کد خبر: ۲۱۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۷ - 2018December 25
شناسایی و تشخیص بیماران روانی، ارائه خدمات به آنها در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خودکشی را از جمله مهمترین اولویت‌های دفتر سلامت روانی ذکر کرد.
شفا آنلاین>سلامت>معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شناسایی ، تشخیص و مراقبت از بیماری‌های روان‌پزشکی در حوزه سلامت ازجمله اولویت‌های این دفتر است.

به گزارش شفا آنلاین، علی اسدی روز سه‌شنبه در مراسم آغاز به کار کارگاه ملی سه روزه طرح تحول سلامت روان در یزد افزود: برنامه‌های حوزه سلامت و روان در قالب 10 و 12 سرفصل تعریف ‌شد.

وی شناسایی و تشخیص بیماران روانی، ارائه خدمات به آنها در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خودکشی(Suicide) را از جمله مهمترین اولویت‌های دفتر سلامت روانی ذکر کرد.

اسدی ادامه داد: مصرف مواد مخدر، مواد دخانی و الکل عوارض بسیاری به همراه دارد که علاوه بر آسیب‌های جدی بر جسم و روان به اقتصاد و اجتماع زیان زیادی وارد کنند که با ارائه خدمات از سوی مراکز جامع سلامت به این افراد می‌توان از بسیاری آسیب‌ها جلوگیری کرد.

طرح تحول سلامت انقلابی در حوزه سلامت
اسدی در ادامه کارگاه یادشده طرح تحول سلامت را انقلابی در این حوزه دانست و گفت: در 35 سال گذشته نظام سلامت نسبت به بیماری‌های واگیردار ، مراقبت از مادران و واکسینه کردن افراد در برابر بیماری‌های واگیردار تمرکز داشت، موفق هم عمل شد، اما موارد زیادی نیز مغفول ماند.

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، یادآور شد: این طرح باوجود برخی چالش‌ها، از دستاوردهای نظام سلامت است و در بسیاری موارد در حوزه سلامت چون سلامت و روان ، تغذیه و بیماری های غیر واگیر دار مغفول مانده بود، مورد توجه قرار گرفت.

اسدی تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح تمرکز حوزه سلامت فقط در حوزه روستایی بود با اینکه 60 میلیون نفر در شهرها زندگی می‌کردند، آنها از نظام بهداشتی بهره چندانی نمی‌بردند.

این مسئول افزود: با اجرای طرح تحول سلامت خدمات بهداشتی و درمانی در شهرها مورد توجه قرار گرفت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت در شهرها دایر شد و خدمات زیادی به شهروندان ارائه کرد.

جذب یک هزار و 600 کارشناس سلامت
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد(Addiction) وزارت بهداشت، تأکید کرد: در راستای طرح تحول سلامت هزار و 600 کارشناس سلامت روان علاوه بر کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشتی درمانی، ظرف 2 و سه سال اخیر جذب شدند، که دستاورد بزرگی در این حوزه است.

این مسئول تعداد مراکز خدمات سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در کشور 2 هزار مورد در 31 استان بیان کرد.

همچنین دکتر محمدرضا دهقانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در کارگاه یادشده تعداد مراکز بهداشتی و درمانی استان را 159 مورد بیان کرد و گفت: 40 درصد بیماران غیربومی از خدمات بهداشتی و درمانی استان استفاده می‌کنند که این امر نشانه اعتماد مردم سایر استان ها به پزشکان و مردم این منطقه است.

در کارگاه ملی طرح تحول سلامت روان ، مدیران گروه سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد ، کارشناسان مسئول سلامت روان، رئیسان اداره پیشگیری از اعتیاد و اداره سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حضور دارند.

در این کارگاه سه‌روزه در مورد چالش‌های اجرای برنامه‌ سلامت اجتماعی، مهارت‌های زندگی ، فرزند پروری ، پیشگیری و درمان مصرف مواد دخانی و الکل بحث و بررسی می‌شود.

هم‌اکنون 14 بیمارستان دولتی در استان یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی فعالیت دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: