کد خبر: ۲۱۵۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 28
پایگاه داده یا بانک ژنتیک جهانی حاوی مشخصات ژنتیکی هر فردی است که در هر نقطه‌ای از جهان زندگی می‌کند. یکی از اهداف بانک ژنتیکی این است که اجراکنندگان قانون بتوانند افرادی که مرتکب جنایاتی مانند قتل و تجاوز می‌شوند را ردیابی کرده و مجازات کنند
 شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران آمریکایی با یک بررسی علمی و در نظر گرفتن مشکلات و موانع قضایی، پیشنهاد داده‌اند که وقت آن فرارسیده تا یک بانک یا پایگاه داده‌های ژنتیک دایر شود و از طریق آن بتوان افراد قاتل یا متجاوز را ردیابی و مجازات کرد.

به گزارش شفا آنلاین:گروهی از محققان دانشگاه واندربیلت (Vanderbilt) در شهر نشویل ایالت تنسی ایالات‌متحده آمریکا اعلام کردند، زمان آن فرا رسیده است که یک پایگاه داده ژنتیک جهانی ایجادشده و آغاز به کار کند. این توصیه و دلایل آن در بخش سیاسی مجله (Science) منتشرشده است.

    پایگاه داده یا بانک ژنتیک جهانی حاوی مشخصات ژنتیکی هر فردی است که در هر نقطه‌ای از جهان زندگی می‌کند. یکی از اهداف بانک ژنتیکی این است که اجراکنندگان قانون بتوانند افرادی که مرتکب جنایاتی مانند قتل و تجاوز می‌شوند را ردیابی کرده و مجازات کنند.


پایگاه داده یا بانک ژنتیک جهانی حاوی مشخصات ژنتیکی برای هر فردی است که در هر نقطه‌ای از جهان زندگی می‌کند. یکی از اهداف بانک ژنتیکی این است که اجراکنندگان قانون بتوانند افرادی که مرتکب جنایاتی مانند قتل و تجاوز می‌شوند را ردیابی کرده و مجازات کنند.

ایده راه‌اندازی بانک جهانی ژنتیک این‌گونه ایجادشده که پلیس از اطلاعاتی که به‌عنوان اطلاعات ژنتیکی در پایگاه‌های عمومی ثبت‌شده بود استفاده می‌کرده و اطلاعات این پایگاه‌ها به‌عنوان منابع مهم در پیدا کردن قاتل یا متجاوز در نظر گرفته می‌شود.

قابل‌ذکر است که محققان سه دلیل عمده را برای ایجاد یک بانک جهانی ژنتیک ارائه می‌دهند: دلیل اول اینکه جنایات خطرناک و مهم به‌آسانی حل خواهند شد. دلیل دوم اینکه با ایجاد چنین بانکی اجرای قانون دسترسی به پروفایل‌های ژنتیکی از پایگاه داده‌های عمومی متوقف می‌شوند. دلیل سوم اینکه تعصباتی در سیستم فعلی وجود دارد که با ایجاد بانک جهانی ژنتیک حذف‌شده و از بین می‌روند.

بر اساس اظهارات پژوهشگران برای ایجاد چنین بانکی یک نمایه کامل ژنتیکی از هر فرد موردنیاز نیست و فقط اطلاعات کافی برای شناسایی شخصی لازم است. علاوه بر این با محدود کردن داده‌ها به این صورت می‌توان از حریم خصوصی افراد نیز محافظت کرد. به‌عنوان نمونه می‌توان گفت در این بانک ژنتیک، اطلاعات پزشکی افراد درج نخواهد شد. این محققان پیشنهاد می‌کنند که قوانینی برای نحوه ذخیره و محافظت از داده‌ها و اطلاعات شخصی افراد باید وجود داشته باشد تا به افراد این اطمینان را بدهد که اطلاعات توسط افراد نامرتبط مورداستفاده قرار نخواهد گرفت.

پژوهشگران اعلام کردند که برای ایجاد چنین بانک جهانی ژنتیک حتماً موانع و مشکلاتی را سر راه خود خواهند داشت. به گفته آن‌ها تقریباً می‌توان مطمئن بود که عموم مردم با چنین طرحی مخالفت خواهند کرد. یکی دیگر از موانع پیش رو هزینه بالای ایجاد چنین بانک بزرگی است. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که آیا اگر فقط یک نمونه ژنتیکی از هر فردی گرفته شود، کافی است؟

درهرحال با توجه به وجود چنین مشکلاتی، پژوهشگران معتقد هستند که زمان آن فرارسیده تا یک بانک جهانی ژنتیک دایر شود.phys

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: