کد خبر: ۲۲۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 17
طی چند سال گذشته حفاظت مالی از بیماران و به خصوص افرادی که مبتلا به عارضه صعب‌العلاج و خاص هستند، یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شوند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده کنترل و نظارت ویژه بر تجویز و مصرف دارو‌های ضروری و مورد نیاز گروه‌های مختلف هدف و بیماران خاص انجام گرفته است
شفاآنلاین>سلامت> جان‌بابایی گفت: امروزه ۴۰ درصد سرطان‌ها و ۸۰ درصد از بیماران قلبی عروقی با حذف عوامل خطر قابل پیشگیری هستند.

به گزارش شفاآنلاین، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت ظهار کرد: طی چند سال گذشته حفاظت مالی از بیماران و به خصوص افرادی که مبتلا به عارضه صعب‌العلاج و خاص هستند، یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت  محسوب می‌شوند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده کنترل و نظارت ویژه بر تجویز و مصرف دارو‌های ضروری و مورد نیاز گروه‌های مختلف هدف و بیماران خاص انجام گرفته است.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: به روزرسانی برنامه‌های درمانی و اجرای پروتکل و دستورالعمل‌های درمان بیماران خاص و صعب العلاج به تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های سراسر کشور و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است و وزارت بهداشت تأکید جدی بر تمرکز در توزیع دارو‌های بیماران صعب‌العلاج و خاص دارد.

وی تأکید کرد: مراکز جامع ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی به بیماران خاص و ارائه مراقبت‌های جامع و چند وجهی ویژه این بیماران مانند معاینات بالینی از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت برای بیماران صعب‌العلاج و خاص و در برنامه گسترده‌تر ویژه همه مراجعه کنندگان به مراکز درمانی است.

ارائه خدمات  مختلف پزشکی به بیماران خاص و صعب العلاج

جان‌بابایی با اشاره به اینکه ارائه دارو، تزریقات ویژه، توانبخشی، فیزیوتراپی و دندانپزشکی از جمله اقدامات مؤثر ویژه بیماران خاص در مراکز جامع است، بیان کرد: چهار بیماری غیرواگیر قلبی، عروقی، سرطان، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت بزرگ‌ترین عوامل مرگ و میر انسان‌ها در دنیا و حتی ایران هستند به طوری که بیش از ۳۵۰ میلیون نفر به این بیماری‌ها(diseases) مبتلا شده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت اضافه کرد: امروزه ۸۰ درصد از مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی و عروقی و سرطان‌ها بیشتر در کشور‌های با درآمد پایین و سطح متوسط رخ می‌دهد که در ایران ۷۲ درصد از علت مرگ و میر‌ها ناشی از همین بیماری‌های غیرواگیر است.

وی اضافه کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، حوادث و سرطان‌ها سه دلیل اول مرگ و میر در کشورمان محسوب می‌شوند که ۸۰ درصد از بیماری‌های قلبی  عروقی و ۴۰ درصد از سرطان‌ها با حذف عوامل خطر مانند کاهش وزن و افزایش فعالیت فیزیکی بدن قابل پیشگیری هستند.

جان‌بابایی تأکید کرد: بر اساس برنامه تحول نظام سلامت برای اولین بار موضوع تشخیص زودهنگام سرطان که در سالیان گذشته مغفول مانده بود به یکی از اولویت‌ها تبدیل شده است و در همین راستا کلینیک‌های ۱۳۷ گانه با امکانات و تجهیزات برای تشخیص زودهنگام انواع سرطان‌ها (Cancers)و ارائه خدماتی مانند شیمی درمانی و طب تسکینی در حال ساخت هستند.

راه اندازی ۷۵  مرکز تشخیص و درمان سرطان

وی افزود: ۷۵ مرکز تشخیص و درمان سرطان در ۷۱ شهرستان کشور با پوشش جمعیتی ۲۵۰ شهر در راستای پیشگیری و شناسایی زودرس سرطان راه‌اندازی شده است و ۶۰ درصد از جمعیت کل کشور از خدمات تخصصی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان بهره‌مند شده‌اند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: دستمزد انجام خدمات شیمی درمان و رادیوتراپی در کشور رایگان شده است و بیماران به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تنها هزینه دارو‌های شیمی درمانی را پرداخت می‌کنند که البته بیماران خاص و صعب‌العلاج هزینه دارو‌های شیمی درمانی برای آن‌ها رایگان است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: