کد خبر: ۲۲۳۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 13
"همه اقشار را در بحث فرار مالیاتی باید ببینیم نه فقط پزشکان را‌. به نظر من درصد کمی از پزشکان هستند که مالیات نمی‌دهند و این فرار را دارند‌. حتی می‌توانم بگویم صنف پزشکان و درمان‌گران در برابر فرار مالیاتی سایر اصناف و سازمان‌ها و نهادها، اصلا در اولویت نیست‌."
شفاآنلاین :>سلامت >صنفی >پزشکی >در حالی که مسوولان سازمان امور مالیاتی معتقدند پزشکان به طورحتم می بایست دستگاه کارت‌خوان در مطب‌هاداشته باشند و این مساله باعث نظارت قوی‌تر در خصوص عدم فرار مالیاتی پزشکان می‌شود، اما دست‌اندرکاران حوزه پزشکی و برخی از متخصصین سرشناس این حوزه، سازمان نظام پزشکی و نظام سلامت معتقدند فرار مالیاتی در میان پزشکان بسیار کم رخ می‌دهد و درصد پایینی در این صنف هستند که تخلف می‌کنند‌. به اعتقاد آنها اکثریت جامعه پزشکی فرار مالیاتی ندارند و فقط معدودی از پزشکان فرارمالیاتی دارند که در مقایسه با فرارهای مالیاتی سایر اصناف، بسیار محدود است و تاثیری در درآمدهای مالیاتی کشور ندارد‌. از سوی دیگر نظریه دیگری حاکی از این است که بود و نبود دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها چندان به معنای فرار مالیاتی نیست و تاثیر زیادی در گردش مالیات کشور و تخلفات رایج در حوزه پزشکی ندارد‌.

**پزشکان با هر نوع درآمدی نمی‌توانند فرار مالیاتی داشته باشند

بهروز برومند، متخصص بیماری‌های کلیوی و از پزشکان سرشناسی است که در خصوص وضعیت پرداختی مالیات پزشکان می‌گوید: «هم‌اکنون وضعیت دریافتی مالیات از پزشکان به صورتی شده که در روزهای مختلف ماموران مخفی متفاوتی از سازمان امور مالیاتی به مطب‌ها مراجعه کرده، که هم آمار بیماران یک پزشک متخصص را بررسی می‌کنند و هم به صورت میانگین و تقریبی محاسبه می‌کنند که هر پزشکی چه میزان باید مالیات دهد‌. پس در واقع با این شرایط پزشکی امکان فرار ندارد‌. او ادامه می‌دهد: من همین حالا درنهایت روزانه حدود 20 بیمار را در طول روز می‌توانم ویزیت کنم و سال گذشته هم 50 میلیون تومان مالیات دادم‌. ضمن اینکه دستگاه کارت‌خوان هم در مطبم دارم‌. اما از طرف دیگر باید جریمه مالیاتی شش سال پیش خود را هم پرداخت کنم‌. او می‌گوید: «برایم قابل تصور نیست پزشکی بتواند 100 بیمار را در طول روز ببیند.» در حالی که همکارانی هم هستند که در همین پایتخت از ساعت 4 عصر تا 3 بامداد روز بعد بیش از 100 بیمار را ویزیت می‌کنند و دستگاه کارت‌خوان هم در مطب‌های خود ندارند و به معنای واقعی درآمد بالایی دارند‌. برومند در خصوص وضعیت نظارت بر مالیات پزشکان از سوی ماموران سازمان مالیاتی می‌گوید: مامور مالیات به صورت ناشناس در مطب می‌نشیند و هنگام ویزیت خود را معرفی می‌کند‌. پس با اطمینان می‌گویم کسی نمی‌تواند فرار مالیاتی داشته باشد‌. حتی کسانی که بیماران زیادی هم دارند باز هم نظارت و کنترل می‌شوند. پس نمی‌توانند فرار کنند‌. در واقع او معتقد است همه پزشکان به صورت میانگین به یک اندازه مالیات می‌دهند و ناعدالتی خاصی در این میان رخ نمی‌دهد‌. اما با وجود اظهارات برومند این سوال پیش می‌آید که چنانچه پزشکی نمی‌تواند فرار مالیاتی کند و نظارت قوی است، پس فرارهای مالیاتی پزشکان از کجا سرچشمه می‌گیرد و برخی پزشکان سرشناس و دارای بیماران پرشمار، اگر برای پرداخت مالیات مشکلی ندارند، چرا به جای وادار کردن بیمار به پرداخت پول نقد، دستگاه کارت‌خوان در مطب‌شان نمی‌گذارند تا او از آن طریق پول ویزیت خود را پرداخت کند؟ متخصص بیماری‌های کلیوی تاکید می‌کند: در همه اقشار و صنوف آدم ناشایست و متخلف وجود دارد، در پزشکی هم وجود دارد‌. اما کدام تاجر مثلا تاجر آهن، فرش و‌.‌.‌. از من درآمدش کمتر است؟ آیا او به اندازه عادلانه مالیات خود را پرداخت می‌کند؟ «هدایایی که من از بیمارانم دریافت می‌کنم، از میزان درآمد ویزیتم بیشتر است چراکه بیمارانم به من و نوع درمانم اعتماد دارند‌. من از بیماران ناتوان حتی در مطب پول دریافت نمی‌کنم‌. ضمن اینکه اصل بر وجدان و اعتماد من است که از اعتماد بیمارم که مرا برای درمانش انتخاب کرده، سوءاستفاده نکنم‌.
**فقط پزشکان تخریب نشوند؛
همه باید مالیات بدهند رییس اسبق دانشگاه علوم‌پزشکی ایران از سوی دیگر عنوان می‌کند: میزان مالیات پزشکان به نظر من در میزان درآمد کشوری تاثیر آنچنانی ندارد، اما روی مردم اثرگذار است و این فرارهای برخی پزشکان به مردم رنج و آزار می‌رساند‌. او در پاسخ به اینکه آیا موافق است مجلس قانونی در خصوص عدم فرار مالیاتی تصویب کند، بیان می‌کند: اگر برای همه حرفه‌ها قانون جامع مالیاتی تصویب شود، موافقم‌.
**فقط 5 درصد جامعه پزشکی درآمد بسیار بالا دارند

در پی اظهارات پدر نفرولوژی ایران، ایرج خسرونیا- رییس جامعه متخصصان داخلی نیز نظرات دیگری در خصوص وضعیت مالیات پزشکان و لزوم سازمان مالیاتی به قرار دادن دستگاه کارت‌خوان در مطب پزشکان دارد‌. معاون پیشین نظارت سازمان نظام پزشکی تهران معتقد است: وظیفه قانونی همه اقشار پرداخت مالیات در مقابل میزان درآمدشان است‌. اما همه پزشکان به صورت یکسان درآمد کسب نمی‌کنند و میزان درآمد مشابه ندارند‌. یک عده هستند که جراحی‌های متعدد دارند و پول‌های کلان درمی‌آورند‌. یک عده هم هستند که بیماران مهم و سرشناس از وزرا و نمایندگان مجلس و دولتی‌ها دارند که درآمد بسیار بالایی دارند، اما من می‌گویم میزان اینها فقط پنج درصد است‌. لازم به ذکر است ما پزشکان مشهور زیادی داریم که تعداد بیمارانشان بسیار زیاد است و لزوما هم افراد سرشناس، بیماران آنها نیستند اما دستگاه کارت‌خوان هم ندارند و درآمد بالایی دارند‌. خسرونیا در پاسخ به این موضوع می‌گوید: من معتقدم همه‌شان فقط 5 درصد هستند‌. این موضوع را هم دولت می‌داند، هم مجلس در جریان است‌. وضعیت برخی از پزشکان به حدی وخیم است که باید 12 ساعت در درمانگاه‌ها کشیک باشند تا بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند‌. در واقع دولت باید از این نوع پزشکان حمایت کند به جای آنکه طلب مالیات بیشتری کند‌. در واقع خسرونیا معتقد است بسیاری از پزشکان به دلیل مخارج سنگین زندگی نمی‌توانند هزینه زندگی خود را از مطب‌ها تامین کنند‌. دولت ماموران مالیاتی تعیین کرده تا به وضعیت پرداختی پزشکان رسیدگی کند، اما همین فشارهای زندگی و مالیات‌های بالا، باعث شده بسیاری از همکاران ما طبابت را رها کنند و همین حالا چندین هزار پزشک داریم که دنبال پروانه پزشکی خود نمی‌روند‌. در حقیقت این نوع پزشکان نه توان دارند مالیات بدهند، نه بیمه تامین اجتماعی پول‌شان را می‌دهد‌. از سویی باید مطب اجاره کنند، منشی و نیروی خدماتی بگیرند و هزینه‌های ساختمان هم هست‌. همین حالا اکثر مطب‌ها 10 نفر بیمار هم ندارند، با این وضعیت چند پزشک می‌توانند از پس هزینه‌های پزشکی برآیند؟ او تاکید می‌کند: بسیاری از پزشکان هم‌اکنون در سایر شغل‌ها مشغول فعالیت هستند و دیگر پزشکی نمی‌کنند‌. وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا از نوع نظارت سازمان امور مالیاتی بر پرداخت مالیات پزشکان راضی است یا خیر، عنوان می‌کند:نظارت سازمان مالیاتی اصلا به درستی در مورد هیچ قشری صورت نمی‌گیرد‌. از کسی که باید مالیات بگیرند، به درستی دریافت نمی‌کنند، از کسی که نباید به میزان بالا مالیات دریافت کنند، مالیات می‌گیرند‌. به نظر من بین دریافتی مالیات پزشکان هم عدالت رعایت نمی‌شود‌. **تعداد زیاد بیمار مساوی با درآمد بالای پزشکان نیست او خاطرنشان می‌کند: اشتباه مردم اینجاست که تعداد بالای بیماران را مساوی با درآمد بالای یک پزشک می‌دانند در حالی که انجام یک عمل جراحی مساوی با ویزیت 30 بیمار است‌. درآمد بالا به شلوغی مطب نیست که مالیات بیشتری از آنها دریافت کنند‌. من 40 سال طبابت کردم و الان ویزیت من 40 هزار تومان است‌. دستگاه کارت‌خوان هم در مطبم دارم‌. بنابراین مساله دریافت مالیات و فرار مالیاتی پزشکان فراتر از این تصورات است‌.

**فرار مالیاتی پزشکان در برابر فرار مالیاتی سایر اصناف اولویتی ندارد

علیرضا سلیمی معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی کشور و رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه نیز در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: در خصوص فرار مالیاتی پزشکان کمی سیاه‌نمایی شده است‌. او عنوان می‌کند: موضوع فرار مالیاتی پزشکان خلط مبحث شد و مسائل متعددی را در این میان به این موضوع ارتباط داد و برداشت درست و دقیقی در این خصوص شکل نگرفت‌. من معتقدم همه پزشکان باید با عدالت و به درستی مالیات دهند و بخشی از کمبود هزینه‌های دولت را در سال‌های آینده جبران کنند‌. ما قشر پزشکان مثل همیشه در خدمتیم‌. او کاملا فرار مالیاتی گسترده پزشکان را رد و در ادامه تاکید می‌کند: چند موضوع باعث آزردگی جامعه پزشکی شد‌. در خصوص عدم پرداخت مالیات پزشکان سیاه‌نمایی شد و به نبود دستگاه کارت‌خوان در مطب‌ها گره زده شد که به نظر من این مساله درست نیست‌. به عنوان مثال پزشکان مناطق محروم درآمد بسیار پایینی دارند و نمی‌توان همه را به یک چوب راند و عنوان کرد: همه پزشکان فرار مالیاتی دارند‌. البته ذکر این نکته ضروری است که در بسیاری از گزارش‌ها عنوان شده پزشکان زیادی یا برخی پزشکان مشهور هستند که فرار مالیاتی دارند و عمدتا در گزارش‌های رسمی رسانه‌ای در خصوص همه پزشکان، فرار مالیاتی عنوان نشده است‌. سلیمی در ادامه تاکید می‌کند: همه اقشار را در بحث فرار مالیاتی باید ببینیم نه فقط پزشکان را‌. به نظر من درصد کمی از پزشکان هستند که مالیات نمی‌دهند و این فرار را دارند‌. حتی می‌توانم بگویم صنف پزشکان و درمان‌گران در برابر فرار مالیاتی سایر اصناف و سازمان‌ها و نهادها، اصلا در اولویت نیست‌. با اطمینان می‌گویم که آنها همکاری خوبی با سازمان مالیاتی دارند‌. معاون نظام پزشکی تصریح می‌کند: مشکل ما اینجاست که نظارت قوی و درست و سالم از سوی سازمان مالیاتی نداریم‌. اگر نظارت ظرف یک شیب منطقی طی چند سال درست شود، همان درصد کمی از پزشکان که فرار مالیاتی دارند، همکاری مالیاتی خواهند داشت‌. در غیر این صورت برخورد‌های چکشی، جنبه نمایشی دارد و فرار مالیاتی از سوی آن افراد ادامه پیدا می‌کند‌.
**پزشکان ازبهترین مالیات‌دهندگان
دکتر نمکی، وزیر بهداشت جدید چندی قبل اعلام کرد: برخی از پزشکان چنان فرار مالیاتی دارند که از یک کارمند دولت هم در طول سال کمتر مالیات پرداخت می‌کنند‌. اما سلیمی در این خصوص تاکید می‌کند: این طور نیست و تعداد زیادی از پزشکان کارمند دولت و دانشگاه‌ها و سازمان تامین اجتماعی هستند و مالیاتشان را قطعا پرداخت می‌کنند‌. در واقع تعداد زیادی از این افراد اصلا مطب خصوصی ندارند که بتوانند درآمد بالایی کسب کنند‌. خود من 21 سال سابقه کار دارم و نه مطب دارم و نه هرگز در بیمارستان خصوصی کار کرده‌ام‌. به نظر من برخورد با تخلفات پزشکان باید به صورت منطقی و نه با این همه هجمه صورت گیرد‌. همین حالا در دیگر صنوف تخلفات بسیار بزرگ‌تری صورت می‌گیرد و ما نباید جامعه پزشکی را قربانی انتقادات خود کنیم‌. پرداخت مالیات برای همه شهروندان است و به نظر من پزشکان در این زمینه جزو بهترین پرداخت‌کنندگان هستند‌. اما باید دید نظر مردم چه میزان نظرات این پزشکان را تایید می‌کند‌. در واقع اصل بر شفافیت مالیاتی است و مردم خواهان این هستند که وقتی پزشکی درآمد میلیاردی دارد تخلفات مالیاتی نداشته باشد و به درستی مالیات خود را پرداخت کند و در بین خود پزشکان هم این بی‌عدالتی شکل نگیرد‌.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهروزبرومند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
0
0
بادرود روشن است که پزشکان بیش از هرگروه دیگر کاری مالیات می پردازند. اگر از درآمد همه گروه های کاری دیگر که بودجه کلانی نیز دارند به همان نسبت پزشکان بدون کارت خوان نیز مالیات دریافت میشد ایران اضافه بودجه هم میآورد و گوشت هم ارزان میشد .ونیاز نبود که صفر پول ها رابردارند و بنزین را گران کنند.
ایرانی
|
Canada
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
0
0
بادرود ،
با تایید سخنان استاد، همه می‌دانند که نظام مالیاتی کشور مشکلاتی دارد ولی نمی دانم چه اصراری هست که در میان آن همه فرار های مالیاتی در میان سایر اقشار، پزشکان را بدنام کنندکه اتفاقا با تحقیقی ساده مشخص می‌شود که جز تعداد اندکی منضبط ترین مالیات دهنده ها هستند. باید دید منشا این همه بدخواهی از کجاست؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: