کد خبر: ۲۲۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۲۷ دی ۱۳۹۷ - 2019January 17
در تصور عموم افراد، استعداد و توانمندی همان کلیدی است که راه را به سوی موفقیت هدایت می‌کند. همین ذهنیت در مورد کارآفرینی و راهبری یک مجموعه نیز وجود دارد

شفا آنلاین>اجتماعی>مطالعات انجام شده در مورد رشد مهارت‌ها و توانمندی‌های انسان در مسیر راهبری و مدیریت نشان داد فقط ۲۴ درصد از مهارت‌های مدیریتی به‌صورت ژنتیک کسب می‌شود و ۷۶ درصد باقیمانده آن طی زمان و در جریان کار به دست می‌آید.


به گزارش شفا آنلاین:در تصور عموم افراد، استعداد و توانمندی همان کلیدی است که راه را به سوی موفقیت هدایت می‌کند. همین ذهنیت در مورد کارآفرینی<Entrepreneurship> و راهبری یک مجموعه نیز وجود دارد.

شاید شما نیز عقیده دارید فقط افرادی که ویژگی راهبری و هدایت ذاتی دارند می‌توانند به مدیران موفق و هدایت‌کنندگان بزرگ تبدیل شوند؛ در حالی که حتی افرادی که شخصیت راهبری دارند نیز اگر مهارت‌های خود را تقویت نکنند و فقط به ویژگی‌های شخصیتی خود تکیه کنند، نمی‌توانند مجموعه کسب‌وکاری‌شان را به‌درستی هدایت کنند.

مطالعات انجام شده در مورد رشد مهارت‌ها و توانمندی‌های انسان در مسیر راهبری و مدیریت نشان داد فقط 24 درصد از مهارت‌های مدیریتی به‌صورت ژنتیک کسب می‌شود و 76 درصد باقیمانده آن طی زمان و در جریان کار به دست می‌آید. بنابراین نمی‌توان گفت کسی ذاتا مدیر به دنیا آمده است، بلکه با پرورش و رشد برخی مهارت‌های ویژه هرکسی می‌تواند مدیری لایق و توانمند شود. در ادامه می‌خواهیم به بررسی ویژگی‌هایی بپردازیم که بدون داشتن ژن خوب هم می‌توانید پرورششان دهید تا در مسیر کسب‌وکارتان بیش از پیش موفق باشید.

مهارت‌های مدیریت بدون ژن خوب

ماموریت اصلی خود را به‌عنوان مدیر فراموش نکنید

راهبر یک مجموعه وظایف متعدد با دامنه‌های بسیار گسترده دارد. اما پیش از هر چیز باید به فکر گرفتن دست دیگران و بالابردن آنها باشد. ذهنیت اشتباهی که برخی مدیران دارند موجب می‌شود همه چیز را در انحصار خود بدانند و اجازه فکر، خلاقیت و نوآوری به کارکنان مجموعه خود ندهند. در صورتی که وقتی کسب‌وکاری به موفقیت خواهد رسید که تک‌تک اجزای آن همواره در حال بهبود و پیشرفت باشد و با انگیزه رو به جلو حرکت کند.

کارشناسان کارآفرینی معتقدند ماموریت اول یک راهبر واقعی و مدیر موفق، فراهم‌کردن فضای رشد و پیشرفت برای افراد مجموعه است. این رشد ابعاد مختلفی دارد و فقط به پیشرفت در کار و حرفه ختم نمی‌شود؛ بلکه کار کردن در محیط مناسب باید موجب رشد شخصیت و ویژگی‌های رفتاری در افراد نیز بشود. این ویژگی موضوعی نیست که به صورت ذاتی در کسی نهادینه شده باشد، بلکه باید آن را آموخت و برای رسیدن به آن تلاش کرد و خود را تطبیق داد.

با اعضای مجموعه خود ارتباط مستقیم داشته باشید

بیشتر مدیران و راهبران مجموعه‌های کسب‌وکاری به دلیل مشغله زیاد حتی در طول سال نیز با کارکنانشان ارتباط مستقیم برقرار نمی‌کنند. اما حتی اگر پر مشغله‌ترین آدم این کره خاکی هم هستید و نمی‌توانید جلسات انفرادی ده دقیقه‌ای هم در طول ماه با کارمندانتان داشته باشید، از روش‌های دیگر ارتباطی که همیشه همراهتان هستند، کمک بگیرید. در طول روز زمان‌های زیادی به هدر می‌رود. می‌توانید به آسانی از این زمان‌ها برای برقراری ارتباط تلفنی کوتاه با اعضای مجموعه استفاده کنید. لازم نیست حتما موضوع خاصی پیش بیاید تا با کارمندتان صحبت کنید.

زمانی که در انتظار پرواز هستید، بین جلسات یا در مسیر با آنها تماس برقرار کنید و فقط بپرسید همه چیز مرتب است؟ موضوعی نیست که بخواهی با من در میان بگذاری؟ یا موردی نیست که نیاز به کمک من داشته باشی؟

کاری را که می‌گویید انجام دهید

یکی از مخرب‌ترین رفتارها در مجموعه‌های کسب‌وکاری این است که امروز مدیر از موضوعی حرف بزند، اما روز بعد بر خلاف آن کار کند! اگرچه قدرت و اختیار از ویژگی‌های جدانشدنی جایگاه مدیریت است، این موضوع نباید باعث شود برای خود مجوزی برای تناقض داشتن صادر کنید. مهم نیست کاری که حرف از انجامش زده‌اید بزرگ است یا کوچک، اما اگر آن را انجام ندهید لطمه شدیدی به اعتبارتان وارد خواهید کرد و در مجموع فضای عدم اطمینان حاکم خواهد شد و افراد انگیزه خود را برای حرکت و تلاش از دست خواهند داد. البته انسان جایز الخطاست و هرکسی ممکن است اشتباه کند. این تاکید صرفا برای این است که حواستان باشد جوری رفتار نکنید که همه شما را به‌عنوان مدیری بشناسند که هیچ‌وقت سر حرف‌هایش نیست، زیرا اعتمادی که تخریب شود به سادگی دوباره از نوساخته نمی‌شود.

الگوی خوبی باشید

بسیاری از موارد زمانی که رهبری و هدایت یک تیم را بر عهده دارید، خارج از کنترل شما رخ می‌دهد و نمی‌توانید مانع آن شوید. یکی از این موارد این است که کارکنانتان همواره شما را به چشم الگوی خود نگاه می‌کنند. به همین دلیل همه رفتارها و کارهای شما زیر ذره‌بین است و هر حرکتی که انجام می‌دهید از دید این شاهین‌های تیزبین دور نخواهد ماند. بنابراین سعی کنید همواره ویژگی‌ها و رفتارهای مثبتی داشته باشید که بتوانند از آن الگوبرداری کنند. همه حرکت‌ها و تصمیماتی را که در طول روز می‌گیرید با دقت بررسی کنید و بکوشید به گونه‌ای مدیریت کنید که واقعا ارزش الگوبرداری داشته باشد.

شاید با خودتان فکر کنید این مورد نیز از جمله مواردی است که باید در ذات افراد باشد، اما واقعیت این است که بسیاری از رفتارها و خصوصیات مدیر موفق براثر آموخته‌ها و تجاربی شکل می‌گیرد که در طول مسیر کاری به‌دست می‌آید. کارکنان شما نیز به دنبال چنین ویژگی‌هایی هستند تا بتوانند با پیاده‌سازی آنها در مسیر زندگی خود راه‌های مطمئن‌تری برای رسیدن به موفقیت را پیش بگیرند.

مهارت‌های مدیریت بدون ژن خوب

وجدان کاری داشته باشید

رِی لوئیس بازیکن سابق راگبی که بسیار مشهور و موفق بود در یکی از سخنرانی‌های انگیزشی خود تعریف می‌کرد: «من نه قوی‌هیکل بودم و نه سریع‌ترین بازیکن. حتی خیلی قوی هم نبودم؛ بنابراین شاید به نظر می‌رسید هیچ‌وقت در راگبی خیلی موفق نخواهم بود. اما وجدان کاری تنها کلیدی بود که منجر به موفقیتم شد. من با تلاش و پشتکار تمام موانع را پشت سر گذاشتم و به این جایگاه رسیدم. هیچ راه میانبری برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد.»

اگر می‌خواهید در کسب‌وکارتان موفق شوید باید تا می‌توانید کار کنید و از هیچ تلاشی برای موفق شدن فروگذار نکنید. وجدان کاری کمک می‌کند همیشه به‌دنبال آموختن نکات جدید باشید مطالعه کنید، آموخته‌هایتان را به عمل تبدیل کنید و آگاهانه تصمیم بگیرید.

انرژی مثبت داشته باشید

مایک اروین از روان‌شناسان حوزه مثبت‌اندیشی در یکی از برنامه‌های خود در این خصوص توضیح می‌دهد: به‌دلیل حجم بالای اطلاعاتی که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم، مردم به ناچار هر روز در معرض چالش‌های مختلف، خبرهای ناخوشایند و حس‌های برآمده از رویدادهای منفی دنیا قرار می‌گیرند. به همین دلیل مثبت‌اندیش بودن و دیدن نیمه پر لیوان این روزها کار دشواری است. بنابراین اگر بتوانید مدیری مثبت‌نگر باشید .

آگاهانه گوش کردن را تمرین کنید

شنونده خوب بودن، مهارتی است که می‌تواند نقش مهمی در برقراری ارتباط موثر در محیط‌های کاری ایفا کند. به‌عنوان یک کارآفرین موفق باید در جلسات با دقت به صحبت‌های دیگران گوش دهید و از میان آن به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کنید. از سوی دیگر باید قادر باشید با دقت صحبت‌های کارکنان خود را بشنوید تا به صورت کامل در جریان امور قرار بگیرید و بتوانید تصمیم‌گیری‌های مناسب داشته باشید.

برای تقویت مهارت گوش کردن هر زمان که کسی با شما صحبت می‌کند با او ارتباط چشمی برقرار کنید و بکوشید تا پایان، صحبت‌هایش را قطع نکنید. به این ترتیب چشم‌ها نیز به کمک گوش‌هایتان می‌آیند و از طرفی تمرکزتان به سمت حرف زدن هم نخواهد رفت؛ بنابراین متمرکز و با دقت به صحبت‌ها گوش خواهید کرد.

برای مدیر خوب بودن نیازی نیست که ژن خاص راهبری و مدیریت در دی‌اِن‌اِی شما وجود داشته باشد. با به کار بردن و تمرین کردن مواردی که مطرح شد هر فردی می‌تواند مدیر لایق و موفقی شود و کسب‌وکاری پر رونق را هدایت کند. INC

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: