کد خبر: ۲۲۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - 2019March 26
پیرو گزارشات قبلی، از روز اول حادثه در مناطق سیل زده اقدامات لازم شروع شده است و بر اساس شرایط پیش رو ادامه خواهد داشت
شفاآنلاین>سلامت> مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، به تشریح وضعیت سلامت روان آسیب دیدگان حوادث سیلاب اخیر در کشور پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین، احمد حاجبی، گفت: پیرو گزارشات قبلی، از روز اول حادثه در مناطق سیل زده اقدامات لازم شروع شده است و بر اساس شرایط پیش رو ادامه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در این خدمت رسانی تلاش برای پاسخگویی به نیازهای اولیه و اساسی مدنظر بوده زیرا به دنبال وقوع حوادث غیرمترقبه در ساعات و روزهای اولیه باید به نیازهای اولیه آسیب دیدگان توجه ویژه شود که در مواردی مثل سیل اخیر در استان‌های شمالی کشور بیشتر از جنس حمایت‌های اجتماعی(social) است.

حاجبی گفت: ارائه کمک‌های اولیه روانشناختی، دقت در انتخاب واژه‌های درست به دنبال وقوع حادثه غیرمترقبه، حمایت‌های روانی اجتماعی جامعه مدار از طریق توانمندسازی افراد آسیب دیده و مشارکت آنان در اجرای برنامه‌ها، ارائه مداخلات روانی- اجتماعی به صورت گروهی (که بر روش انفرادی ارجح است) از دیگر اقدامات مدنظر در این حوزه بوده است.

وی افزود: حتی الامکان پرهیز از تجویز درمان‌های دارویی در حوزه سلامت روان با عنایت به اینکه اکثر علائم و نشانه‌ها به دنبال وقوع اینگونه حوادث واکنش‌های روانشناختی نسبت به حادثه، موضوعی است که مورد توجه بوده است.

حاجبی، حمایت‌های روانی اجتماعی بر اساس غربالگری فعال جمعیت آسیب دیده و ارائه مداخلات به صورت سیار و تلاش برای دستیابی به افرادی که پیش از وقوع حادثه مشکلات روانشناختی داشته و تحت درمان بوده اند و اتصال آنها به سیستم ارائه دهنده خدمات سلامت روان در راستای تداوم دریافت خدمت را اقدامات دیگری دانست که توسط دفتر سلامت روان معاونت بهداشت وزارت بهداشت(Health) و حوزه‌های سلامت روان دانشگاه‌های مناطق سیل زده پیگیری می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به وقوع سیل در شیراز، اقدامات لازم ازسوی دفتر سلامت روان وزارت بهداشت و گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در حال انجام است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: