کد خبر: ۲۲۲۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - 2019February 06
ما در بلاک‌چین با یک ظرفیت جدید به شکل شبکه‌ای و با این خاصیت که بازیگران به طور مستقیم با هم کار می‌کنند، طرف هستیم
 شفا آنلاین>اجتماعی>  شصت‌وسومین نشست علمی تخصصی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان با موضوع نقش بلاک‌چین در ایجاد اشتغال با حضور دبیرانجمن بلاک‌چین سازمانی و جمعی از فعالان این حوزه برگزار شد.

به گزارش شفا آنلاین:در این جلسه مرتضی جوان دبیر انجمن بلاک‌چین سازمانی در ابتدا به ارائه تعریفی از بلاک‌چین پرداخت و افزود: طبق دو تعریف بلاک چین <Block of china>توانسته به ما شبکه ای بدهد که داده‌ها را به شکلی امن و مشترک بین مجموعه‌های مختلف توزیع کرده و ظرفیت شبکه ای ایجاد کنیم که ایجاد این ظرفیت شبکه‌ای مزایایی در پی دارد.

وی ادامه داد: ما در بلاک‌چین با یک ظرفیت جدید به شکل شبکه‌ای و با این خاصیت که بازیگران به طور مستقیم با هم کار می‌کنند، طرف هستیم. به عنوان مثال می‌توان به حذف واسطه دوچرخه‌های اشتراکی که امروزه در سطح شهر دیده می‌شوند، اشاره کرد که توانسته فرآیند اشتراک دوچرخه را با حذف واسطه اولیه ادامه دهد.


مرتضی جوان با اشاره به اینکه برای افرادی که به این نوع نگاه علاقمند هستند فضای کسب‌وکار در ایران شکل گرفته است، گفت: ما گزارشی در خصوص اکوسیستم بلاک‌چین در ایران داریم که در آن پیش‌بینی می‌شود که ۱۰۰ مجموعه فعال فعلی در حوزه بلاک‌چین تا سال ۱۴۰۰ دو برابر شوند.

دبیر انجمن بلاک‌چین سازمانی تاکید کرد: باید در این زمینه به گزارش‌های جهانی توجه کنیم. زیرا تحلیل پروژه‌های حاکمیتی مرتبط با فناوری‌های بلاک‌چین در کشورهای مختلف نشان می‌دهد کشورهای هلند و ایالات متحده جزو کشورهایی هستند که برنامه‌های بیشتری دارند. عمده پروژه‌های مرتبط با فناوری بلاک‌چین مربوط به فعالیت‌های مالی است. کسب‌وکارهای بلاک‌چینی به دلیل ماهیت این فناوری فرامرزی هستند.

جوان افزود: کسی که data دارد با ملاحظات امنیتی و رعایت کپی‌رایت با بلاک‌چین می‌تواند اطلاعات خود را بفروشد؛ مثلاً در بحث خدمات شهری می‌توانید یک سنسور بررسی کیفیت هوا در بالای خانه‌های خود نصب کنید و اطلاعات خود را به شهرداری بفروشید.

به گفته مسئول مرکز تحقیقات کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر، اکوسیستم کسب‌وکار فناوری بلاک‌چین شامل اکسچنج و بازار، سامانه‌های سازمانی، برنامه‌های کاربردی، تجارت الکترونیک، کیف پول، سازمان‌های غیرمتمرکز، آموزش و مشاوره، استخراج رمزارز و توکن، بانکداری و بورس و بیمه، بهداشت و سلامت، زنجیره تأمین و تولید، حمل‌ونقل و لجستیک، انرژی و نفت‌وگاز و برق و خدمات دولتی و ثبت اسنادی است.

مرتضی جوان ادامه داد: افراد در فناوری بلاک‌چین می‌توانند به عناوینی همچون: توسعه‌دهنده راهکارهای بلاک‌چین، گسترش دهنده قراردادهای هوشمند، معمار بلاک‌چین و راهکارهای غیرمتمرکز، مدیر پروژه‌های بلاک‌چین، پژوهشگر حوزه بلاک‌چین، کارشناس علوم داده، توسعه‌دهنده کسب‌وکار بلاک چین، مشاورحقوقی قراردادهای هوشمند و کارشناس امنیت بلاک‌چین فعالیت کنند.

در ابتدای این نشست مهندس سیروس دشتی، معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان گفت: با پدیده‌های نوظهوری مواجه هستیم و هرروز شاهدیم که این فناوری‌ها اثرات عمیقی را بر حوزه اشتغال می‌گذارند و از ویژگی‌های عصر امروز است که تغییرات بسیار بالاست و کنترل همه چیز را به دست دارند.

وی تاکید کرد: اکنون بسیار صحبت می‌شود که تأثیرات بلاک‌چین در آینده بر حوزه‌های دیگر چیست. مباحثه نخبگان درباره این پدیده‌های نوظهور باعث می‌شود مسئولان دریابند در آینده می‌خواهند با این پدیده نوظهور چگونه برخورد کنند. اگر در حوزه فرصت‌های شغلی می‌خواهیم آینده‌نگری داشته باشیم یکی از موضوعاتی که نیاز است به طور تخصصی به آن پرداخته شود بلاک‌چین است.

 در پایان این نشست تخصصی متخصصان از شرکت‌های مختلف به بیان نظرات خود در خصوص این فناوری و چالش‌های پیش‌روی آن در ایران پرداختند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: