کد خبر: ۲۲۳۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 11
سیستم تحریک کننده عصبی قابلیت تولید سیگنال های تحریک الکتریکی را دارد و برای تحریک مستقیم تحریک شبکه های عصبی، رشته‌های عصبی و تحریک عمقی مغز به کار می رود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران با اشاره به ساخت یک سیستم تحریک کننده عصبی توسط محققان این پژوهشگاه، گفت: سیستم تحریک کننده عصبی قابلیت تولید سیگنال های تحریک الکتریکی را دارد و برای تحریک مستقیم تحریک شبکه های عصبی، رشته‌های عصبی و تحریک عمقی مغز به کار می رود.

به گزارش شفا آنلاین، عباس عرفانیان امیدوار استاد مهندسی پزشکی دانشگاه علم و صنعت ایران و رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران افزود: یکی از پروژه‌های پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران طراحی و ساخت یک سیستم تحریک کننده عصبی منحصر به فرد است. این سیستم قابلیت تولید سیگنال‌های تحریک الکتریکی در سطوح مختلف میکرون و میلی آمپر را دارد و برای تحریک مستقیم شبکه های عصبی، رشته های عصبی و تحریک عمقی مغز  به کار می رود، این درحالی است که مهندسی عصبی از حوزه های گسترش یافته در قرن 21 در زمینه علوم شناختی(Cognitive Sciences) و مهندسی پزشکی است که باهدف تحقیقات بنیادین در زمینه  سیستم های عصبی و عصبی ـ عضلانی، گسترش روش های تشخیص، درمان و توانبخشی با استفاده از روش های مهندسی فعالیت می‌کند در واقع مهندسی عصبی  منشأ ایجاد یک فناوری، تحت عنوان فناوری عصبی شده است.

وی افزود: سیستم تحریک کننده با استفاده از اطلاعات دریافتی، شکل موج مناسب را ایجاد و از طریق الکترودهای تحریک به عصب یا عضله ارسال می‌کند.  با این سیستم و ارائه یک روش کنترل جدید برای اولین بار با کاشت الکترودها در نخاع گربه، حرکت گام برداشتن ایجاد شده است.

به گفته رئیس پژوهشکده مهندسی و فناوری عصبی ایران، این سیستم 16 کانال تحریک مستقل و قابلیت برنامه ریزی توسط کامپیوتر را دارد. کامپیوتر در هر واحد زمان، اطلاعات لازم را برای تولید سیگنال مناسب تحریک به سیستم تحریک کننده ارسال می کند که هدف این فناوری، طراحی و ساخت ابزار میکروالکترونیکی است که با ارتباط مستقیم با سیستم عصبی(nervous system) مرکزی یا اعصاب محیطی، کنترل خارجــی ارگان های بدن را به عهده می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: امروز مهندسی عصبی به عنوان یک روش موثر برای رفع مشکلات افراد دچار ضایعه نخاعی از جمله مشکلات حرکتی، کنترل مثانه کنترل دفع، مشکلات قلبی ـ عروقی،  اسپاستیسیتی، زخم بستر و غیره مطرح است به طوری که کاربرد فناوری عصبی در توانبخشی و درمان، بسیار گسترش یافته است و تحول شگرفی را در زمینة توانبخشی بوجود آورده است محصولات این تکنولوژی بسیار گران قیمت است و از نیازهای ضروری جهت حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه محسوب می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: