کد خبر: ۲۱۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 07
شفاآنلاين - مدتهاست که در مورد کم آبی تهران هشدار داده می شود اما امسال این موضوع جدیتر از سوی مسئولان مطرح می شود.


به گزارش شفاآنلاین، به تازگی اعلام شده که ذخیره آب تهران در بدترین حالت 46 سال گذشته است و پیش بینی می شود که در تابستان این مشکل تشدید شود، برای همین راهکارهای متفاوتی ارائه می شود و حتی امکان جیره بندی آن هم اعلام می شود .

دکتر پرویز کردوانی، جغرافیدان برجسته ایرانی، می گوید اگر روند مصرف آب به همین منوال ادامه داشته باشد، باید به فکر تصفیه کردن فاضلاب افتاد؛ ابتدا برای آبیاری های درختان شهری و مصرف در صنایع و در مراحل بالاتر، نوشیدن. 

در همین زمینه معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران اعلام کرد که حجم آب مصرفی پایتخت نشینان دوبرابر استاندارد جهانی است. به طوریکه در سال 80 مصرف آب تهرانی‌ها 970 میلیون متر مکعب بود اما این مقدار به یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب در سال جاری رسیده که مخازن آب را در مرحله هشدار قرار داده است.

نعمت الله ترکی با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر و کاهش 32 درصدی بارندگی‌ها در شهر تهران گفت: اکنون حجم مخزن سد امیرکبیر 117، لتیان 53، لار 47، طالقانی 197 و ماملو 120 میلیون متر مکعب است که در مجموع 534 میلیون متر مکعب آب از ذخیره آب شهر تهران را تشکیل می‌دهند.
او با تاکید بر اینکه مخازن آب پایتخت نسبت به سال گذشته با کاهش 226 میلیون متر مکعبی موجه شده است گفت: این کاهش در حالی ثبت شده که بر اساس آخرین آمار، مصرف آب تهران نسبت به استاندارد جهانی دو برابر است. لذا به شهروندان تهرانی توصیه می شود در مصرف آب بی رویه اعم از شستشوی خودرو، حیاط و غیره رعایت کنند.


پیشنهاد کاربران
همچنین در نظر سنجی که خبرآنلاین از کاربران خود در این زمینه داشت، پیسنهادهای مختلفی برای نجات تهران از بحران کم آبی ارائه شد. اکثر کاربران معتقدند که باید در مصرف آب صرفه جویی شود و از هدر رفتن آب در بخش کشاورزی جلوگیری کرد.( اینجا)
در جدول زیر برخی از این نظرها آورده شده است:

نام شرح اظهار نظر
محمد مرمت لوله های انتقال آب از تصفیه خانه ها به منازل و کارخانجات.طبق اعلام کارشناسان درصد بالایی از آب تصفیه شده از طریق لوله های فرسوده شبکه انتقال آب، هدر می رود.
روح اله
کنار گذاشتن شیوه های قدیم آبیاری در بخش کشاورزیاصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی و صنعتی از طریق آموزش چه در مدارس و چه رسانه ها و روش های تشویقی و الزامی برای بخش صنعتی ترمیم سیستم آبرسانی فعلی و تکمیل سیستم فاضلاب شهری و تصفیه خانه ها جداسازی لوله کشی آب های قابل آشامیدن از آب های دیگر در صورت امکان تعرفه ی تصاعدی برای مصرف بیش از اندازه
بی نام
صرفه‌جویی هم باید فرهنگ شود. مردم یاد بگیرند ماشین خودشان را در ظلّ آفتاب، نشویند. شما فرض کنید در حمام زمانیکه برای کارهای غیر آبی صرف می‌شود و در عین حال آب نیز مصرف می‌شود، اگر نشود چقدر تأثیر در صرفه‌جویی می‌شود؟
مهدی قربانی
92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و راندمان آب در این بخش در بهترین حالت 40 درصد است.یعنی حدود 55 درصد ازکل آب مصرفی ایران "پرت" میشه.حتی اگه مردم یه سال آب نخورن نهایت 6 درصد کمک کردن.اما اگه تو یه برنامه کوتاه مدت سعی بشه راندمان از40 به 50 درصد برسه، 9 درصد کمک میشه. وبعد باید با یه برنامه بلند مدت و پایدار راندمان رو بالاتر برد
مانی افزایش آگاهیهای عمومی درباره آب 2تصفیه فاضلاب 3بهینه سازی شبکه های آبرسانی 4 کاهش بار مصرف با طرحهایی چون انتقال پایتخت 5سرمایه گذاری در بخشهای مطالعاتی بلند مدت زیست محیطی و بهره گیری از مطالعات انجام شده 6 به کار گیری روشهای موثر که در کشورهای دیگر انجام شده 7 بکارگیری روشهای کاهنده آلودگی هوا 8 کمک به باروری ابرها 9 جلوگیری از افزایش بی رویه جمعیت. 10 افزایش حساسیت جامعه نسبت به جایگزینی روشهای سنتی استفاده از منابع آبهای زیرزمینی و سطحی و کمک و ارایه تسهیلات در راستای این امر و................................
دلواپس کم آبی همون کاری که کشورهای پیشرفته و صنعتی کردند : 1 ایجاد شبکه آب شرب و آب غیر قابل شرب 2 تصفیه پساب ها و بهسازی فاضلاب شهری و مصرف دوباره بعنوان آب غیر شرب و جیره بندی آب غیرشرب 3 ایجاد فرهنگ صرفه جویی در مردم با آموزش در تلویزیون 4 پایان دادن به آبیاری سنتی در کشاورزی و گسترش آبیاری مکانیزه 5 اصولی کردن سد سازی و برداشتن سدهای غیرکارشناسی
رضا بعنوان کارشناس آب و فاضلاب که روی طرح جامع آب و فاضلاب تهران کارکرده سرخط وار میگم: تشویق مردم تهران به کاهش مصرف سرانه آب شرب و توزیع وسایل کاهنده مصرف آب با قیمت معقول، تسریع در پروژه های نشت یابی شبکه فرسوده توزیع آب تهران و تکمیل مطالعات آب بحساب نیامده، تسریع در تکمیل شبکه جمع آورفاضلاب شهری و تکمیل اجرای تصفیه خانه های بزرگ تهران که میتوانند نقش بزرگی در بازیافت پسآب برای مصارف غیر شرب مثل فضای سبز شهری داشته باشند، استفاده حداکثری از آبهای سطحی شهر تهران بجای آب چاهها و شبکه آب شهری، اجرای طرح مدیریت هوشمند شبکه آب بجای سیستم های عقب مونده فعلی، تغییر الگوی فضای سبز شهر تهران و اجتناب از گونه های پرمصرف و نهایتا بازنگری در قیمت آب در شهر تهران. تهران دیگه خدایی منبع آب جدید نداره
بی نام راهی که 35 سال پیش باید شروع میشد. جدا سازی آب شرب فعلا از راه فروش به صورت بطری و تبدیل شبکه فعلی به مصارف شستشو که در نتیجه پایین آوردن کیفیت آن و باز چرخانی آب مصرف شده نیز ایرادی نخواهد داشت.
فرهاد مالکی احداث سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی 2 ارائه کنتورهای ارزان برای تفکیک آب مصرفی ساختمانهای چندین واحدی و شناسایی مشترکان پرمصرف 3 لایروبی سدها مقاله یک کارشناس را خواندم که گفته بود سد کرج سالهاست که لایروبی نشده و درصد زیادی از ظرفیتش کم شده 4 محدودسازی ساخت و سازها یا دادن جواز ساخت پس از اطمینان از تامین آب آنها در انتهای اتوبان همت ده‌ها جرثقیل در حال ساخت مجتمع‌های بزرگی هستند که هزاران مهاجر به تهران در آن‌ها ساکن می‌شوند ولی سدهای تامین‌کننده آب تهران همان سدهای سالها قبل هستند: عدم تناسب میان عرضه و تقاضا
بی نام به نظرم راهی جز جیره بندی نیست،اگر قرار به فرهنگ سازی بود که چندین سال هست همه دارن میگن بحران اب داریم و این قضیه هم حل نشد و بعید هم میدونم که حل بشه جز اینکه برن روی کودکان و نونهالان کار کنن و از الان یادشون بدن واسه اینده.............. از یه طرف هم که میان قانون وضع میکنن برای جلوگیری از کاهش جمعیتبه راستی که خودشون هم نمیدونن چند چند هستند........ یه راه دیگه هم که به نظرم میرسه اینه که همین تعدادی که دارن نظرات رو میخونن از خودشون صرفه جویی رو شروع کنند و سعی کنن به دیگران هم منتقل کنن شاید تاثیرش در حالت فعلی کم باشه ولی اگه همه رسانه ها کمک کنن میشه فرهنگ سازی رو از همینجا شروع کرد
علی با علم به اینکه همه میدانند اکثر شهر ها بخصوص تهران با مشکل کم آبی روبرو هستند چرا شهرداری این همه مجوز ساخت وساز میدهد ؟ جمعیت تهران می خواهد به چند میلیون نفر برسد ؟ آیا با افزایش جمعت تهران مشکل بی آبی بحران حادی بوجود نمی آورد؟ این همه آاپارتمان برای چه ساخته میشود ؟ که مثلا قیمت خانه پائین بیاد؟ یا شهرداری به پول خوبی دست پیدا کند؟در یک بن بست 50 متری 120 واحد آپارتمان وجود دارد که اگر خدای ناکرده یک اتفاقی بیافتد اصلا امکان کمک رسانی از راه زمین و هوا وجود ندارد ؟ بیائید با آینده نگری و مطالعه همه جانبه مشکلات موجود و پیش رو را بررسی البته اگر از متخصصین استفاده شود و آینده نگری کنیم و قص ال...
کوروش قیمت هر متر مکعب هزار لیتر آب در کشور ما حدود 240 تومان است در حالی که همه ما برای نیم لیتر آب آشامیدنی معدنی 500 تومان میپردازیم. این یعنی بی ارزش بودن آب تصفیه شده لوله کشی. به خاطر همین هم هست که به راحتی هدرش میدیم. ماشین میشوریم، آسفالت در خونه، پیاده رو و .... باهاش میشوریم. اما راه حل 1 تفکیک آب مصرفی از آب آشامیدنی. 2 اعمال جریمه های سنگین برای مشترکین پر مصرف آنقدر سنگین که بازدارنده باشه. نه مثل جریمه های رانندگی فقط برای کسب درآمد باشه. 3 ایجاد شبکه های جمع آوری آبهای سطحی مثل باران و برف و هدایت آنها به شبکه های موجود. 4 جلوگیری از احداث سد سازیهای بی رویه و غیر کارشناسی. 5 آموزش پیوسته مصرف صحیح و تشویق مردم به صرفه جویی. حیف ظرفیت حروف تموم شد.
نسیم ایران برای جمعیتی بالای 500میلیون هم آب داره.اگر مدیریت ها به دنبال ساده ترین را عاقلانه بروند هیچ کمبودی نخواهیم داشت. تولید انرژی . بردن صنایع پر مصرف آب به حاشیه خلیج فارس و دریای مازندران. شیرین کردن آب و انتقال به فلات های نزدیک به بدریاها . انتقال مردم به این مناطق با ایجاد شغل و اسایش مناسب .هم برخورداری درهمه مملکت توذیع مناسبی خواهد داشت و هم محیط زیست سالمتری و تا سالیان دارازی مشکل کم بود آب پیدا نخواهیم کرد.پیدا کنید مدیر دلسوز و ملی را نه کسانی که بفکر منافع کوتاه مدت خودشان باشند.

 

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
0
2
با سلام یک مورد از کمبود آب در تهران فروش بیش از حد تراکم توسط شهرداری و آپارتمان سازی برج سازی که افزایش جمعیت در تهران را در پی دارد که باید هر چه سریع تر شهرداری منبع درآمد خود را عوض کند وبجای فروش هوا بیاید عوارض خودرو سالانه خودروها را اجباری کنند و هر ماشینی که در تهران تردد دارد عوارض همان سال را پرداخت کند و دیگری عوارض خانه و پسماند خانه ها را بطور اجبار هر سال دریافت کند دیگر تهران آب اضافه برای برج های جدید ندارد.
پری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
0
1
تاخودمردم به این مسایل توجه نکنند همین وضعه
پیام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
0
1
تاوقتی آب شرب وآب باغچه وکارهای ساختمانی ازهم جدانشوندبایدشاهداین اتفاق هاباشیم
کیمیا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
0
1
خودکرده راتدبیرنیست
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶
0
1
با سلام البته اینجانب یک پیشنهاد هم برای وزارت نیرو ویا شرکت آب وفاضلاب استان تهران دارم درست است که کم آبی وجود دارد و روز به روز شرائط بدتر هم میشود ولی خود همین شرکت آب وفاضلاب نیز باید توجه به اطراف خود بکند مثلا اینجانب در بلوار ابوذر می نشینیم رودی در وسط این بلوار در طول سال 365 روز آب از آن میگذرد سازمان آب می تواند از همین آبی که از بالا می آید و تمیز تر هست استفاده بهینه را بکند آن را در جایی ذخیره و بعداز تسویه وارد مدار بکند باید در بعضی از جاهایی هم که کارخانه ها مواد خود را در این رودخانه میریزند جلوگیری کرده وجریمه سنگین تعیین کند. حیف است این همه آب از داخل خود تهران بیرون می رود و هیچ راهکاری برای مهار آن نیست.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: