کد خبر: ۲۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 09
شفاآنلاین- وزیر بهداشت، آموزش و درمان پزشکی دولت دهم، انتقاد به سیاست های ارزی و بهداشتی دولت وقت را دلیل برکناری خود از این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: من آمده بودم که خدمت کنم نیامده بودم که بروم، یعنی بنا داشتم تا آخر بمانم و سعی هم می کردم از درگیری ها تا حدی فرار کنم.


به گزارش شفاآنلاین، مرضیه وحید دستجردی روز جمعه با حضور در برنامه تلویزیونی شناسنامه تصریح کرد: تقریبا شش ماه بعد از اینکه در دولت حضور داشتم سایت های مختلف نیز می زدند که ایشان وزیری است که حرف رییس خود را نمی خواند و گوش نمی کند و می خواهند برکنارش کنند بنابراین این مربوط به سال آخر نبود و از ابتدا این موارد برای من وجود داشت.

دستجردی اضافه کرد: در مورد بودجه سلامت و طرح هدفمندی یارانه ها، در مجلس لابی می کردیم چرا که مجلس جای لابی است و ما هم می خواستیم سهم سلامت را از هدفمندی بگیریم اما به خاطر دارم که رییس جمهور با من تماس گرفتند و با صدای بلند پرخاش کردند که معاونان شما در مجلس چه می کنند و فلانی و فلانی که هستند و چرا آنجا هستند و بنده نیز آنقدر عصبانی شدم و پرخاشگرایانه گفتم که چطور افراد فلان وزارتخانه که فلانی وزیرش است می توانند بروند لابی کنند اما وزارت بهداشت که وظیفه اش تامین سلامت مردم است نمی تواند؟

وزیر سابق بهداشت و درمان با بیان اینکه ما از ابتدا در دولت دارای درگیری بودیم، گفت: امروز شاهدیم که مسایل سلامت و بهداشت به نتیجه رسیده و سهم سلامت در حال اداشدن است اما این کاری بود که ما آن را نبال می کردیم.

دستجردی سپس در خصوص پذیرش تصدی وزارت بهداشت گفت: در سیستم بهداشت، درمان و سلامت کشور سالیان طولانی حضور داشتم ضمن اینکه از دوره دانشگاه که وارد دانشکده پزشکی شدم آدمی نبودم فقط درس بخوانم بلکه سعی کردم که در امور اجرایی هم دخالت کنم به ویژه با تمام زیر و بم های مسائل بهداشت و درمان تا حدی که می توانم آشنایی پیدا کنم.

وی گفت: آنچه که نقطه قوت به نظرم می آید این است که دلم برای این مردم و سلامت آنها به شدت می سوخت و دغدغه خاطرم سلامت مردم بود.

وزیر بهداشت دولت دهم ادامه داد: فکر می کردم بالاخره وقتی انسان دغدغه خاطر و اعتقاد داشته باشد که باید شبانه روز کار و تلاش کند و این مردم لایق بالاترین خدمت در حوزه سلامت هستند و با تیم خوبی که بتوانیم دور خود جمع کنیم و موفق شویم و این یک فرصت خدمتگزاری است که شاید دیگر برای من دیگر دست نمی داد. دلم می خواست در این فرصت حداکثر استفاده را برای این مردم داشته باشم.

وحید دستجردی افزود: پس از پذیرش ملاقاتی هم با رییس جمهوری داشتم که در آنجا چند مطلب را مطرح کردم یکی اینکه بالاخره بنده یک زن هستم و وزارتخانه خیلی سختی هست.

وی گفت: اگر حمایتی بیش از سایر وزرا صورت نگیرد شاید این وزارتخانه مشکل پیدا کند از این رو از وی خواستم حمایت بیشتری کند و احمدی نژاد هم پذیرفت. بعد مطالب دیگر را مطرح کردم که وزارتخانه بهداشت، وزارتخانه تخصصی است و از احمدی نژاد خواستم به ما اجازه دهند افرادی را که صلاح می دانم چه به عنوان معاون و چه مشاور و چه کسانی در امور اجرایی بیاوریم. فارغ از خط و خطوط شان و ایشان هم موافقت کرد.

وحید دستجری اضافه کرد: در حقیقت نظرم این بود که ما دخالت های بی مورد را با توجه به حساسیت وزارت بهداشت نداشته باشیم یا خیلی کم داشته باشیم چرا که این وزارتخانه تخصصی است و با سلامت جان و مردم سر و کار داریم.

دستجردی در پاسخ به سوالی درباره طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان ها، خاطرنشان کرد: این طرح مربوط به تفکیک جنسیتی نبود بلکه رعایت موازین شرع در بیمارستان ها را شامل می شد چرا که نمی توان طرح تفکیک جنسیتی داشت زیرا بسیار سخت است اما رعایت موازین شرعی مدنظر است تا خانم ها احساس امنیت کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز کشورهایی که اعتقادات اسلامی ندارند اما برای شخصیت زن ارزش قائلند چنین طرح هایی اجرا می شود.

وزیر سابق بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح به سرانجام رسید، یادآور شد: ما کمیته ای به عنوان کمیته موازین شرع داشتیم و وزرایی هم که آمدند با توجه به اعتقاداتی که وجود داشت، سعی کردیم آن را انجام دهیم و بیمارستان های تخصصی جامعه زنان را راه اندازی کردیم تا در واقع هر دانشگاهی یک بیمارستان تخصصی زنان داشته باشد که همه پرسنل خانم باشند.

وی ادامه داد: در هشت دانشگاه این بیمارستان ها تأسیس شد که در تهران سه بیمارستان تخصصی جامعه زنان دایر گردید و قرار شد همه دانشگاه ها یک بیمارستان بدین شکل داشته باشند.

دستجردی گفت: در آمریکا، اروپا و سایر کشورها مثل چین و هند نیز چنین بیمارستان هایی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ابطال آزمون دستیاری پزشکی در زمان وزارتش نیز، یادآور شد: ما وقتی آزمون دستیاری را برگزار کردیم به دلیل اینکه با همان ساختار گذشته و افراد گذشته بود، فکر کردیم همه نکات امنیتی و محرمانه رعایت شده اما همان شب یکی از نمایندگان مجلس تماس گرفت و گفت سوالات لو رفته و وقتی مدارک را دیدیم متوجه شدیم که درست است.

وی تصریح کرد: همان زمان با قوه قضائیه و دادستان تهران تماس گرفتم و جریان را اطلاع دادم که 32 نفر دستگیر شدند؛ در واقع برخی قبول می شدند و برخی قبول نمی شدند و حقوقشان ضایع می شد حتی از ریاست جمهوری به من گفتند بهتر نیست ابطال آزمون شود گفتم بهتر است چرا که حقوق شرکت کننده ها پایمال نخواهد شد. دو هفته بعد طراحی سوال کردیم و در واقع دو تیم داشتیم که تیم اول غیرواقعی و تیم اصلی تیم دوم بودند و کل سیستم آزمون را دگرگون کردند.

دستجردی ادامه داد: متأسفانه این مسائل وجود داشت و در دولت دهم دخالت هایی صورت می گرفت، یعنی در قضیه انتصاب افراد بعضی از مجوزهایی که باید به برخی افراد داده شود دخالت می شد.

وی با بیان اینکه بنده معتقد بودم که بسیاری از دخالت های ناشی از مسائل سیاسی است، خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی نباید در حوزه وزارت بهداشت دخالت داده شود چرا که این وزارتخانه با سلامت مردم سر و کار دارد و اگر سیاسی شود به شدت سلامت مردم ضربه می خورد بنابراین سعی داشتم جلوی این دخالت های بیجا بایستم.

وزیر سابق بهداشت و درمان در پاسخ به این پرسش که شاید این دخالت ها در قالب رقابت های گروهی بوده است و اگر شما در خصوص برکناری آن شخص سکوت می کردید، مسایل حل می شد، گفت: مسئله یک نفر چند نفر نبود بلکه مسئله این است که انسان باید بر سر اصولی که معتقد است بایستد و بهای آن را نیز بدهد. وقتی در این باغ باز شد مسائل دیگری نیز شاملش شدند. به تعبیر دیگر مسئله فقط یک نفر نبود بلکه مواردی دیگری نیز وجود داشت.

دستجردی اضافه کرد: بعضی از روسای دانشگاه هایی که بنده حکم سرپرستی به آنان می دادم باید پس از گذشت سه ماه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس دانشگاه تصویب می شد اما بعضی از منصوبین بنده 16 تا 19 ماه سرپرست بودند یعنی ریاست آنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نمی شد مگر اینکه رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور نداشته و ریاست آن شورا برعهده شخص دیگری باشد.

دستجردی در پاسخ به سوالی درباره طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان ها، خاطرنشان کرد: این طرح مربوط به تفکیک جنسیتی نبود بلکه رعایت موازین شرع در بیمارستان ها را شامل می شد چرا که نمی توان طرح تفکیک جنسیتی داشت چرا که بسیار سخت است اما رعایت موازین شرعی مدنظر است تا خانم ها احساس امنیت کنند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز کشورهایی که اعتقادات اسلامی ندارند اما برای شخصیت زن ارزش قائلند چنین طرح هایی اجرا می شود.

وزیر سابق بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این طرح به سرانجام رسید، یادآور شد: ما کمیته ای به عنوان کمیته موازین شرع داشتیم و وزرایی هم که آمدند با توجه به اعتقاداتی که وجود داشت سعی کردیم آن را انجام دهیم و بیمارستان های تخصصی جامعه زنان را راه اندازی کردیم تا در واقع هر دانشگاهی یک بیمارستان تخصصی زنان داشته باشد که همه پرسنل خانم باشند.

وی ادامه داد: در هشت دانشگاه این بیمارستان ها تأسیس شد که در تهران سه بیمارستان تخصصی جامعه زنان دایر گردید و قرار شد همه دانشگاه ها یک بیمارستان بدین شکل داشته باشند.

دستجردی گفت: در آمریکا، اروپا و سایر کشورها مثل چین و هند نیز چنین بیمارستان هایی وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ابطال آزمون دستیاری پزشکی در زمان وزارتش نیز، یادآور شد: ما وقتی آزمون دستیاری را برگزار کردیم به دلیل اینکه با همان ساختار گذشته و افراد گذشته بود فکر کردیم همه نکات امنیتی و محرمانه رعایت شده اما همان شب یکی از نمایندگان مجلس تماس گرفت و گفت سوالات لو رفته و وقتی مدارک را دیدیم متوجه شدیم که درست است.

وی ادامه داد: همان زمان با قوه قضائیه و دادستان تهران تماس گرفتم و جریان را اطلاع دادم که 32 نفر دستگیر شدند.

وی گفت: در واقع برخی قبول می شدند و برخی قبول نمی شدند و حقوقشان ضایع می شد حتی از ریاست جمهوری به من گفتند بهتر نیست آزمون ابطال شود گفتم بهتر است چرا که حقوق شرکت کننده ها پایمال نخواهد شد. دو هفته بعد طراحی سوال کردیم و در واقع دو تیم داشتیم که تیم اول غیرواقعی و تیم اصلی تیم دوم بودند و کل سیستم آزمون را دگرگون کردند.

دستجردی خاطرنشان کرد: متأسفانه این مسائل وجود داشت و در دولت دهم دخالت هایی صورت می گرفت. یعنی در قضیه انتصاب افراد بعضی از مجوزهایی که باید به برخی افراد داده شود، دخالت می شد.

وی با بیان اینکه بنده معتقد بودم که بسیاری از دخالت های ناشی از مسائل سیاسی است، خاطرنشان کرد: مسائل سیاسی نباید در حوزه وزارت بهداشت دخالت داده شود چرا که این وزارتخانه با سلامت مردم سر و کار دارد و اگر سیاسی شود به شدت سلامت مردم ضربه می خورد بنابراین سعی داشتم جلوی این دخالت های بیجا بایستم.

وزیر سابق بهداشت و درمان در پاسخ به این پرسش که شاید این دخالت ها در قالب رقابت های گروهی بوده است و اگر شما در خصوص برکناری آن شخص سکوت می کردید، مسائل حل می شد،گفت: مسئله یک نفر چند نفر نبود بلکه مسئله این است که انسان باید بر سر اصولی که معتقد است بایستد و بهای آن را نیز بدهد. وقتی در این باغ باز شد مسائل دیگری نیز شامل شدند، به تعبیر دیگر مسئله فقط یک نفر نبود بلکه مواردی دیگری نیز وجود داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: