کد خبر: ۲۱۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 16
رتبه نخست لاپاراسکوپی و اندویورولوژی خاورمیانه از آن متخصصان ایرانی است و بزرگترین مرکز تربیت فلوشیپ اندویورولوژی منطقه نیز در ایران قرار دارد
شفا آنلاین>سلامت>دبیر دهمین کنگره اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی، از انجام پیشرفته ترین جراحی های کلیه با به روزترین تجهیزات در کشور خبر داد و گفت: رتبه نخست لاپاراسکوپی و اندویورولوژی خاورمیانه از آن متخصصان ایرانی است و بزرگترین مرکز تربیت فلوشیپ اندویورولوژی منطقه نیز در ایران قرار دارد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدحسین سلطانی روز پنجشنبه در حاشیه دهمین کنگره سالیانه انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران که در بیمارستان شهید لبافی نژاد در حال برگزاری است، افزود: متاسفانه کشور ما، روی خط سنگ کلیه(kidney stone) دنیا قرار دارد و بیشترین میزان سنگ کلیه جهان در میان اطفال و بزرگسالان ایرانی است.

وی شرایط آب و هوای گرم و خشک حاکم در کشور و تاثیرات ژنتیکی را از عوامل تشدید سنگ کلیه عنوان کرد و گفت: مردان بیشتر از زنان در معرض بیماری های کلیوی و اورولوژی قرار می گیرند. افراد چاق یا افرادی که رژیم های غذایی پرچرب دارند یا مصرف گوشت قرمز و نمک آنان زیاد است، بدنی سنگ ساز دارند.

به گفته دبیر کنگره اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی، برخی جراحی های درمان چاقی که امروزه رایج شده است هم باعث تشدید سنگ های کلیه خواهد شد. ژنتیک هم در این امر تاثیرگذار است و باعث می شود نوزادان و اطفال با سنگ های بزرگ مراجعه کنند.

وی درباره علایم اولیه وجود سنگ در بدن تصریح کرد: سوزش ادرار، خونریزی، دردهای پهلو و تب و لرز و عفونت های ادراری نشانه هایی از سنگ های سیستم مجاری ادراری است که در پاره ای موارد هم علایمی از خود نشان نمی دهد و بیمار، زمانی مراجعه می کند که باید دیالیز(Dialysis) شوند.

سلطانی درباره روش های درمانی جدید در درمان سنگ هم گفت: یکی از تحولاتی که در قسمت درمان سنگ کلیه انجام می شود، آندوسکوپی و لاپاراسکوپی است. شیوه درمان هم به این شکل است که برای درمان سنگ های بسیار بزرگ، با دوربین وارد کلیه شده و سنگ ها را خارج می کنیم.

مرخص شدن یک روزه بیمار و نداشتن زخم بر اثر جراحی هم از دیگر ویژگی های این عمل است که سلطانی به آن اشاره کرد و یادآور شد: در اعمال جراحی سرطان ها، توده های آدرنال، تنگی های مادرزادی محل اتصال حالب به کلیه و مثانه هم پیشرفت های قابل توجهی در لاپاراسکوپی داشتیم.

وی درباره میزان مراجعه کنندگان برای درمان هم گفت: تعداد مراجعه کنندگان زیاد است و در بیمارستان شهید لبافی نژاد که بزرگترین مرکز است، هفته ای 2500 بیمار اورولوژی مراجعه می کنند که حداقل هفتاد و پنج درصد آنان را بیماران دارای سنگ مثانه، سنگ حالب و سنگ کلیه تشکیل می دهند.

رتبه برتر ایران در اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی خاورمیانه
رتبه اول لاپاراسکوپی و اندویورولوژی ایران در خاورمیانه هم خبر خوش سلطانی بود که در مورد آن توضیح داد: ما بزرگترین مرکز تربیت فلوشیپ اندویورولوژی خاورمیانه را دارا هستیم که مرکز تربیت فلوشیپ، تعداد اعمال جراحی و موارد درمانی دیگر، ما را در منطقه اول کرده است.

وی افزود: چندین تکنیک اندویورولوژی ما در کتاب های مرجع جهان به نام ایران ثبت شده است و 15 مورد هم در بزرگترین کتاب مرجع آمریکایی در زمینه اندویورولوژی و لاپاراسکوپی به اسم ایرانی ها آمده است.

سلطانی اظهار داشت: ما یکی از مراکز معتبر دنیا هستیم که در ارایه تکنیک های جراحی کم تهاجمی سنگ کلیه به پیشرفت های قابل توجهی رسیده ایم.

به گفته دبیر کنگره، در حال حاضر، عمل باز برای درمان سنگ در کشور انجام نمی شود.

اندویورولوژی(Endourology) یکی از رشته‌های فوق تخصصی یورولوژی است که به روش‌های جدید و بدون جراحی باز با برش های کمتر از یک سانت می‌پردازد. در این روش به کمک آندوسکوپی بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری درمان می‌شود. در اندویورولوژی برخلاف جراحی باز از طریق سوراخ های بسیار کوچک، وسایل جراحی به داخل کلیه و مثانه و حالب فرستاده می شود.

لاپاراسکوپی هم یک روش درون‌ بین است که طی آن، بدون باز کردن شکم، حفره داخل شکم و لگن کاملا روشن و نمایان می‌شود. در این روش وسیله نازکی به نام لاپاروسکوپ از طریق ایجاد برش کوچک وارد بدن شده و امکان انجام معاینه و در صورت لزوم جراحی را بدون نیاز به ایجاد برش بزرگ فراهم می آورد.

دهمین کنگره سالیانه انجمن اندویورولوژی و یورولاپاراسکوپی ایران با همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و حضور مسئولان و متخصصان و جراحان رشته اورولوژی ایران از بیست و سوم تا بیست و پنجم آبان ماه 97 در مرکز همایش های بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد در حال برگزاری است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: