کد خبر: ۲۲۷۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 20
علاوه بر مادرانی که در زایمان قبلی خود تجربه سزارین داشتند و نیز مادرانی که نوزادشان در حین زایمان دچار مشکل قلبی می‌شود، برای سایرین منعی جهت زایمان طبیعی وجود ندارد
شفاآنلاین>سلامت>رئیس انجمن متخصصین زنان ایران با اشاره به آنچه که "افزایش ۱۰ درصدی در زایمان‌های طبیعی به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت" خواند، گفت: در حال حاضر حدود ۴۵درصد از زایمان‌ها در کشور به روش سزارین و ۵۵درصد آنها به صورت طبیعی انجام می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر اعظم السادات موسوی، گفت: امروزه حدود ۴۵ درصد از زایمان‌ها سزارین و ۵۵ درصد آنها به صورت طبیعی انجام می‌شود که البته این آمار سزارین از نظر سازمان بهداشت جهانی زیاد بوده و باید به ۱۵ درصد تقلیل پیدا کند.

اعظم السادات موسوی یکی از دلایل آمار بالای سزارین را درخواست مادران دانست و افزود:علاوه بر مادرانی که در زایمان قبلی خود تجربه سزارین داشتند و نیز مادرانی که نوزادشان در حین زایمان  دچار مشکل قلبی می‌شود، برای سایرین منعی جهت زایمان طبیعی وجود ندارد. بنابراین اگر در فرهنگسازی جهت ترغیب مادران به زایمان<giving birth> طبیعی  و آموزش به آنها موفق عمل کنیم می‌توانیم شاهد افزایش در آمار این نوع زایمان باشیم.

وی در ادامه نقش رسانه‌ها، فضای مجازی و مجلات زنان را علاوه بر کلاس‌های آموزشی حین بارداری بیمارستان‌ها، در فرهنگسازی جهت انجام زایمان طبیعی موثر برشمرد و گفت: همچنین شروع آموزش‌های لازم  به دختران در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها لازم است.

موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان تاثیرگذاری کلاس‌های آموزشی برای مادران باردار گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی و تجارب سایر کشورها این کلاس‌ها توانسته موفقیت های زیادی داشته باشد. زیرا با انواع ورزش‌ها که باعث آمادگی عضلات<Muscles> مادر می‌شود می‌تواند تضمین کننده زایمانی راحت‌تر باشد. اما با توجه به آمار سال گذشته تنها حدود ۳۰ درصد از مادران در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند؛ درحالی که در کشورهای منطقه مانند ترکیه و لبنان حدود ۹۰ درصد مادران باردار با علاقه و اشتیاق در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

وی علاوه بر ضروری دانستن حضورمادران در این کلاس‌ها، پدران را نیز تشویق به حضور دراین کلاس‌ها کرد.

این متخصص زنان در پاسخ به سوالی درباره تجهیز بیمارستان‌های ایران به روش زایمان طبیعی بی‌درد گفت: هنوز پوشش این نوع زایمان در تمام بیمارستان‌ها انجام نشده است و باید شرایطی فراهم شود تا بیش از ۹۰ درصد بیمارستان‌های خصوصی و ۷۰درصد بیمارستان‌های دولتی امکان ارائه زایمان بی‌درد را داشته باشند.

موسوی در پایان افزود: برنامه‌ریزی‌های جدیدی توسط متخصصین زنان، جامعه شناسان و سایر کارشناسان برای سال آینده در جهت افزایش میزان زایمان طبیعی در حال انجام است که تا هفته‌های آینده تکمیل شده و امیدواریم موفق عمل کند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: