کد خبر: ۲۲۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 13
ما خواهان درمانِ بیماران با حفظ کرامت انسانی هستیم و انجام پیوند کلیه از طریق خرید و فروش عضو مصداق بارز نقض کرامت انسانی است؛ فروشندگان کلیه که اکثرا از قشر آسیب پذیرِ جامعه هستند بیش از همه متحمل بار سنگین روحی و جسمی این فرآیند قرار می‌گیرند
شفاآنلاین>سلامت> خرید و فروش اعضای بدن و به خصوص کلیه مدت‌هاست که نقل بسیاری از رسانه‌ها شده، عکس‌هایی از تبلیغات فروشندگان اعضای بدن در در رسانه‌ها منتشر می‌شود و همه ما بدون آن که از اصل ماجرا آگاهی داشته باشیم به آن دامن میزنیم.

به گزارش  شفاآنلاین، باز هم بحث خرید و فروش اعضای بدن در کشور ما مطرح شده است؛ پیوند عضو از طریق خرید و فروش در یکی از بیمارستان‌های تهران ممنوع شد؛ رئیس این بیمارستان با ابلاغ سند ساماندهی پیوند کلیه  دلیل این تصمیم را اینگونه اعلام کرد؛ «ما خواهان درمانِ بیماران با حفظ کرامت انسانی هستیم و انجام پیوند کلیه از طریق خرید و فروش عضو مصداق بارز نقض کرامت انسانی است؛ فروشندگان کلیه که اکثرا از قشر آسیب پذیرِ جامعه هستند بیش از همه متحمل بار سنگین روحی و جسمی این فرآیند قرار می‌گیرند. سند ساماندهی پیوند کلیه در این بیمارستان می‌تواند الگویی برای سایر مراکز درمانی و دانشگاهی کشور باشد.»

این سند توسط بسیاری از پزشکان مورد تقدیر قرار گرفت، پیوند عضو صرفا با خرید و فروش‌های با واسطه و اغراق در وقوع این امر در سطح بیمارستان‌‌های(Hospitals) کشور ناجوانمردانه به نظر می‌رسد.

مهدی شادنوش سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت درباره خرید و فروش اعضای بدن با هدف پیوند، اظهار کرد: پیوند اعضا به خصوص پیوند کلیه امری بسیار با اهمیت است که در کشور ما با عنوان قله پزشکی دنیا اجرا می‌شود و کشورهایی مانند ترکیه در تلاش‌ هستند تا در بحث پیوند اعضا ما را کم‌توان‌تر و خود را پرتوان‌تر نشان دهند.

انجام عمل پیوند کلیه در اعماق کشور

وی تشریح کرد: علی‌رغم شرایط سخت و دشواری که کشور ما در طول سالیان  به خصوص در دوران دفاع مقدس پشت سر گذاشته؛ جراحی پیوند عضو به همت اساتید فداکار و ایثارگر این حوزه پیشرفت کرده است؛ به طوری که در حال حاضر با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی این امر علمی و مهم در عمق کشور ما ارائه می‌شود.

شادنوش گفت: فعالیت حاشیه‌ای و زرد برخی افراد و بزرگ جلوه دادن موضوعاتی مانند خرید و فروش اعضای بدن نه تنها کمکی به پیشرفت کشور نمی‌کند بلکه باعث ایجاد بار منفی در جامعه می‌شود؛ برای پیشگیری از تبعات منفی این اخبار باید ریشه‌یابی کنیم تا افراد مقصرشناسایی شوند.

سرپرست مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: بحث خرید و فروش اعضا و تغییر آن در پروتکل داخلی یک بیمارستان نباید به صورت رسانه‌ای مطرح می‌شد زیرا امری است که به ریاست و مدیریت بیمارستان مربوط می‌شود؛  خرید و فروش اعضای بدن به حدی که پس از رسانه‌ای شدن  فشار روانی و اجتماعی ایجاد کرد، در جامعه وجود ندارد و اتفاق نمی‌افتد.

وی درباره علت رسانه‌ای شدن ممنوعیت خرید و فروش عضو بدن در یک بیمارستان، گفت: شاید افراد این حوزه، در پی دامن زدن و حاشیه‌سازی بودند، اینکه چه مقدار از پیوندهای انجام شده در کشور باید از بیماران مرگ مغزی و چه مقدار باید از افراد زنده تخصیص یابد، بحثی است که نیاز به بررسی در کمیته‌های تخصصی دارد.

شادنوش ادامه داد: اینکه هرازچندگاهی مباحثی مثل خرید و فروش اعضا را مجددا مطرح کنند، کار پسندیده‌ای نیست؛ اغلب افراد سودجو با سوءنیت برای نشان دادن نهایت فقر و نداری اعلام می‌کنند که فردی قصد فروش کلیه خود را دارد و تصویر بدی در جامعه ایجاد شده است؛ بنابر بررسی‌های انجام شده آمار اعلامی از خرید و فروش اعضا  با اغراق است و حقیقت ندارند.

وی افزود: چندی پیش مطرح شد که فردی پشت تلفن درخواست خرید کبد به ازای مبلغی هنگفت را داشت؛ این در حالی است که در تاریخ این بیمارستان هیچگونه پیوند کبدی انجام نشده است؛ مواردی از این قبیل بسیار دیده می‌شوند در حالی که ما هنوز علت آن را نمی‌دانیم.

شادنوش بیان کرد: یکی از راه‌های تخریب عمل پرخیر و بالامرتبه پیوند، مطرح کردن مباحث این چنینی است، همانطور که امیر‌المؤمنین می‌فرمایند: «چه حرف‌های حقی که هدف‌های باطل را نشانه رفته است.»

ضرورت ثبت درخواست پیوند عضو در انجمن مربوطه

ناصر سیم‌فروش متخصص جراحی و پیوند کلیه و نایب رئیس انجمن پیوند اعضای ایران اظهار کرد: هر فردی برای انجام پیوند باید به انجمن پیوند مراجعه و ثبت نام کند و اگر فردی کاغذ ثبت شده توسط انجمن را به همراه نداشته باشد نمی‌تواند از خدمات بیمارستانی برای انجام این جراحی استفاده کند.

سیم فروش گفت: هزینه اهدای عضو هم به واسطه انجمن جابه‌جا و بعد از عمل به حساب اهداء‌کننده واریز می‌شود؛ نتایج بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که انجام عمل پیوند کلیه از فرد زنده به خصوص فردی به غیر از اعضای خانواده به مراتب نتایج بهتری از پیوند از بیماران مرگ مغزی به همراه دارد.

نایب رئیس انجمن پیوند اعضای ایران با اشاره به این که پیوند در کشور ما فقط از فرد ایرانی به ایرانی صورت می‌گیرد؛ گفت: در تمام دنیا به دنبال کاهش آمار تصادفات هستند که کاهش افراد مرگ مغزی را به همراه دارد و این امر به زودی محقق خواهد شد، پس اگر فقط به پیوند از طریق بیماران مرگ مغزی اتکا کنیم، به زودی لیست انتظار افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

مرگ سالانه ۷ هزار آمریکایی در لیست انتظار پیوند

وی تشریح کرد: سالانه حدود ۷ هزار نفر در کشور آمریکا جان خود را در لیست انتظار پیوند از دست می‌دهند یعنی چیزی حدود ۱۳ نفر در روز فوت می‌کنند؛ این در حالی است که لیست انتظار در کشور ما حدود ۳ تا ۶ ماه افراد را در انتظار نگه می‌دارد؛ انجام پیوند کلیه از فرد زنده از نظر شرعی، اخلاقی و قانونی مورد تأیید است در حالی که برخی از علما هنوز پیوند از فرد مرده را مجاز نمی‌دانند.

سیم‌فروش یادآوری کرد: متأسفانه در کشور ما نسبت به پیوند کلیه از فرد زنده دید منفی شدیدی وجود دارد در حالی که اغلب این افراد شاهد مرگ بیماران زیر دستگاه دیالیز یا مرگ آن‌ها در لیست انتظار نبودند؛ انجام عمل دیالیز علاوه بر هزینه ۷ برابری که بر بیماران تحمیل می‌کند، شرایط زندگی نامطلوب و احتمال مرگ چند برابری برای فرد بیمار به همراه دارد به همین دلیل دولت‌ها در همه جای دنیا به سمت پیوند پیش می‌روند.

نایب رئیس انجمن پیوند اعضای ایران ادامه داد: حذف پیوند از فرد زنده منجر به افزایش لیست انتظار می‌شود چرا که حدود ۴۰ درصد از پیوندها از فرد زنده انجام می‌شود، از طرفی هزینه بالای دیالیز و کمک به بیماران کلیوی هم هزینه‌های بسیار بالایی دارد که برخلاف اقتصاد مقاومتی است.

خرید و فروش اعضای فرد زنده ممنوعیتی ندارند

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: پیوند کلیه از طریق خرید و فروش و از فرد زنده از نظر قانونی و شرعی هیچ ممنوعیتی ندارد.

وی با تاکید بر نتیجه بهتر پیوند کلیه(Kidney) از فرد زنده بیان کرد: از ابتدای انقلاب تا به امروز که پیوند کلیه در سراسر کشور انجام می شود؛ بحث خرید و فروش مطرح بوده و خواهد بود، اما نباید این موضوع، امری با اهمیت پیوند کلیه را لکه دار کند.

شهریاری ادامه داد: امیدوار هستیم که روزی وضعیت اقتصادی مردم به قدری مناسب باشد که کسی از روی نیاز مالی اقدام به فروش کلیه خود نکند اما انسان‌های زیادی صرفا با نیت انجام کار خیر اعضای بدن خود را اهدا می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: