کد خبر: ۲۲۰۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۷ - 2019January 19
تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است، که در گردن قرار دارد و هورمونی به نام تیروکسین تولید می‌کند. این هورمون در سوخت و ساز، ضربان قلب و کالری موجود در بدن تأثیر زیادی دارد
شفاآنلاین>سلامت> تیروئیدکتومی، جراحی حذف بخشی یا تمام غده‌ی تیروئید است.

به گزارش شفاآنلاین، تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل است، که در گردن قرار دارد و هورمونی به نام تیروکسین تولید می‌کند. این هورمون در سوخت و ساز، ضربان قلب و کالری موجود در بدن تأثیر زیادی دارد.

تیروئیدکتومی برای درمان بیماری‌های مربوط به تیروئید مثل سرطان، گوآتر و پرکاری تیروئید انجام می‌گیرد. اندازه‌ی بخشی که از تیروئید برداشته می‌شود به علت جراحی بستگی دارد. اگر فقط بخشی از غده حین عمل برداشته شود، ممکن است عملکرد تیروئید بعد از جراحی به حالت اولیه برگردد اما اگر نیاز باشد کل غده از بدن خارج شود، بیمار به جایگزین دارویی روزانه برای جبران هورمون تیروکسین و عملکرد طبیعی نیاز دارید.

علت جراحی تیروئیدکتومی

تیروئیدکتومی معمولا برای موارد زیر انجام می‌شود:

    سرطان تیروئید

سرطان یکی از شایع‌ترین دلایل این جراحی است. اگر سرطان تیروئید داشته باشید، حذف بخشی یا تمام غده‌ی تیروئید یکی از رایج‌ترین روش‌های درمانی است.

    گوآتر

این بیماری که مشکلات تنفسی و بلع را به همراه دارد، یکی از دلایل تجویز عمل جراحی تیروئیدکتومی است.

    پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید، اختلالی است که در آن غده‌ی تیروئید بیش از اندازه‌ی نیاز بدن هورمون تولید می‌کند. اگر با داروهای کنترلی جواب نگیرید و مایل به ید درمانی نیز نباشید، تیروئیدکتومی یک راه حل برای درمان شماست.

خطرات تیروئیدکتومی

با وجود این‌که در بیشتر موارد تیروئیدکتومی بی‌خطر است اما مانند تمام روش‌های دیگر درمان، ممکن است خطرات یا عوارضی را به همراه داشته باشد.
   
    مسدود شدن راه‌های تنفسی به علت خون ریزی
    خس خس دائمی یا از دست دادن تن صدا به علت آسیب دیدن اعصاب
    آسیب دیدن غده‌های پاراتیروئید که موجب هیپوپاراتیروئیدیسم یا اختلالات(Disorders) هیپوتیروئیدی می‌شود که نتیجه آن کاهش غیرعادی سطح کلسیم و افزایش میزان فسفر در خون است.

چطور برای زندگی بدون تیروئید آماده شویم؟

اگر به پرکاری تیروئید مبتلا هستید، پزشک معالجتان درمان دارویی مانند ید و پتاسیم را برای کاهش ریسک خونریزی و بازگشت عملکرد عادی تیروئید، توصیه خواهد کرد. ممکن است مدت زمان مشخصی قبل از عمل، برای جلوگیری از مشکلات بیهوشی، از خوردن و آشامیدن منع شوید. پزشک معالجتان توصیه‌ها و نوع عملکرد قبل و بعد از جراحی را برایتان شرح خواهد داد.

بعد از جراحی ممکن است در ناحیه گردن احساس درد داشته باشید یا با مشکلاتی در رابطه با تن صدا روبرو شوید که به معنای بروز مشکلی همیشگی نیست. علائم معمولا موقتی هستند. در شرایط عادی، بعد از جراحی مشکل(Problem) بلع نخواهید داشت اما مدت زمان بستری شدن به نوع عمل بستگی دارد.

اگر فقط بخشی از تیروئید برداشته شود، بخشی که در بدن باقی مانده تمام وظایف یک غده تیروئید کامل را انجام خواهد داد. اما اگر تمام غده برداشته شود، تولید هورمون تیروکسین در بدن متوقف می‌شود و به جای آن، باید هر روز قرصی که توسط پزشک تجویز شده و حاوی هورمون تیروئید مصنوعی است را مصرف کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار