کد خبر: ۲۲۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 18
رئيس انجمن بيهوشي ومراقبتهاي ويژه كشور درگفتگو باشفاآنلاين خبرداد:
شفا آنلاین- معاون آموزشی و پژوهشی نظام پزشکی تهران بزرگ گفت :براي مراقبت های پایان حیات در همه جای دنیا یک سری دستورالعمل و پروتکل هایی مدون واجرايي شده اما در کشور ما متا سفانه این پروتكل ها وجود ندارد.
 
دكترمحمد مهدي قيامت درحاشيه برپايي سمپوزیوم ملی بررسی جنبه های فقهی،حقوقی و اخلاقی مراقبت هاي پايان حيات در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: مراقبت های پایان حیات بیماران محور اصلی این نشست بود. بحثی که از آن تعاریف مختلفی در مورد مرز بین مرگ و زندگی شده است.
رئيس اين نشست  ادامه داد: هدف ازبرگزاری این سمپوزیم دستیابی به  دستورالعملی بود. زیرا این امر در پزشکی مسئله پیچیده ای است  که خانواده و تیم درمانی را تحت تأثیر قرار داده است.
رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ايران اظهار کرد: به ویژه در نیم قرن اخیر نسبت به قبل بیماری ها منجر به مرگ سریع می شد اما در حال حاضر با مراقبت های ویژه در ICU های کشور حیات و طول عمر هم افزایش یافته است.
وی گفت: این موضوع چالش های مهمی را پیش روی افکار عمومی،رسانه ها و گروه های تخصصی از جمله پزشکان،علمای دین و فلسفه و حقوق دانان و اخلاقیون قرار داده است.چراكه
از یک طرف باعث شده  حدود 10تا 12 درصد سرانه سلامت در کشورهای توسعه یافته برای هزینه های مراقبت از پایان حیات خرج شود که این خود در بحث اقتصاد درمان و اختصاص منابع مالی هم تاثیرگذاشته است.
دكترقيامت خاطرنشان كرد:در هر صورت در مورد مراقبت های پایان حیات در همه جای دنیا یک سری دستورالعمل ها و پروتکل هایی مدون شده و در حال اجراست. حال آن که در کشور ما متدسفانه این دستورالعمل ها وجودندارد.
به گفته وي ،مباحث مهم جدی در این بحث عبارتند از:
1-    لزوم تدوین یک دستورالعمل برای مراقبت های قبل ازپایان حیات در نظام سلامت از دیدگاه اسلام و تاثیرش بر تصمیم گیری برای بیمارانی که در حال احتضار هستند.
2-     مباحثی مانند جنبه های روان شناختی در مراقبت های درمانی پایان حیات و امکان ارزیابی مرگ و ابزارهای معنوی .
3-تشخیص پزشکی مرگ و شاخص های پزشکی بیماری که محتضر و در حال مرگ است ونيزباورها و نگرش هایی  که نسبت به  مرگ در ایران وجود دارد.
4- نحوه اعلام  خبر فوت بیماران به فامیل بیمار.
5-رویکردهای سنتی اخلاق پزشکی در تصمیم گیری های پایان حیات بیمار- ملاحظات اخلاقی- کاربردی امتناع از درمان های نگه دارنده حیات.
6- کارگاه طب تسکین عمومی و از بین بردن درد بیماران و در حقیقت افزایش کیفیت زندگی بیمارانی که سرطانهای پیشرفته دارند و نحوه برخورد با آنها.
7-یک بحث جدی نيزمربوط به تبیین فلسفی مرگ بود که آْیا مرگ فسفی داریم یا نداریم؟ اگر هست شاخص های آن چیست؟
8-ازمباحث مهم دیگر تشخیص پزشکی مرگ بودو این که چگونه بتوانیم تشخیص مرگ بالینی و مرگ مغزی را بدهیم.این که چه بیمارانی امکان برگشت دارند و چه کسانی ندارند.
دكترقيامت درادامه خاطرنشان كرد:امروزه سوالات و مباحث زیادی پیرامون بحث قطع حیات بیماران توسط گروه های درمان در دنیا وجود دارد.و بحث مهم این است که چه زمان باید قطع درمان صورت بگیرد.
به گفته وي ،پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی یکی از مقوله های است که امروزه داریم به هر حال این گونه موارد قبلا از حلقه علمی و دانشگاه ها بیرون رفته و میان رسانه ها و افکار عمومی جا باز کرده و مردم کشورهای مختلف نسبت به آن اطلاعات و آگاهی هایی دارند که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی این مسئله را دنبال می کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: