کد خبر: ۲۲۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - 2019February 24
در افرادی که منافذ باز واضح دارند ، غالبا با افزایش سن و کاهش رشته های کلاژن و الاستین و شل شدن پوست ، این منافذ بیشتر خودنمایی می کنند
شفا آنلاین>سلامت>منافذ پوست صورت ، در حقیقت گذرگاهی برای خروج سبوم یا همان چربی ترشح شده توسط غدد چربی به سطح پوست می باشند . پس می توان گفته که در همه افراد این منافذ وجود دارد ولی در برخی افراد این منافذ بیش از حد باز می شوند و نمای پوسته پرتقالی به پوست می دهند که از لحاظ ظاهری برای فرد ناخوشایند است .

چرا منافذ پوست صورت بیش از حد باز می شوند ؟
به گزارش شفا آنلاین:اولین عامل ، ارث است . برخی افراد به صورت ژنتیکی منافذ بازتری دارند که معمولا با رسیدن به سن بلوغ و افزایش ترشح چربی توسط غدد چربی پوست <Fatty glands of the skin>، بیشتر بروز پیدا می کند .

عادم دوم ، استفاده بیش از حد از کرم های چرب یا کرم پودر و پن کیک و سایر مواد آرایشی است . این گونه ترکیبات با ایجاد سدی در برابر خروج طبیعی سبوم به سطح پوست باعث می شوند به صورت واکنشی منافذ گشادتر و بازتر شوند تا بتوانند سبوم را به سطح پوست برسانند . مخصوصا در مواردی که شخص پوست چربی داشته باشد ، این عوامل به شدت باعث بازتر شدن منافذ پوستی می شوند
.

در افرادی که منافذ باز واضح دارند ، غالبا با افزایش سن و کاهش رشته های کلاژن و الاستین و شل شدن پوست ، این منافذ بیشتر خودنمایی می کنند .

اولین نکته در درمان منافذ باز پوست صورت ، اجتناب از مصرف کرم های چرب اعم از ضد آفتاب یا کرم های آرایشی و پن کیک و نیز کرم های مرطرب کننده با چربی بال می باشد . استفاده از ضد آفتاب های فاقد چربی رنگی بلامانع است و حتی فرد می تواند به عنوان کاور آرایشی درتمام اوقات شبانه روز از این نوع ضد آفتاب استفاده کند .
در صورتی که پوست دچار منافذ باز ، خشک است و به مرطوب کننده احتیاج دارد می توان از کرم های مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کرد . ولی با توجه به تنوع ضد آفتاب های فاقد چربی رنگی که برخی حاوی مرطوب کننده هم می باشند ، در صورت تجویز صحیح ضد آفتاب توسط پزشک متخصص پوست فرد از مصرف مرطوب کننده در طول روز بی نیاز خواهد شد .

راه های درمان منافذ باز صورت :
راه های درمان منافذ باز صورت را می توان به دو دسته دارویی و غیر دارویی تقسیم کرد ، که معمولاً درمان های غیر دارویی موثرتر از درمان های دارویی هستند .
البته لازم به ذکر است ، که هیچ یک از روش های درمانی باعث از بین رفتن کامل منافذ باز صورت نمی شود و این درمان ها فقط باعث کاهش تعداد و کاهش سایز منافذ موجود می شوند .

درمان های دارویی منافذ باز صورت :
مصرف داروهای موضعی حاوی AHA ، BHA و نیز رتنیوئیدهای موضعی ، می توانند باعث کاهش جزیی سایز منافذ باز شوند . همچنین این مواد تا تمیز نگه داشتن منافذ ، باعث می شوند که منافذ کمتر به چشم آیند .
البته لازم به ذکر است که تمامی داروهای فوق بایستی زیر نظر پزشک متخصص پوست مصرف شود . چون مصرف نا به جا و نادرست این داروها می تواند باعث قرمزی و تحریک پوستی شود . در مدت زمان مصرف این داروها ، مصرف ضد آفتاب در طول روز ، الزامی است .

درمان های غیر دارویی مناقذ باز صورت :
همانطوریکه گفته شده ، معمولا درمان های غیر دارویی ، موثرتر از درمان های دارویی می باشند .
1. میکرودرم ابریشن :

این روش با تمیز کردن عمیق منافذ باز ، باعث کاهش موقتی سایز منافذ باز صورت می شوند .
2. لیزر فرکشنال CO2 یا لیزر فرکسل

در این روش بعد از انجام 3 تا 5 جلسه لیزر ، سایز منافذ و تعدادشان ، 30 تا 50 درصد کاهش می یابد .
البته گاهی درصد بهبودی بیش از مقدار ذکر شده است . مزیت دیگر این روش ، امنیت که علاوه بر بهبودی منافذ باز ، باعث جوانسازی پوست ، با تحریک ساخت کلاژن توسط پوست می شود .
لیزر فرکسل ، مخصوصا در بیمارانی که علاوه بر منافذ باز پوستی ، اسکار های فرو رفته ناشی از جوش دارند بسیار موثر است و باعث بهبود کیفیت پوست می شود .

3. نیدل آر اف یا آر اف سوزنی یا آر اف فرکشنال
شاید به جرات بتوان گفت که این روش موثرترین روش در کاهش سایز و تعداد منافذ باز پوستی می باشد . حداقل تعداد جلسات مورد نیاز 3 جلسه با فاصله ماهیانه یا دو ماه یک بار می باشد .
جهت آگاهی بیشتر از جزئیات آر اف سوزنی و مراقب های بعد از آن و مزایای لیزر فرکسل و مراقبت های بعد از لیزر از لینک های زیر استفاده کنید .

نیدل آر اف یا آر اف سوزنی

لیزر فرکسل

پزشک آنلاین

دکتر اکبر مزروعی [ پوست ، مو و زیبایی ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: