کد خبر: ۲۱۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 27
آیا تا به حال روزهایی را که به زمان آموزش توالت رفتن و استفاده از لگن مانده را شمرده اید؟ ما در این مقاله از تجربیات مادر پدرانی استفاده کرده ایم که راز و رمز موفقیتشان درباره آموزش استفاده از توالت کودک در کمترین زمان ممکن را با ما در میان گذاشته اند
شفاآنلاین> اجتماعی>  به این راهکارها اعتماد کنید چرا که تجربه ثابت کرده این روش ها برای آموزش توالت رفتن به کودک بسیار جواب می دهند.

زمان توالت رفتن را به یک حقه جادویی تبدیل کنید

به گزارش شفاآنلاین:  جنبه سرگرمی استفاده از توالت را با استفاده از برچسب های جادویی (برچسب هایی که سفیدند و با ریختن آب،عکس روی آن ظاهر می شود)بالا ببرید.یکی از برچسب ها را به کف لگن توالت بچسبانید و بگذارید کودک در آن ادرار کند،سپس عکس قطار،گل،ماشین آتشنشانی یا پروانه ای که روی آن ظاهر می شود را به او نشان دهید!

بعد از اینکه لگن را خالی کردید،شستید و خشک کردید عکس ناپدید می شود و تا شش هفته قابل استفاده مجدد است.خیلی خوب است نه؟ ما این کار را روی یک کودک دو ساله که میلی به توالت رفتن نداشت آزمایش کردیم و الان وقتی که زمان توالت می شود،داد می زند:”پروانه،پروانه!”

صبر و تحمل ، یک موهبت است
- زمانی که فکر کردم دخترم آماده استفاده از لگن است(حدود ۲۶ ماهگی) ما هر ده دقیقه به توالت می رفتیم،حتی اگر دستشویی نداشت.کم کم هر ۱۵ دقیقه،۲۰ دقیقه و… فاصله بین هر توالت رفتن را بیشتر کردیم تا اینکه بعد از یک یا دو روز خودش بتنهایی می توانست ادرار کند.مدفوع داستان دیگری است.مجبور شدم با شکلات او را تحریک کنم!

- پسر من ادرار کردن در لگن توالت(مخصوص بچه)را زود یاد گرفت اما مدفوع کردن تلاش بیشتری می خواست.در ابتدا مجبور بودیم مراقب باشیم که اگر نشانه ای از مدفوع کردن در او دیدیم او را به دستشویی ببریم.چون در ابتدا مدفوع کردن او زیاد طول می کشید(برخی اوقات بیشتر از نیم ساعت)برای او داستان می خواندیم تا انتظار برای او سرگرم کننده تر شود.اما بالاتر از همه،کلید موفقیت صبر،صبر و صبر است!

- اگر این آموزش زیاد طول کشید ناامید نشوید.براساس مطالعات دانشکده پزشکی ویسکانسین در ایالات میلواکی،آموزش توالت رفتن حداکثر یک سال طول می کشد.دکتر اوبرلین می گوید:”دو سوپرایز برای والدین این است که آموزش توالت رفتن نه سریع و نه راحت انجام می شود.به چند نکته باید توجه کرد .کودک باید بتواند به خوبی ارتباط برقرار کند،پس به احساسات جسمانی اش توجه کنید و ببینید که چقدر طول می کشد که ادرار یا مدفوع کند.”

- همین که کودکان من به لگن توالت و توالت رفتن علاقه نشان دادند(حدود دو تا دو و نیم سالگی)به آنها اجازه دادم که قبل از زمان دستشویی بدون لباس بگردند و آنها را تشویق کردیم که از لگن استفاده کنند.سپس به آنها اجازه دادم برای مدت طولانی بدون شلوار در خانه راه بروند.(تا زمانی که لباس تنشان نیست خیلی خوب یادشان می ماند که چگونه از توالت استفاده کنند)بعد از اینکه در استفاده از لگن (در حالت بدون لباس)مهارت پیدا کردند سعی کردیم که با لباس،توالت رفتن را به آن بیاموزیم(در ابتدا فقط با لباس زیر و سپس با شلوار)این روش بسیار بدون زحمت بود.

زمان بندی درست، در آموزش توالت رفتن بسیار مهم است
- آیا تا به حال روزهایی را که به زمان آموزش توالت رفتن و استفاده از لگن مانده را شمرده اید؟یا شاید هم چند سعی ناموفق داشته اید.در هر صورت ما یک نکته را چندین و چندبار شنیده ایم:کودک شما باید آماده باشد و نگران نباشید، او آماده خواهد شد.کارل استیونسن،مادر سه بچه می گوید:”هیچ کودکی تا دوران دبیرستان در پوشک نخواهد ماند. نگران شدید تنها شما را تحت فشار فراوان قرار می دهد.

همین که متقاعد شدید، که کودکتان آماده کنار گذاشتن پوشک است(به نشانه هایی از قبیل، علاقه نشان دادن به دستشویی،با خبر کردن شما وقتی که دستشویی دارد یا درخواست عوض کردن پوشک سریعا بعد از خراب کردن خود،توجه کنید).

رشوه دادن!

- یک کلمه:شکلات ! به کودکتان قول بدهید که هر دفعه به توالت برود،دو یا سه تا شکلات هدیه می گیرد.و اگر خودش را تمیز کند،چهار یا پنج تکه شکلات می گیرد،این تفاوتی بزرگ ایجاد می کند.چون فکر می کنم یکی از دلایلی که کودکان دوست ندارند از لگن توالت استفاده کنند این است که، به نظرشان آموختن تمیز کردن خود،تهوع آور است.

- من از صمیم قلب رشوه دادن را برای ترغیب به استفاده از لگن پیشنهاد می کنم.ما یک قلک پلاستیکی در دستشویی نگه می داریم و برای هر موفقیت به او جایزه می دهیم (یک پنی برای ادرار و دو پنی برای مدفوع)دخترمان ذوق زده شده بود.هر بار با درخششی در چشمانش آن را تکان می داد و می گفت که چقدر سنگین تر شده است .

- هر بار که کودکانمان از لگن استفاده می کردند لباسشان را با برچسب ها تزئین می کردم.در پایان روز که برچسب هایشان (که مانند ستاره های لباس ژنرال های ارتش بود)را به پدرشان نشان می دادند.بنابراین برای استفاده از لگن دوبار تمجید و تحسین می شدند.این یک روش ارزان و آسان برای جایزه دادن به آن هاست.

پدر این کار را بکند

- بعد از چندین بار تلاش ناموفق ، وقتی که مادر برای تعطیلات آخر هفته همراه با دوستانش بیرون رفته بود ،یک تکنیک جدید را امتحان کردم. مبل ها و صندلی ها را با پلاستیک پوشاندیم و تمام آخر هفته را با لباس زیر و تی شرت گذراندیم و هر ساعت بازی می کردیم تا ببینیم چه کسی زودتر می تواند به دستشویی برسد. با اینکه تنها چند سانحه کوچک پیش آمد اما این اتفاق هنوز یکی از بهترین خاطرات من است.

تمجید و تحسین فراوان

- من هر نوع حقه ای را شنیده ام،برچسب،رشوه دادن با عروسک و شرت های مخصوص.اما باید آن روشی که متناسب شیوه تربیتی شماست انتخاب کنید.من در هیچ جای دیگر از رشوه استفاده نکردم بنابراین نمی خواستم در این مورد،نیز رشوه بدهم.آنچه که برای من نتیجه داد،عبارت بود از: توجه زیاد،تشویق کردن، عشق ورزیدن و محبت و افتخار کردن به کودکانم وقتی موفق می شدند. کلید اصلی اهمیت دادن به پیشرفت های کوچک است.

- من از هیچ یک از وسایل ویژه مثل:لگن مخصوص کودک و پوشک مخصوص و…برای کودکانم استفاده نکردم.در طول روز وقتی که فکر می کردم دستشویی دارند،آنها را روی توالت معمولی می نشاندم(وقتی حدودا دو ونیم ساله بودند)و تنها بعد از یک هفته که آن هارا با جملات "آره!تو تونستی”و "آفرین خیلی خوب بود!”تشویق کردم، توالت رفتن را یاد گرفتند.

دروغ های مصلحتی کوچک

- پسر کوچکم وقتی نوبت به مدفوع کردن در لگن می رسید ،لجاجت می کرد، به طوری که حتی با جایزه دادن هم راضی نمی شد.بنابراین در نهایت به او گفتم که وقتی سیفون را می کشیم مدفوع ها به دریا ریخته می شوند تا ماهی ها را تغذیه کنند،پس اگر او آن کار را نکند ماهی های کوچولوی بیچاره چیزی برای خوردن نخواهند داشت.پسر دلسوز و حساس من حس کرد که این ماموریت اوست که مدفوع کند و ماهی ها را غذا بدهد.(ناسلامتی نمو و دوری روی او حساب می کردند.)

با یک برنامه منظم پیش بروید

- کاش من هم می توانستم جزئی از روند آموزش او باشم اما معلم های عالی او در مهد کودک تمام کارهای سخت را انجام دادند: او را هر ۲۰ دقیقه به دستشویی می بردند بدون اینکه حتی یکبار آن را اشتباه انجام دهد .ما تنها به راهنمایی های معلم ها در خانه عمل می کردیم و به نظرم این واقعیت که او دستشویی رفتن هم کلاسی اش را دیده بود باعث شد که او نیز بخواهد از توالت استفاده کند.

- ما دریافتیم که پسرمان علاقه مند نیست به خاطر بسپرد که خودش به تنهایی باید دستشویی برود،بنابراین از ساعت توالت که خیلی به آن علاقه مند شد استفاده کردیم.تنها این ساعت مچی را کوک می کنیم تا هر سی ،شصت یا نود دقیقه روشن شود و شروع به نواختن آهنگ کند.سپس خودش قطع می شود و دوباره شروع به شمارش معکوس می کند.
- جن سینگر مادر دو فرزند و نویسنده سری کتاب های تربیتی "هرگز تردید نکنید” می گوید:”کلید اصلی،پیگیری مداوم است.هرکاری که برای آموزش توالت رفتن فرزندتان در خانه انجام دهید، در بقیه جاها نیز باید انجام دهید.برای مثال اگر فرزند شما ترجیح می دهد که در هنگام استفاده از توالت کتاب بخواند ، با مربی مهد کودکش صحبت کنید تا کتاب مورد علاقه اش را برایش بفرستید.
به یاد داشته باشید که ممکن است مهدکودک آنقدر شلوغ باشد که فرصت نکنند به هر کودک آموزش خاص خود را بدهند.بنابراین از آنها بپرسید که چگونه می توانند موفقیتی که شما در خانه بدست آوردید را ادامه بدهند و با آنها به یک توافق برسید.همچنین آن چه را که در مهدکودک نیز مفید واقع شده است را به خانه بیاورید.اگر کودکتان صابونی که در مهدکودک استفاده می شود را دوست دارد آن را برای خانه نیز تهیه کنید.”

کشف کردن دلیل ترس

- پسر اول ما در شانزده ماهگی شروع به ادرار کردن در لگن کرد اما از مدفوع کردن در آن می ترسید.بعد از اینکه جوایز بسیاری را به او پیشنهاد دادیم و هر بار ناامید شدیم به دکتر مراجعه کردیم و او توضیح داد که برخی از کودکان مدفوع کردن را به عنوان جدا شدن بخشی از بدن می پندارند و می ترسند که ببینند آب آنها را با خود می برد (و این توضیح بسیار منطقی بنظر می رسید چون او کودک بسیار تحلیلگری بود)بعد از اینکه کتاب آناتومی بدن کودکان را به او نشان دادیم و برای او توضیح دادیم که سیستم گوارش چگونه کار می کند ، مدفوع کردن در لگن را شروع کرد!

رشوه مناسب را پیدا کنید

- ما شکلات ها و بیسکویت های مختلفی را امتحان کردیم اما هیچ کدام نتیجه نداد. پسر من همیشه به ماشین ها و کامیون ها علاقه داشت،خوشبختانه در همان زمان فیلم "ماشین ها”پخش شد.شوهرم تمام مغازه ها را زیر و رو کرد تا مجسمه همه ی کاراکتر های فیلم را جمع آوری کند.
فیلم را تماشا کردیم و به پسرم گفتیم،هر بار که از توالت استفاده کند یک ماشین جایزه می گیرد.واقعا یک معجزه بود.بعد از پانزده ماشین او کاملا استفاده از توالت را آموخته بود.مطمئنم که کمپانی دیسنی به خود افتخار خواهد کرد.

ترک دادن ناگهانی عادت

- کودک دو ساله ی من به نظر آماده آموزش توالت رفتن و استفاده از آن بود اما هیچ کدام از حقه ها نتیجه نداد.یک روز،یک شرت به او پوشاندیم و چهار یا پنج بار در یک ساعت اول خودش را خیس کرد و هر بار شرتش را عوض می کردیم و به او می گفتیم که باید از لگن استفاده کند.پس از یک روز طولانی،استفاده از توالت را یاد گرفت و تا دو روز بعد کاملا در آن مهارت پیدا کرد.با اینکه بعد از آن نیز بطور اتفاقی خودش را خیس کرد اما این کار بنظر نتیجه داد.

تعیین محل مناسب

- ما لگن توالت را دقیقا کنار تخت دخترمان قرار دادیم تا مقداری از فشار را از رویش برداریم و بتواند مکان خصوصی برای خودش داشته باشد.او هم چنین می توانست سریع به آن دسترسی پیدا کند، خصوصا در اول صبح و نیمه شب. این روش برای دختر دوممان نیز نتیجه داد.

در خارج از خانه

- دختر من از سیفون های اتوماتیک در دستشویی های عمومی می ترسید.بنابراین من از این حقه استفاده کردم:یک برگه یادداشت روی سنسور سیفون اتوماتیک قرار دهید.این برگه سیفون اتوماتیک را از کار می اندازد.بعد از اینکه کار کودکتان تمام شد و خودش را تمیز کرد، می توانید برگه را بردارید تا سیفون عمل کند.

- ما همیشه با یک توالت قابل حمل کوچک سفر می کنیم تا دخترمان احساس راحتی بیشتری بکند.

استفاده از لگن را برای کودک جذاب و خواستنی بکنید

- دخنر من تازه سه ساله شده بود.چندین ماه بود که شب ها خودش را خیس نمی کرد اما هیچ علاقه ای به استفاده از توالت نداشت.طبق آنچه که متخصص کودک توصیه کرده بود ، به او گفتیم خلاف هر چه که ما می خواهیم عمل کند.”ما پوشک را دوست داریم! لازم نیست مثل دختر های بزرگ از توالت استفاده کنی!” بنابراین همیشه به استفاده از توالت علاقه نشان می داد.در نهایت چند بار بدون اینکه دستشویی کند،روی لگن توالت نشست.

یک روز که در مورد آموزش توالت رفتن و استفاده از آن بحث می کردیم گفت:”اگر روی لگن بنشینم نمی توانم ادرار کنم. "در نهایت فهمیدم که او فکر می کند نشستن روی لگن نتیجه نمی دهد. بنابراین یک هفته قبل از تولدش ، همین که از خواب بیدار شد و قبل از اینکه در پوشکش دشتشویی کند،او را روی لگن نشاندیم تا در نهایت موفق شد در لگن ادرار کند و از آن زمان دیگر خودش را خیس نکرد .
پس از آن ما بدون استفاده از شورت های پوشکی (شورت های که مانند پوشک نیز عمل میکنند) مستقیما از شورت های معمولی استفاده کردیم.به شما توصیه می کنم مخالف هر چه که می خواهید را از کودکانتان در خواست کنید چون آن ها به طور طبیعی تمایل دارند خلاف خواسته شما عمل کنند.هم چنین با کودکانتان درباره ترس هایشان صحبت کنید.

از شورت های پوشکی استفاده نکنید

- دوره استفاده از شورت های پوشکی بزرگترین مشکل من بود.متخصص کودک به من گفت که پسرش هنگام استفاده از شورت های پوشکی همیشه خودش را خیس می کرد چون احساس می کرد این شورت ها تفاوتی با پوشک ندارند غیر از اینکه برای پوشیدن آن ها لازم نیست دراز بکشد.معلوم شد که درست می گوید چون همین که شورت های پوشکی را کنار گذاشتم و از شورت های معمولی برای پسرم استفاده کردم شروع به استفاده مداوم از لگن توالت کرد.

شروع یک شمارش معکوس برای پایان دوره استفاده از پوشک
- خیلی سخت است که دخترتان هفت ساله باشد و هنوز در شلوارش مدفوع کند.فکر می کنم شرایط پیش آمده برای دختر من،نتیجه جدایی پدر و مادر ژنتیکی او قبل از سه سالگی اش است.من با پدرش ازدواج کردم و بچه دار شدیم.سپس به یک ایالت دیگر و دور از مادرش، نقل مکان کردیم و پدرش هم اغلب همراه ارتش به خارج از کشور سفر می کرد.پزشک هایش دلیل این شرایط را مشکل او در کنترل اعلام کردند.چون نمی توانست پدر ومادرش را کنار خود نگه دارد و تنها چیزهایی مثل استفاده از دستشویی را می توانست کنترل کند.

در نهایت به او گفتم که دیگر توانایی تحمل شلوار های کثیف و پوشک را ندارم و از او پرسیدم که چه چیزی می تواند او را متقاعد به استفاده از توالت کند.او گفت هر موقع پوشک هایش تمام شود از توالت استفاده خواهد کرد.او تا وقتی که پوشک ها تمام شد آرامش خود را حفظ کرد.پس از استفاده از آخرین پوشک از من تقاضای یک پوشک دیگر کرد.به او گفتم "این آخرین پوشک بود.دیگر بس است.یا شورت یا هیچ”.بسیار ناراحت شد و گریه کرد اما از آن موقع دیگر خودش را خراب نکرد.

بازی "لگن علیه توالت”
- ما از یک ساعت که هر ۳۰ دقیقه زنگ می زند، استفاده می کنیم.همین که ساعت زنگ می زند، دخترم می گوید”زمان دستشویی”.او احساس می کند که کنترل در دست اوست. ما یک بازی برای انتخاب نوع توالت (لگن یا توالت معمولی)ساخته ایم.او هر بار از اینکه به من نشان دهد کدام را انتخاب می کند،هیجان زده می شود.این بازی تا بحال نتیجه داده است.

من به آنچه می خواهم رسیده ام(اینکه او روی لگن بنشیند)و او هم بر انتخاب نوع توالتش کنترل دارد. ما از شرت هم استفاده کرده ایم و تاکنون تنها چند بار مشکل خیس کردن داشته ایم.

شورت های مخصوص بخرید

- کودک شما ممکن است از آموزش توالت رفتن دچار ترس بشود. پس با خریدن شورت های مخصوص بعنوان جایزه،به خاطر استفاده موفق از دستشویی،آنها را هیجان زده کنید و از معلم یا مربی های مهدکودک نیز بخواهید در این کار به شما کمک کنند.با تشویق کردن او اطمینان حاصل کنید که او آماده کنار گذاشتن پوشک است.

نظارت شبانه را امتحان کنید.

- اگر کودک شما به طور مکرر شب ادراری می کند سعی کنید دو یا سه ساعت بعد از خواب او را بیدار کنید تا از دستشویی استفاده کند.آموزش استفاده از توالت را کنار بگذارید و برای اتاق خواب و دستشویی تان،چراغ خواب تهیه کنید تا دستشویی رفتن های شبانه را برای او آسان تر کند.

کثیف کاریشان را به آنها نشان بدهید

- بیایید واقع نگر باشیم . تمیز کردن مدفوع کودکان بسیار سخت است و جایشان در لگن دستشویی مناسب تر است تا پوشک. "مدفوع کودک من انداره ی یک موز بود ویک روز آن را به او نشان دادم و با صراحت به او گفتم: مدفوع تو برای پوشک خیلی بزرگ است باید آنها را در توالت ریخت”، و این یک شروع بود.


یادگیری با الگو قرار دادن

- می دانید که کودک شما دوست دارد از کار بقیه تقلید کند مثلا کلم بروکلی اش را به گونه ای بخورد که بردار بزرگترش می خورد؟ مشابه این برای آموزش استفاده از لگن توالت نیز صدق می کند.”کودک سه ساله من از مدفوع کردن در لگن امتناع می کرد.سپس یک روز در یک مهمانی دوستش را دید که از دستشویی استفاده کرد.از آن روز به بعد از توالت استفاده می کرد.”

فراتر فکر کنید

- این هم یک راه حل عالی (فقط مطمئن شوید که بر آن نظارت می کنید).پسر من از استفاده از لگنهای مخصوص کودک امتناع میکرد.بر طبق توصیه مربی مهدکودک،در عوض به او اجازه دادیم که روی توالت معمولی بنشیند اما به صورت بر عکس.ممکن است عجیب به نظر برسد اما وقتی که با پشت دستشویی روبه رو بود،احساس امنیت بیشتری می کرد و دیگر احساس نمی کرد که ممکن است داخل آن سقوط کند این روش نتیجه داد!با این روش او می توانست بدون اینکه نگران چیزی باشد از دستشویی استفاده کند.

نمایش بازی کردن

- ادرار و مدفوع کردن خارج از منطقه امن (که به عنوان پوشک شناخته می شود) برای کودک مسئله بزرگ و ترسناکی است.دکتر دانا دورفمن نمایش عروسکی را توصیه می کند.”صحنه دستشویی کردن را به وسیله عروسک ها و حیوانات پارچه ای به او نشان دهید.این روش می تواند به کودکان کمک کند که از پس نگرانی ها و ترس هایشان بر بیایند و احساس عدم اطمینانشان را کنار بگذارند”.دکتر دورفمن مادر و پدر ها را نیز به نقش بازی کردن تشویق می کند "والدین می توانند نقش یکی از عروسک ها را بازی کنند و آنچه که که کودک ممکن است احساس کند را بیان کنند: من نمی خواهم در لگن پی پی کنم چون پی پی کردن خیلی پر سر وصداست! سپس کودک نیز می تواند نقش یک حامی را بازی کند”

باز کردن شیر آب

- وقتی پسر من ۱۷ ماهه بود،هر روز عصر او را روی لگن می گذاشتم در حالی که شیر وان را باز می گذاشتم.انگار صدای جریان آب او را تشویق می کرد.بعد از چند شب او توانست موفق شود.من این روال را برای چند عصر دیگر نیز ادامه دادم. به مرور در زمان های دیگر روز هم این کار را انجام دادیم.من این روش را برای تمام فرزندانم با موفقیت انجام دادم. نی نی بان

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
0
0
بسیار مطالب آموزنده
وقابل عمل برااااوو
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
سلام بچه ام چهار ماه دستشویی را یاد گرفته ولی چند روز خودشو خیس می کنه منم او را کتک زدن خواهشاً زود جوابمو بدین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: