کد خبر: ۲۱۶۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - 2018December 13
دندانپزشکی و بی حسی دندان برای همه موضوعی آشاست و کمتر کسی است که طعم آمپول بی حسی دندانپزشکی را نچشیده باشد
شفاآنلاین>سلامت> رئیس اداره درمان دندانپزشکی وزارت بهداشت از ترخیص یک میلیون کارپول دندانپزشکی برای حل مشکل کمبود در بازار خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دندانپزشکی و بی حسی دندان برای همه موضوعی آشاست و کمتر کسی است که طعم آمپول بی حسی دندانپزشکی را نچشیده باشد.
 
کارپول بی حسی دندانپزشکی یکی از الزامات دندانپزشکی و درمان درد دندان است، اما  اکنون با چالش کمبود کارپول بی حسی دندانپزشکی پس از تحریم ها و نوسانات نرخ ارز مواجه شده‌ایم و حتی به دلیل ارزان بودن با پدیده قاچاق معکوس آن به گفته مسئول وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی هستیم.
 
به دنبال کمبود کارپول بی حسی دندانپزشکی که معضلی برای دندانپزشکان و دانشجویان دندانپزشکی تبدیل شده است، با رئیس اداره درمان دندانپزشکی وزارت بهداشت درباره کمبود کارپول دندانپزشکی و تدابیر وزارت بهداشت برای رفع این مشکل انجام دادیم که شرح آن را در زیر می خوانید.

کمبود ماده اولیه و مشکل نقل و انتقال پول در حوزه دندانپزشکی

قاسم صادقی رئیس اداره درمان دندانپزشکی وزارت بهداشت  با اشاره به موضوع کمیاب شدن کارپول بی حسی دندانپزشکی پس از تحریم‌ها و نوسانات ارزی گفت: با توجه به اینکه برخی مواد اولیه کارپول بی حسی دندانپزشکی وارداتی هستند درماه‌های اخیر تولید کنندگان  در تامین ماده اولیه و انتقال پول به منظور ورود مواد اولیه کارپول دچار مشکل شده بودند.

وی ادامه داد: با تلاش‌ها‌ی صورت گرفته برای واردات ماده اولیه کارپول مشکلات(Difficulties) تامین ماده اولیه تا حدی حل شده است و سازمان غذا و دارو مجوز موردی واردات را صادر کرده است تا بتوانیم بازار را تنظیم کنیم.

قاچاق معکوس کارپول دندانپزشکی با نوسانات ارزی

رئیس اداره درمان دندانپزشکی وزارت بهداشت با اشاره قاچاق معکوس کارپول بی حسی دندانپزشکی تصریح کرد: به دلیل اختلاف قیمت ارز دولتی و بازار آزاد قاچاق معکوس کارپول بی حسی دندانپزشکی اتفاق افتاده است و مصرف کارپول ارزان ایرانی در کشورهای همسایه مقرون به صرفه است و این قاچاق معکوس موجب کمبود کارپول در بازار داخلی کشور شده است.

صادقی در ادامه به اقدامات صورت گرفته به منظور حل چالش کمبود کارپول بی حسی دندانپزشکی گفت: دو توزیع کننده داخلی که کارپول مورد نیاز بازار را تامین می‌کردند مامور شدند تا یکی از آنها کارپول استان تهران و دیگر کارپول مورد نیاز سایر استان‌های کشور را تامین کنند.

سهمیه بندی و ترخیص 570 هزار کارپول بی حسی دندانپزشکی

وی تصریح کرد: اکنون در تلاشیم تا با سهمیه بندی بتوانیم مشکل کارپول بی حسی دندانپزشکی را حل کنیم تا بازار به تعادل برسد و همچنین مجوزهایی برای ورود کارپول دندانپزشکی داده شده است.

رئیس اداره درمان دندانپزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه یک میلیون وارد کشور شده و در گمرک مراحل ترخیص را سپری می‌کند، ‌گفت: تاکنون 570 هزار کارپول‌ از گمرک ترخیص شده اند و ظرف هفته آینده مابقی آن ترخیص می شود و برنامه ریزی کرده ایم تا هر هفته واردات داشته باشیم تا زمانی که مشکل کمبود کارپول بی‌حسی دندانپزشکی برطرف شود.

وی با اشاره به اولویت توزیع یک میلیون کارپول وارداتی پس از ترخیص از گمرک اشاره کرد و گفت: امیدواریم یک میلیون واحد کارپول بی حسی دندانپزشکی با اولویت مراکز درمانی درمانگاه‌های عمومی و دانشکده‌های دندانپزشکی نیاز درمانی و آموزشی کشور  تامین شود همچنین این یک میلیون کارپول بر روی تقاضاها تاثیر بگذارد تا تولید کننده داخلی بتواند تولید خود را افزایش دهد و نیاز بازار را تامین کند.

مشکل ارزی در کارتریج های کار پول بی حسی دندانپزشکی

صادقی تصریح کرد: متاسفانه هنوز مشکل ارزی کارتریج‌های وارداتی حل نشده و برنامه ریزی‌ها صورت گرفته است تا سازمان غذا و دارو ارز مورد نیاز برای واردات کارتریج‌ها را تامین کند.

رئیس اداره درمان دندانپزشکی وزارت بهداشت یادآوری کرد: به دلیل کمبود کارپول دندانپزشکی از اداره کل داروی سازمان غذا و دارو درخواست کردیم که مجوز واردات کارپول بی حسی دندانپزشکی را صادر کند چرا که پیش از این واردات کارپول بی حسی دندانپزشکی بر طبق قانون ممنوع بود.

درخواست مجوز واردات 7 میلیون کارتریج از سازمان غذا و دارو

صادقی ادامه داد: از اداره کل سازمان غذا و دارو درخواست کرده‌ایم تا مجوز واردات 5 تا 7 میلیون کارتریج را برای ذخیره سازی صادر کنند که این میزان نیاز 3 ماه کشور را تامین می‌کند البته به دلیل اینکه برای نخستین بار این مجوز صادر می‌شود نیاز به هماهنگی و تامین شرایط و امکانات لازم است.

وی در ادامه تخصیص به موقع ارز برای واردات ملزومات مصرفی دندانپزشکی را ضروری دانست و گفت: برنامه ما این است که در زمینه تامین ملزومات مصرفی دندانپزشکی با همکاری اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ورود مواد اولیه مورد نیاز را تسهیل کنیم و با تخصیص دولتی و نیمایی به ثبات بازار کمک کنیم.

رئیس اداره درمان دندانپزشکی(Dentistry) وزارت بهداشت با بیان اینکه متاسفانه یکی از معضلات کمبود و تحریم دپو مواد و ملزومات مصرفی دندانپزشکی است، گفت: در شرایط تحریم به دلیل جنگ تحمیلی افراد رو به ذخیره‌سازی می‌آوردند، این مسئله باعث مشکلاتی می‌شود و با تولید و واردات در بازار شرایطی را فراهم کنیم که افراد نیازی به دپو نداشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: