کد خبر: ۲۲۷۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۵ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 28
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت آخرین اقدامات در حوزه بهداشت محیط مناطق سیل زده کشور را تشریح کرد
شفاآنلاین>سلامت> رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت آخرین اقدامات در حوزه بهداشت محیط مناطق سیل زده کشور را تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر احمد جنیدی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر که منجر به وقوع سیل ابتدا در منطقه آق‌قلا و شهرستان‌های اطراف و در مازندران شهرستان‌های ساری، میان دورود و سیمرغ و سپس در سایر استان‌ها گردید، تیم‌های عملیاتی بهداشت محیط که مشغول اجرای برنامه سلامت نوروزی در سراسر کشور بودند، ابتدا در دو دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مازندران و سپس سایر دانشگاه‌ها، نسبت به کنترل عوامل محیطی اثرات سیل ازجمله تأمین و توزیع آب آشامیدنی سالم و بهداشتی با توجه به بالا رفتن کدورت آب در هنگام وقوع سیل با محوریت کدورت‌سنجی، کلرسنجی با دستگاه‌های پرتابل و نمونه‌برداری میکروبی، شیمی و فیزیک، دفع بهداشتی فاضلاب و پسماند، نظارت بر تأمین و توزیع مواد غذایی، نظارت بر تأمین و نگهداری سرویس‌های بهداشتی و حمام بهداشتی، کنترل و بازدید مشترک با کارشناسان آبفا از ایستگاه‌های آبگیری، نظارت مستمر بر کمپ‌های محل اسکان سیل‌زدگان، هماهنگی با آبفا، هلال احمر، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی و چهره به چهره به مردم و سایر دست اندرکاران در زمینه بهداشت محیط و سایر مواد کمک آموزشی (بنر، پمفلت، بلندگو و …) به همراه توزیع مواد گندزدا بین مردم و آموزش نحوه استفاده از آن اقدام نمودند.

وی افزود: افزایش میزان کلر در شبکه توزیع تا 1 ppm و حفظ میزان کدورت آب شبکه تا حداکثر 5 NTU ، گندزدایی و سمپاشی سطوح آغشته به مواد سیلابی و رعایت بهداشت فردی و عمومی از سوی افراد مناطق آسیب‌دیده با تاکید بر استفاده از مواد گندزدای مجاز و لایروبی جوی‌ها، کانال‌ها و رودهای سطح شهرستان‌های در معرض سیل از دیگر اقدامات انجام شده است که خوشبختانه باعث جلوگیری از بروز بیماری‌های روده‌ای و منتقله از آب شده است.

دکتر جنیدی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی گلستان، مازندران، فارس، لرستان، کرمانشاه، خوزستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد درگیر سیل هستند گفت: تعداد جمعیت تحت پوشش خدمات بهداشت محیط 3 میلیون و ۳۰۷ هزار و ۲۰۹ نفر و تعداد خانوار تحت پوشش خدمات بهداشت محیط ۲۰۶ هزار و ۵۳۳ خانوار بوده است.

وی ادامه داد: تعداد روستاهای تحت پوشش خدمات بهداشت محیط ۲۴۶۵ روستا و تعداد شهرهای تحت پوشش خدمات(Services) بهداشت محیط ۳۹ شهر می‌باشد.

دکتر جنیدی تعداد موارد نمونه‌برداری فیزیکی، شیمیایی و رادیولوژیکی آب آشامیدنی را ۳۷ مورد اعلام کرد و افزود: تعداد موارد بازدید از مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها در این مدت ۴۳ مورد بوده است.

به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار، مقدار مواد غذایی توقیف و معدوم‌شده در این مدت در این مناطق بیش از ۳۸۴۲ کیلوگرم و تعداد منابع تأمین آب بازرسی شده ۱۲۰۷ می‌باشد.

وی تعداد کل موارد کلرسنجی شده را ۲۱۰۶ مورد عنوان کرد و افزود: نمونه‌برداری میکروبی انجام‌شده ۲۷۹ مورد، تعداد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی ۱۵۵۱ بازدید و تعداد بازرسی از انبارهای نگهداری مواد غذایی ۳۹ بازدید بوده است.

جنیدی نمونه‌برداری از مواد غذایی را ۱۶ مورد و تعداد موارد نظارت بر دفع بهداشتی فضولات دامی را ۳۴۹۱ مورد خواند و گفت: تعداد موارد نظارت بر دفن بهداشتی حیوانات تلف شده ۳۱۸ مورد می‌باشد.

وی در پایان تعداد کل افراد آموزش دیده در جامعه(Society) آسیب دیده ۲۸۵۴۴ نفر اعلام کرد و افزود: حجم فعالیت‌های تیم‌های عملیاتی بهداشت محیط ۳۸۷۷ نفر ساعت و تعداد جلسات در خصوص مشکلات بهداشتی ۸۰ جلسه بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: