کد خبر: ۲۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 12
عضو هئیت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز کشور در گفتگو با شفا آنلاین اعلام كرد:
شفا آنلاین- عضو هیئت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز کشور گفت: در ایران حدود 26هزار و 500مورد شناخته شده ایدز داریم حال آنكه تخمين زده مي شوداين رقم حدود 100هزارنفر باشد.

دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار کرد: از سال 1364 تا به حال دركشورما ف ابتدا هموفیلی ها ازطريق خون هاي آلوده وارداتي و بعد برخی افراد از طریق سايرموارد ، به این ویروس مبتلا شده اند.

وی تصریح کرد: سپس ایدز میان معتادین تزریقی که بیشتر تجمع آنها در زندان ها بود شیوع پیدا کرد . در حال حاضرنيزحدود40تا45درصد بيماران بيمارستان امام تهران نيز از طریق روابط جنسی به ویروسHIV مبتلا شده اند.

متخصص بیماری های عفونی با بیان این که بیماران مبتلا به ایدز مشکلات متعددی دارند گفت: مشکلات اجتماعی و ناشی از انگ و برچسبی که به این بیماران زده می شود برای آنان ناخوشایند است.

وی با اشاره به این که نوع نگاه به این بیماران نباید تحقیر آمیز و دلسوزانه باشد خاطرنشان کرد: حال آن که متأسفانه این امر هیچ گاه بر آورده نشده است و بیشتر بیماران از این موضوع رنج می برند.

دکترحاجی عبدالباقی با بیان این که ایدز یک بیماری مزمن است به خبرنگار شفا آنلاین گفت:اين درحالي است كه فرد طی درمان باید عوارض داروها را هم تحمل کند.

وی هشدار داد: در صورت عود و پیشرفت بیماری؛امکان ایجاد عوارض و عفونت های فرصت طلب یا سرطان هایی که مطابق بیماری ایدز است وجود دارد.

استاد رشته عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص طیف سنی ابتلا به ایدز اظهار کرد: در واقع این بیماری در تمامی رده های سنی ایجاد می شود از نوزادان و کودکان گرفته تا کهنسالان 70 تا 75 ساله.

وی ادامه داد: بر اساس انجام یک مطالعه روی کودکان خیابانی مشخص شد که بین 4 تا 5 درصد آنها به این بیماری مبتلا هستند.

به گفته وی اکثر مبتلایان به این بیماری در گروه جوانان یعنی 20 تا 30 سال قرار دارند.

متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این که آیا در کشورمان جنسیت در ابتلا به ویروس HIV موثر است یا نه بیان کرد: بر خلاف کشور افریقا که شیوع میان هر دو جنس مساوی است و شاید مقداری زن ها بیشتر اما در ایران اینطور نیست.

وی افزود: یعنی در ایران هم مانند کشورهای اروپایی و امریکایی مردان درصد بیشتری را از لحاظ ابتلا به خود اختصاص می دهند.

عضو هئیت رئیسه مرکز تحقیقات ایدز کشور یادآور شد: یعنی در ایران حدود 10 درصد از مبتلایان به ویروس HIV را زنان تشکیل می دهند در حالی که باقی موارد را مردان به خود اختصاص می دهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: