کد خبر: ۲۲۵۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - 2019March 03
حتی برای شروع كسب‌وكار نیازی نیست در آن حوزه خیلی با تجربه و خبره باشید. برای مثال، مدیریت شركتی كه قطعات الكترونیك تولید می‌كند نیازی نیست كه حتما به تمام اصول و جزئیات مدارهای الكترونیكی مسلط باشد
شفا آنلاین>اجتماعی> بسیاری از كارآفرینان موفق دنیا از جان دِیویس راكفلر كه پولدارترین مرد تاریخ است تا بیل گیتس مالك شركت مایكروسافت و بسیاری دیگر از افراد شناخته شده در دنیای كسب‌وكار ثابت كرده‌اند برای موفق بودن نیاز الزامی به داشتن مدرك دانشگاهی مرتبط نیست.

حتی برای شروع كسب‌وكار نیازی نیست در آن حوزه خیلی با تجربه و خبره باشید. برای مثال، مدیریت شركتی كه قطعات الكترونیك تولید می‌كند نیازی نیست كه حتما به تمام اصول و جزئیات مدارهای الكترونیكی مسلط باشد. اگر احساس می‌كنید باید حتما پیش از شروع كسب‌وكاری چند سال در آن زمینه فعالیت كرده باشید، به این فكر كنید كه استیو جابز و مایكل دل، صاحبان دو شركت موفق اپل و دل، پیش از راه‌اندازی كسب‌وكارشان كار جدی در حوزه فناوری اطلاعات و الكترونیك نداشتند، ولی توانستند كسب‌وكارهای میلیاردی را وارد صنعت كنند.


برای رسیدن به قله‌های موفقیت باید بدانید چطور طرح كسب‌وكارتان را توسعه بدهید و بر اساسش پیش بروید. برای شروع هر كسب‌وكاری ،داشتن حس قوی كارآفرینی و كسب‌وكار حتی می‌تواند نداشتن تجربه را نیز برایتان جبران كند. مواردی كه در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، می‌تواند مانند نیروی كمكی تا حد زیادی این كمبود را پوشش دهد. با پر و بال‌دادن به حس كسب‌وكار ذاتی و دنبال كردن این راهكارها بدون ذره‌ای ترس، پا در مسیر موفقیت بگذارید.


شیرجه عمیق برای ورود به صنعت

برای فروختن محصول لازم نیست از ریزترین جزئیات مراحل تولید آن مطلع باشید. اما برای این كه بتوانید در بازاری كه وارد آن شده‌اید موفق عمل كنید، باید نبض بازار و صنعت را به خوبی بشناسید. باید نیاز بازار را بشناسید و بدانید سردمداران این حوزه موفق به تولید چه محصول یا خدمات مورد انتظاری نشده‌اند و چگونه می‌توانید با ورودتان تحولی در شرایط فعلی بازار ایجاد كنید.

اگر حس می‌كنید اطلاعات كافی در این حوزه ندارید یا نمی‌توانید از فناوری‌های روز دنیا به خوبی برای توسعه كسب‌وكارتان استفاده كنید، بهتر است از منتوری (مربی) كه به خوبی با فضای استارت‌آپ‌ها و كسب‌وكارهای موجود آشناست، كمك بگیرید. علاوه بر این، شركت در كارگاه‌های آموزشی كارآفرینی یا عضویت در مجموعه‌های آموزشی كسب‌وكار و استفاده از دوره‌ها و سخنرانی‌های آموزشی كه برگزار می‌كنند نیز می‌تواند كمك شایانی به افزایش توانمندی‌تان كند.

نكته‌ای كه باید در این مسیر همواره مدنظرتان باشد، سختكوشی و پشتكار است. هیچ‌وقت با جواب‌های سطحی قانع نشوید. گرچه قرار نیست برای كاری كه می‌خواهید انجام دهید مدرك دانشگاهی بگیرید، اما باید درك عمیقی از آنچه قرار است انجام دهید داشته باشید و فقط به دید كلی بسنده نكنید. به‌عنوان مثال، اگر قرار است وارد دنیای پوشاك شوید، تمام تلاشتان را بكنید تا می‌توانید در مورد زنجیره‌های بازار پوشاك، از محل خرید مواد اولیه مورد نیاز تا بهترین تجهیزات دوخت و ... اطلاعات كسب كنید.

استخدام فردی كه بتواند آنچه را شما نمی‌توانید، انجام دهد

زمانی كه كسب‌وكاری را شروع می‌كنید، بهتر متوجه می‌شوید چه مواردی را نمی‌دانید یا از پس چه كارهایی بر نمی‌آیید. زمانی كه دورنمایی برای كسب‌وكارتان متصور می‌شوید، مشخص می‌كنید قرار است چه نیازی از مشتری را برطرف كنید، اما از این لحظه به بعد باید بتوانید نیروهایی را وارد مجموعه كنید كه بتوانند به خوبی دیدگاه شما را درك و طرح شما را برای تولید محصول یا ارائه خدمات با همان كیفیتی كه مد نظرتان است، عملیاتی كنند.

برای مهارت‌های مورد نیاز در كسب‌وكارتان فهرستی از كارهایی كه در آن ماهر هستید، كارهایی كه به تنهایی قادر به انجامشان نیستید و مواردی كه هیچ سررشته‌ای در موردشان ندارید، تهیه كنید. با كسانی كه در این زمینه اطلاعاتی دارند، مشورت كنید كه برای چه مهارت‌ها و تخصص‌هایی باید افرادی را در مجموعه خود استخدام كنید تا به موفقیت بیشتر شما در این دنیای جدید منجر شود.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده، نزدیك به 75درصد مدیران معتقدند افراد نامناسبی را برای جایگاه‌های شغلی مجموعه خود استخدام كرده‌اند و این موضوع موجب آسیب‌هایی در كسب‌كارشان شده است. همواره به‌دنبال افراد سختكوشی باشید كه انگیزه كافی برای انجام وظایف شغلی خود دارند.


بسته به نوع تخصصی كه نیاز دارید و حجم كار، می‌توانید برخی موارد را به نیروهای كار آزاد یا تیم‌های تخصصی برون‌سپاری كنید. روش دیگر داشتن شریك كاری است. می‌توانید با فردی متخصص وارد شراكت شوید تا او مسؤولیت كارهای تخصصی را به‌عهده بگیرد و شما روی تجاری‌سازی و بازاریابی محصولتان متمركز شوید. از هر روشی كه نیاز خود را به برخی مهارت‌ها برطرف می‌كنید، باید بسیار سختكوش و صبور باشید. در زمان استخدام نیروهای مد نظرتان، علاوه بر داشتن تخصص مورد نیاز به ویژگی‌های اخلاقی نیز توجه كنید. به دنبال فردی باشید كه بتواند به خوبی با شما و مجموعه كاری‌تان هماهنگ شود.

اعتماد به تشخیص نیروهای متخصص مجموعه

در كنار اهمیت ایجاد روابط مناسب و كارآمد كاری، باید به شریكتان یا نیروهای متخصصی كه در شركت‌تان كار می‌كنند اعتماد كافی داشته باشید. زمانی كه به شما می‌گویند كاری قابل انجام هست یا غیرممكن است، باید بتوانید حرفشان را بپذیرید. یا اگر راهكار دیگری را برای كاری پیشنهاد می‌كنند، از انجامش هراس نداشته باشید. اگر بخواهید بر كار غیرممكنی صرفا به دلیل نداشتن اعتماد به نیروهای متخصص مجموعه پافشاری كنید، مطمئن باشید خیلی زود با شكست روبه‌رو خواهید شد.

اگرچه گاهی اعتماد نكردن به نظرات كارشناسان منجر به پیروزی‌های بزرگی نیز شده است، اما یادتان باشد استفاده از نظرات كارشناسان و افراد خبره‌ای كه در حوزه‌ای از كار از شما آگاه‌تر و ماهرتر هستند، می‌تواند به موفقیت هرچه بیشتر شما بینجامد. نیروهای متخصص می‌توانند مهارت‌هایی را كه شما قادر به انجامشان نیستید به‌خوبی پوشش دهند.

اگر احساس می‌كنید عمل كردن به نظرات كارشناسان ممكن است سرعت عمل یا پویایی مجموعه را كاهش دهد، با آنها مذاكره كنید. برایشان تصمیمات مهمی كه در ذهن دارید و علت این تصمیم‌گیری را توضیح دهید. در مقابل به نظرات آنها نیز گوش دهید و علت نظراتشان را بخواهید. برای مثال اگر تیم متخصص اعلام می‌كند اجرای پروژه‌ای شش‌ماه طول می‌كشد، این حق مسلم شماست كه در مورد دلیل این زمان‌بندی سوال كنید. شاید در این توضیحات متوجه یك‌سری نواقص شوید كه با برطرف كردنشان پیشرفت پروژه سرعت بیشتری بگیرد. اما این كه بخواهید فقط چون احساس می‌كنید این پروژه باید در سه ماه انجام شود، كارمندانتان را مجبور كنید آن را سه‌ماهه تحویل دهند، طرز فكری اشتباه است.

قرار گرفتن در اجتماعات كاری مرتبط

وقتی در كسب‌وكاری نوپا هستید، باید تلاش كنید جامعه اطرافتان و ارتباطات كاری خود را روز به روز گسترده‌تر كنید. این كار به افزایش هوش كاری و آگاهی از بازاری كه واردش شده‌اید كمك شایانی خواهد كرد. در سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی مرتبط با كسب‌وكارتان عضو شوید، در رویدادها شركت كنید و برای عضویت در كانون‌ها و انجمن‌های مرتبط داوطلب شوید. برای ارتقای جایگاه و شناخته‌شدن در حوزه كاری باید تلاش كنید توجه و حمایت افراد اثرگذار در این صنعت را جلب كنید كه از احترام زیادی میان دیگران برخوردار هستند.

داشتن ارتباط با افراد موفق و تاثیرگذار موجب می‌شود نامتان سر زبان‌ها بیفتد و بهتر شناخته شوید. این موضوع حتی در جذب مشتری و شریك كاری نیز اثر مثبتی خواهد داشت. به‌خصوص در حال حاضر كه بیشترین جذب مشتری با كمك فضای مجازی اتفاق می‌افتد، توجه به این مساله بسیار مهم است. معرفی شدن برندتان به واسطه افراد تاثیرگذار در جامعه هدف، روند بازاریابی شما را به طرز چشمگیری سرعت می‌بخشد؛ زیرا مردم زمانی كه نام برند جدیدی را از فردی كه به آن اطمینان دارند یا مورد قبولشان است بشنوند، راحت‌تر به آن اعتماد خواهند كرد.

برای ایجاد شبكه‌های ارتباطی، خود به‌دنبال پیداكردن افراد تاثیرگذار یا صاحبان مجموعه‌هایی باشید كه نقاط مشتركی با آنها و دیدگاه مشابهی دارید. در این حالت، ایجاد ارتباط خیلی آسان‌تر خواهد بود و به صورت طبیعی شكل خواهد گرفت و به اجبار ارتباط برقرار نخواهید كرد. در روند ارتباط نیز فقط به این فكر نكنید این فرد چه كاری می‌تواند برایتان بكند. اجازه دهید رابطه روند طبیعی داشته باشد و بیشتر به این فكر كنید شما چه كاری برایشان می‌توانید انجام دهید.

در مجموع، كارآفرینی به معنای عبور از چارچوب‌ها و متحول‌كردن صنعت با دیدگاه‌های خلاقانه و جدید است. پس هیچ‌گاه ایده‌های خود را به خاطر این كه سررشته‌ای در آن حوزه ندارید، كنار نگذارید. با كمك همین موارد ساده، كمبودهای خود را جبران كنید و هر جا كه احساس می‌كنید به كمك نیاز دارید از افراد مورد اطمینان و خبره كمك بگیرید. همیشه یادتان باشد، ظرفیت‌های انسان بسیار فراتر از حد تصور ماست.جام‌جم

عسل اخویان طهرانی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: