کد خبر: ۲۱۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۷ - 2018December 31
عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به معرفی محصول ARASH ASSIST به عنوان یک ربات کمکی در عمل جراحی چشم، به‌ویژه در زمینه آموزش جراحی به رزیدنت‌ها پرداخت
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی به معرفی محصول ARASH ASSIST به عنوان یک ربات کمکی در عمل جراحی چشم، به‌ویژه در زمینه آموزش جراحی به رزیدنت‌ها پرداخت و گفت: خوشبختانه این پروژه مورد حمایت "نیماد" قرار گرفته است.

 به گزارش شفاآنلاین،حمیدرضا تقی راد در گردهمایی پژوهشگران زیست‌فناوری که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، ذیل فناوری رباتیک در جراحی چشم و با اشاره به آن که کار بر روی ربات‌های جراحی در این دانشکده از سال ۹۷ آغاز شده است، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که این ربات‌ها هیچ‌وقت جایگزین جراح نمی‌شوند؛ بلکه کمک جراح بوده و نوسانات دست جراح را می‌گیرند.

وی یادآور شد: پذیرش این فضا برای جراحان سخت بوده و در مراحل آزمایشی این طرح، همکاری ضعیفی نشان داده‌اند؛ این موضوع ما را به سمت آموزش جراحی (surgery training) سوق داد.

عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی تشریح کرد: آموزش جراحی مساله‌ای بغرنج و پیچیده است. این ازآن جهت است که جراحی با دقت بسیار بالایی انجام می‌شود و اوج مهارت در این امر بین سنین ۳۰ تا ۴۵ سالگی به دست می‌آید. در حالی که جراحان جوان در حین آزمون و خطا، از انجام خطا مبرا نیستند.

تقی راد ضمن معرفی محصول ARASH ASSIST به عنوان ربات جراحی و دستگاهی که حرکت دست جراح را کنترل کرده و از حرکت‌های اشتباه جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: این ربات، مقصود اولیه ما یعنی حضور جراح در صحنه را تأیید کرده و خوشبختانه مورد حمایت "نیماد" قرار گرفته است.

وی در پایان به ویژگی‌های این ربات جراحی که همچون یک دستکش پزشکی ایمن عمل می‌کند، پرداخت و گفت: از جمله مزیت‌های بهره‌گیری از این ربات در حین عمل جراحی چشم، می‌توان به عملیات کم‌تهاجمی، جراحت حداقلی به چشم و قابلیت بازخورد فوری اشاره کرد.
برچسب ها: ربات جراح ، رزیدنت ، جراح
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: