کد خبر: ۲۱۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018November 27
متأسفانه بسیاری از افراد جامعه به دلایل مختلف دندان‌های خود را از دست می‌دهند. هرچند امروزه روش‌های بسیاری مانند ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود دارد اما ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان و دیابت مانع به‌کارگیری این شیوه‌های درمانی است
شفاآنلاین>سلامت> دندان‌ها اهمیت بسیاری در زیبایی و سلامت انسان‌ها دارند. فارغ از بحث زیبایی که البته این روزها بسیار مورد توجه است، مهم‌ترین وظیفه دندان‌ها جویدن است. اگر غذا بدرستی جویده شود نه تنها غذا خوردن لذت بخش خواهد بود بلکه هضم و جذب آن در سیستم گوارش نیز بدرستی انجام شده و فرد در معرض مشکلات گوارشی کمتری قرار می‌گیرد.

به گزارش شفاآنلاین، متأسفانه بسیاری از افراد جامعه به دلایل مختلف دندان‌های خود را از دست می‌دهند. هرچند امروزه روش‌های بسیاری مانند ایمپلنت برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود دارد اما ابتلا به بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان و دیابت(Diabetes) مانع به‌کارگیری این شیوه‌های درمانی است. به عبارت دیگر متخصصان معتقدند حتی اگر از این شیوه‌ها برای بازگرداندن دندان به دهان بیمار استفاده شود امکان موفقیت درمان در مقایسه با افراد سالم بسیار کمتر است. اما یک جراح و ایمپلنتولوژیست شیوه درمانی پروآرچ را به‌عنوان راهی مطمئن برای درمان این دسته از افراد معرفی کرد.

دکتر امین معتمدی می‌گوید: با استفاده از روش درمانی پروآرچ‌، می‌توان برای بیمارانی که دندان‌های خود را به طور کامل کشیده‌اند و دندان ندارند ایمپلنت گذاشت. وی با تأکید بر اینکه بی‌دندانی می‌تواند یک معلولیت باشد، می‌گوید: فقدان هر عضو از بدن که کیفیت زندگی را  کاهش می‌دهد یک معلولیت است، از این‌رو دانش پزشکی همواره به‌دنبال راهی برای افزایش کیفیت زندگی بوده است. در شیوه درمانی پروآرچ که ایمپلنت‌ از نوع ثابت محسوب می‌شود، طرح درمان بر اساس تصاویر 3 بُعدی‌ است.

این ایمپلنتولوژیست ادامه می‌دهد: این شیوه درمانی در مبتلایان به دیابت کنترل شده، پوکی استخوان، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و حتی آن دسته از افرادی که بواسطه انجام رادیوتراپی امکان استفاده از ایمپلنت را نداشتند قابل استفاده است. البته تأکید می‌کنم که در این روش معجزه اتفاق نمی‌افتد اما از جدیدترین و مناسب‌ترین شیوه‌ها استفاده می‌شود تا بیمار در کوتاه‌ترین مدت صاحب دندان شود.

دکتر معتمدی با اشاره به اینکه می‌توان در هر سنی از این درمان استفاده کرد، خاطرنشان می‌کند: برتری این شیوه بر سایر روش‌های گذاشتن ایمپلنت، مدت زمان کوتاه آن است یعنی بیماری(Sickness) که شرایط مناسب را دارد و کاندیدای استفاده از این شیوه محسوب می‌شود می‌تواند در مدت 2 روز صاحب دندان شود. مزیت دیگر نیز بی‌عارضه بودن این شیوه است.

وی توضیح می‌دهد: هنگامی که می‌گوییم بیمار شرایط مناسب را داشته باشد یعنی حداقل مناسبی از استخوان را داشته باشد البته آن دسته از افرادی که از بافت استخوانی مناسبی برخوردار نیستند هم می‌توانند همزمان با بازسازی استخوان‌ها از این شیوه استفاده کنند. نکته مهم دیگر این است که در ناحیه کاشت ایمپلنت نباید عفونت وجود داشته باشد، چراکه وجود هرگونه عفونت می‌تواند شانس موفقیت درمان را از بین ببرد.

دکتر معتمدی اظهار می‌کند: آن دسته از افرادی که به مشکل دندان قروچه مبتلا هستند نمی‌توانند از این شیوه استفاده کنند،باید قبل از پروآرچ حتماً مشکل دندان قروچه در آنها رفع شود.
این جراح لثه در پایان توصیه می‌کند: رعایت بهداشت دهان و دندان پس از گذاشتن ایمپلنت از ضروریات است. بیماران نباید به گمان اینکه این دندان‌ها مانند دندان‌های طبیعی پوسیده نمی‌شوند در رعایت بهداشت دهان و دندان سهل‌انگاری کنند، چرا که هرگونه سهل‌انگاری زمینه بروز عفونت‌های(Infections) لثه را فراهم می‌کند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: