کد خبر: ۲۲۰۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۷ - 2019January 14
عفونت مقاربتی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی ( VPH)، مهم ترین عامل زمینه ساز این نوع سرطان است که بیش از صد گونه آن شناسایی شده اما بعضی از آن ها سریع تر منتقل می شود
شفا آنلاین>سلامت جنسی>سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در میان زنان و پنجمین عامل مرگ آن هاست .«سرطان دهانه رحم» که با تکثیر سلول های سرطانی در بافت زیرین رحم اتفاق می افتد، یکی از شایع ترین انواع سرطان در خانم هاست که سالانه 500 هزار مورد جدید در دنیا تشخیص داده می شود. معمولا سرطان دهانه رحم، به آرامی پیشرفت می کند  و در خانم هایی که سالانه آزمایش پاپ اسمیر را انجام می دهند، در مراحل اولیه، این بیماری تشخیص داده می شود و درمان به خوبی صورت می گیرد.

به گزارش شفا آنلاین:عفونت مقاربتی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی ( VPH)، مهم ترین عامل زمینه ساز این نوع سرطان است که بیش از صد گونه آن شناسایی شده اما بعضی از آن ها سریع تر منتقل می شود.

احتمال آلودگی به عفونت های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی بسیار بالاست اما در بیشتر موارد، سیستم ایمنی کاملا ویروس را از بین می برد بدون این که عارضه ای فرد را تهدید کند اما در برخی خانم ها، ویروس عامل ایجاد زگیل های تناسلی در واژن و دهانه رحم می شود. در چنین شرایطی نیاز به مراجعه فوری به پزشک متخصص خواهد بود تا با تجویز داروهای مناسب، سیستم ایمنی بتواند این عوامل بیماری زا را نابود کند که غالبا روند درمان موفقیت آمیز خواهد بود. اما در موارد نادری ویروس سال ها در بدن فرد باقی می ماند و به تدریج به سلول های سرطانی در بافت دهانه رحم تبدیل می شود. در چنین وضعیتی، سلول ها به طرز کنترل نشده ای تکثیر می یابند و زمینه ساز تومور سرطانی می شوند.
علایم هشداردهنده برای مشورت با پزشک
معمولا « سرطان دهانه رحم» در مراحل اولیه هیچ علامت بارز و خاصی ندارد و تاکید بر انجام منظم آزمایش های پاپ اسمیر به همه خانم ها به همین دلیل است. اما زمانی که سرطان به مراحل پیشرفته برسد، فرد با علایمی مواجه می شود که می توان آن ها را چنین برشمرد:
* خون ریزی غیر طبیعی از واژن یا درد غیر معمول در زمان رابطه جنسی، بین سیکل های قاعدگی و پس از یائسگی
* خون ریزی بسیار شدید و زیاد طی سیکل قاعدگی
* ترشحات متعفن و غیرطبیعی واژن
* احساس درد در باسن یا قسمت انتهایی پشت
چه افرادی بیشتر در معرض خطر هستند؟
در وهله اول خانم هایی که به مراقبت های سلامت خود اهمیتی نمی دهند و از انجام آزمایش پاپ اسمیر و مراجعات سالانه به متخصص امتناع می کنند، بیشتر در معرض پیشرفت سرطان رحم خواهند بود. همچنین رابطه جنسی در سنین نوجوانی و بی بند و باری جنسی نیز عامل خطر دیگری محسوب می شود.
روند پیشگیری و درمان
انجام سالانه آزمایش های پاپ اسمیر، بهترین روش تشخیص بیماری در مراحل اولیه و درمان بهتر است.
در مراحل بعدی بیماری نیز پزشک با انجام آزمایش های دقیق تر،بیماری را کنترل می کند.
 
منبع:www.PassportSante.fr
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: