‌ها وارداتی است به همین دلیل اقتصاد آزمایشگاه‌ها رابطه مستقیمی با نوسان نرخ ارز دارد و همین مسئله باعث افزایش چندین برابری تجهیزات(Equipment) و کیت‌های تشخیصی شده است.

بوترابی بیان کرد: در طول یکسال گذشته قیمت تجهیزات و کیت‌های تشخیصی علوم آزمایشگاهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داشته و این در حالی که تعرفه علوم آزمایشگاهی ثابت و بدون تغییر مانده است و مشکلات اقتصادی و منابع مالی کم کیفیت خدمات را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

کمیاب شدن کیت‌های تشخیصی با نوسان نرخ ارز

عضو انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی بیان کرد: متاسفانه در کشور نوسان نرخ ارز باعث کمیاب شدن کیت‌های تشخیصی و در نتیجه افزایش قیمت ملزومات مصرفی آزمایشگاه‌های تشخیصی شده است و همین مسئله بسیاری از مراکز علوم آزمایشگاهی را با خطر ورشکستگی روبرو ساخته است.

بوترابی تاکید کرد: متاسفانه علاقه‌مندان به رشته علوم آزمایشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نمی‌‌توانند در این رشته مشغول به تحصیل شوند به همین دلیل باید در رشته‌ای شبیه به علوم آزمایشگاهی درس بخوانند.

بوترابی گفت: به دلیل نوسان نرخ ارز شرکت‌های توزیع کننده و تولید کننده، فروش بسیاری از کیت‌های تشخیصی را متوقف کرده‌اند.

وی در خصوص طرح تحول نظام سلامت(Health) گفت: طرح تحول نظام سلامت تاثیری بر آزمایشگاه‌های دولتی نگذاشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: