کد خبر: ۲۱۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۷ - 2018December 23
در سال ۹۶ بیش از ۳۸۰ هزار مرگ و میر در ایران ثبت شده که از این تعداد ۳۱۳ هزار نفر بر اثر بیماری‌های غیر واگیر بوده که ۸۲ درصد آن را تشکیل می‌دهد
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به رتبه ایران در سطح ملی تحقیقات و همچنین رشد چشمگیر و جهش‌های صورت گرفته ملی طی سال‌های اخیر، عنوان کرد: در حال حاضر در حوزه تحقیقات در بالاترین نقطه منطقه قرار داریم.

به گزارش شفا آنلاین،  دکتر رضا ملک زاده  در نوزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ در بین کشورهای اسلامی بالاترین رتبه را در زمینه تولیدات علمی منطقه کسب کرده‌ایم، گفت: تولید علم کشور به دو درصد در دنیا رسیده، این در حالیست که کشور ما یک درصد جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در زمینه تولیدات علمی دنیا در رتبه پانزدهم قرار داریم، ‌ گفت: بر اساس رتبه بندی موسسه تایمز در گذشته تنها یک دانشگاه ما در این رتبه بندی قرار داشت. در حالیکه هم اکنون ۲۹ دانشگاه کشور در رتبه بندی تایمز لحاظ می‌شود.

وی با انتقاد از بودجه ناچیز پژوهشی کشور عنوان کرد: در ابتدا قرار بود سه درصد بودجه ناخالص ملی به حوزه پژوهش اختصاص یابد ولی متاسفانه در حال حاضر تنها ۰.۳ درصد این بودجه صرف پژوهش و توسعه علم می‌شود که رقم بسیار ناچیزی است.

ملک زاده ادامه داد: با این حال تلاش پژوهشگران و محققان کشور عامل دستیابی به دستاوردهای عظیم پژوهشی در سطح دنیاست به گونه‌ای که تعداد محققین جوان کشور ما سه برابر کشورهای همسایه همچون ترکیه، پاکستان و مصر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت(Ministry of Health) با بیان اینکه رشته‌های علوم پزشکی ۳۰ درصد تولیدات علم کشور را دارا هستند گفت:‌این در حالیست که ۱۰ درصد اعضای هیات علمی کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص دارند.

این استاد پیشکسوت دانشگاه با اشاره به رشد بالای مقالات پر استناد در سطح ملی عنوان کرد: رشد فعلی ۱۰ سال زودتر ما را به اهداف برنامه چشم انداز رسانده، به گونه‌ای که ما هم اکنون رتبه اول تولید علم منطقه را دارا هستیم.

وی با اشاره به اهمیت رشد فناوری در کشور گفت: هم اکنون ۳۵۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور داریم که ۱۱۰۰ مورد آن در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به تولید ۳۴۰ قلم محصول دارویی در شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: پیش بینی ما رشد مطلوب در حوزه فناوری و نوآوری کشور در آینده نزدیک است.

وی با اشاره به کسب مقام دوم تولید علم کشور توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: انتظار ما رشد بیشتر دانشگاه شهید بهشتی در شاخص‌های کیفی است، به گونه‌ای که از متوسط کشوری بالاتر روند چرا که این دانشگاه توان دستیابی به جایگاه اول کشور را داراست. بنابراین باید در این راستا سرمایه گذاری بیشتری در حوزه نخبگان و جذب نیروهای برتر پژوهشی داشته باشیم تا به ارتقای دانشگاه در سطح بین‌المللی کمک کنند.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب پژوهشی دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی گفت: دانشکده داروسازی دانشگاه با وجود پتانسیل بالا در رتبه پنجم قرار دارد که باید نسبت به ارتقای این رتبه اقدام کند.

۴۷ درصد مرگ‌و میرهای کشور زودرس بوده است
ملک زاده در ادامه با اشاره به مشکلات فعلی کشور در حوزه بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: در سال ۹۶ بیش از ۳۸۰ هزار مرگ و میر در ایران ثبت شده که از این تعداد ۳۱۳ هزار نفر بر اثر بیماری‌های غیر واگیر بوده که ۸۲ درصد آن را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۷ درصد مرگ و میرها در کشور زودرس بوده است، گفت: یعنی ۴۷ درصد مرگ‌ها زیر ۷۰ سال رخ داده و ۲۲ درصد آن نیز زیر ۵۰ سال رخ داده که عمده آن به علت بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.

وی کاهش این آمار را چالش اصلی کشور برای آینده عنوان کرد و گفت:‌ برای کاهش این آمار از فعالیت محققین و مراکز تحقیقاتی فعال در این حوزه حمایت خواهیم کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به بودجه ناچیز تخصیص یافته به حوزه پیشگیری و بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد: ۳۰ درصد ایرانیان و نیمی از ایرانیان بالای ۵۵ سال دارای فشار خون(blood pressure) هستند که اکثرا از این مسئله بی اطلاع‌اند. بنابراین باید در جهت آگاه سازی و افزایش سواد سلامت جامعه در این راستا اقدام شود.

وی همچنین افزود: ۸۰ درصد مرگ و میرهای رخ داده در کشور قابل پیشگیری هستند که باید با انجام پژوهش و اقدامات پیشگیرانه در این راستا اقدام کنیم.

 ملک زاده در ادامه با اشاره به مسئله سلامت دیجیتال اشاره کرد و گفت: باید در این زمینه و همچنین راه اندازی و استفاده از اپلیکیشن‌های سلامت در کشور بیشتر کار شود. این مسئله یکی از زمینه‌هایی است که سرنوشت علم پزشکی در سطح دنیا را تغییر داده و شرکت‌های بزرگی روی آن کار می‌کنند.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر استفاده از پژوهش و تکنولوژی در زمینه پیشگیری اظهار کرد: یکی از مسائل امروز دنیای پزشکی مسئله بیولوژی سینتتیک یا فناوری بنیان برافکن و تحول برانگیز است که باید در داخل کشور روی آن بیشتر کار و پژوهش شود.

وی با اشاره به ابعاد وسیع این علم عنوان کرد: این علم آنقدر پیشرفت کرده که می‌توان با استفاده از آن بدون کشتن حیوانات گوشت تولید کرد.

لزوم حرکت به سمت ویرایش ژنوم
ملک زاده همچنین به فناوری ویرایش ژنوم اشاره کرد و گفت: با این روش بسیاری از بیماری‌های لاعلاج قابل درمان است که امروز در دنیا رشد بسیاری داشته، بنابراین ما نیز باید در دانشگاه‌های خود به این سمت حرکت کنیم.

دکتر ملک زاده در ادامه با اشاره به هدیه معاونت تحقیقات وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در جهت راه اندازی مرکز ژن درمانی به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمک خواهیم کرد. البته باید در این زمینه از کمک خیرین نیز استفاده شود.

معاون وزیر بهداشت در خاتمه به ساخت اولین مرکز جامع ژن درمانی ایران با کمک خیرین در بیمارستان شریعتی اشاره کرد و گفت: ساخت این مرکز به زودی به اتمام می‌رسد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: