کد خبر: ۲۲۶۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 14
شغل قضاوت در تمام دنیا از جمله مشاغل سخت و حساس شمرده می‌شود. اینکه با استناد به چند برگ سند و مدرک یا بر اساس شهادت چند انسان عاقل و بالغ یا اعتماد به علم و دانش خود بخواهی برای سرنوشت یک انسان تصمیم بگیری کاری دشوار است
شفاآنلاین>سلامت> شغل قضاوت در تمام دنیا از جمله مشاغل سخت و حساس شمرده می‌شود. اینکه با استناد به چند برگ سند و مدرک یا بر اساس شهادت چند انسان عاقل و بالغ یا اعتماد به علم و دانش خود بخواهی برای سرنوشت یک انسان تصمیم بگیری کاری دشوار است و به طور معمول چهره‌ای که از این افراد در جامعه یا نزد شاکی و متهم متصور است.

اینکه افرادی خشک و سرد عاری از هرگونه حس و عاطفه هستند و به چیزی جز صدور رأی فکر نمی‌کنند. اما اگر بیرون از مسند دادگاه به زندگی شخصی و رفتار و گفتارشان نگاه کنیم، می‌بینیم که معادلات ذهنی کلیشه‌ای در مورد اغلب آنها اینگونه نیست.اصغر عبدالهی یکی از قضاتی است که 46 سال از عمرش را برای قضاوت در محاکم مختلف سپری کرده است. با او گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید:
یکی از شیرین‌ترین خاطرات دوران قضاوت خود را برایمان بگویید؟
سال 1375 کشیک ایام نوروز بودم. پرونده‌ای با موضوع سرقت از طلافروشی به دستم رسید. سارق که دو - سه روز قبل از عید از مغازه طلافروشی سرقت کرده بود به خاطر عذاب وجدان شب قبل از عید به سراغ مالک طلافروشی رفته و اقرار به سرقت کرده و علت سرقت را نیز بیماری همسرش بیان کرده بود. حتی گفته بود آمادگی آن را دارم تا در صورت لزوم از من شکایت کنی. پس از آن هر دو نفر به کلانتری رفته بودند و پرونده در روز نخست نوروز به کشیک ارجاع شد. من برای متهم قرار تأمین صادر کردم و متهم به لحاظ عجز از تودیع قرار باید به زندان می‌رفت که مالباخته وقتی دید سارق ضامن ندارد خودش وثیقه گذاشت و متهم را آزاد کرد.
دیدگاه شما در خصوص امید در جامعه چیست؟
خوشبختانه ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اکثریت جوانان آن تحصیلات دانشگاهی دارند و بایستی نگاه امیدوارانه‌ای به آینده داشته باشند کما اینکه سن امید به زندگی در کشور افزایش یافته است. سن امید به زندگی در سال 57 نزدیک به 54 سال بوده که هم اینک به 74 سال رسیده است.
تلخ‌ترین حکمی که صادر کردید چه حکمی بوده است؟
تلخ‌ترین پرونده مربوط به مردی بود که از سوی همسر و دو دخترش به قتل (Murder)رسید و در کف اتاق منزل اجاره‌ای‌شان دفن شد که بعد از نقل مکان، صاحبخانه جدید جسد را کشف کرد و قضیه برملا شد.
تاکنون به بیش از 4 هزار پرونده رسیدگی کرده اید. آیا قضاوت کار راحتی است؟
قضاوت علاوه بر دشواری کاری است پراسترس. به همین جهت فردی که در منصب قضاوت مشغول به خدمت است با مرور زمان دچار انواع و اقسام بیماری‌ها می‌شود.
چرا برخی از مردم بر این باورند که قضات خریدنی هستند؟
اگر تصور کنیم که در هر پرونده دو نفر به‌عنوان شاکی و متهم وجود دارند، طبیعی است که بعد از صدور حکم یک نفر راضی و دیگری ناراضی است. در اینجاست که فرد ناراضی به خاطر عدم موفقیت‌اش در پرونده انواع و اقسام اتهام‌ها را به فرد راضی نسبت می‌دهد و همین اتهام‌ها به مرور در جامعه گسترش پیدا می‌کند. اما باید در نظر داشته باشیم که دستگاه قضایی قابل خرید نیست و چنین افکاری باطل است.
اینکه می‌گویند پای بی‌گناه پای چوبه دار می‌رود اما بالای دار نمی‌رود درست است؟
استفاده از ابزاری مثل اعاده دادرسی و تجدید نظرخواهی و همین‌طور وجود مراجع نظارتی باعث شده تا اگر در صدور رأی اشکالی وجود داشته باشد، رفع شود و هیچ حقی از کسی ضایع نشود.
اگر زمان به عقب بر می‌گشت دوباره شغل قضاوت را انتخاب می‌کردید؟
هرچند قضاوت کاری فرسایشی و دشوار است و همین مسأله باعث شده تا اغلب قضات از سنین پایین به مصرف قرص و دارو روی بیاورند، اما طعمی که احقاق حق دارد وصف ناشدنی است به‌همین جهت اگر زمان به عقب برگردد باز هم همین شغل را انتخاب می‌کنم.
اولین پرونده‌ای که رسیدگی کردید به خاطر دارید؟
بله چون سن شاکی و متهم بالا بود، یادم هست. اولین پرونده‌ای که رسیدگی کردم ترک نفقه بود که شاکیه سنی بیش از شصت سال و متهم نزدیک هفتاد سال سن داشت.
مهم‌ترین پرونده‌ای که در سال 97 بررسی کردید چه بود؟
پرونده‌هایی که در شعبه 4 دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی می‌شود بیشتر پرونده قتل است که به نظر من همگی آنها از درجه اهمیت بالایی برخوردارند. اما ما به جرایم اطفال و نوجوانان نیز رسیدگی می‌کنیم و یکی از پرونده‌های مهمی که در سال 97 تحت رسیدگی بوده پرونده‌ای است که متهمین آن دو جوان کمتر از 18 سال بودند که یکی از متهمین مادر خود را کشته بود و متهم دیگر پدر متهم ردیف اول را به قتل رسانده. البته به تازگی نیز پرونده‌ای ارجاع شده که متهم آن شخصی است که افراد کارتن خواب را در پارک‌ها و معابر عمومی به آتش می‌کشیده که این امر در رسانه‌ها و فضای مجازی انعکاس زیادی داشته است.
بین سه اتفاق مهم زندگی‌تان – ازدواج(Marriage) – تولد فرزند و شغلتان کدامیک برایتان مهمتر است؟
مهمترین اتفاق زندگی برای من انتخاب منصب قضاوت و اشتغال به کار قضایی بود. طبیعی است که ازدواج و تولد فرزند برای هر انسانی مهم است اما درجه اهمیت شغل را ندارد.
خودتان را خوشبخت می‌دانید؟
بله بسیار احساس خوشبختی می‌کنم. در زندگی همسر قانعی دارم. از فرزندانم بسیار راضی هستم. از اینکه در جامعه نیز با احقاق حق مظلوم می‌توانم نقش تأثیرگذاری داشته باشم هم بسیار خوشحالم.
یک قاضی در خانه کار هم می‌کند؟
کار‌های سبک مثل جارو کردن(با جاروبرقی) شستن لباس(با ماشین لباسشویی) و شستن ظروف(با ماشین ظرفشویی) را بخوبی انجام می‌دهم.
آشپزی هم می‌کنید؟
اگر موقعیت پیش آید آشپزی می‌کنم. برنج را عالی آبکش می‌کنم و خورشت قرمه سبزی، قیمه و‌آش را خوب می‌پزم.
اوقات فراغت بیشتر چه کارهایی انجام می‌دهید. اهل ورزش هستید یا مطالعه.
اوقات فراغت را بیشتر با ورزش سبک پیاده روی می‌گذرانم و مسابقات فوتبال لیگ سراسری ایران و باشگاه‌های اروپا را هم تعقیب می‌کنم.
توصیه قضایی برای مردم دارید؟
در رابطه با پرونده‌ها و مسائل قضایی که در جامعه به وجود می‌آید اگر مردم به حق و حقوق خود قانع باشند اختلافات کمتر شده و تعداد پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها و دادسرا‌ها کاهش می‌یابد. برای این امر رسانه ملی و سایر رسانه و مطبوعات نقش و تأثیر بسزایی دارند. تقویت مبانی دینی و اعتقادی نقش مهمی را ایفا می‌کند. یکی از این وظایف افزایش سطح دانش و اطلاعات حقوقی جامعه است. ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: