کد خبر: ۲۱۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - 2014May 04
شفا آنلاین-مدرس دانشگاه و عضو بنیاد بیماری های نادر معتقد است، برخی پزشکان اکنون به جای طبابت، تجارت می کنند و همین امر موجب شده که به «بیزینس من» - تاجر - تبدیل شوند.
به گزارش شفا آنلاین، پروفسور «فریدون بوداغی» روز یکشنبه در جریان بازدید از مجتمع پزشکی پارسیان که با حضور رییس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران صورت گرفت، افزود: پزشکی نباید یک «بیزینس» قلمداد شود، بلکه باید فقط راهی برای نجات جان انسان ها باشد و پزشکان باید از «ابن سینا» الگو بگیرند.

فوق تخصص اقتصاد بین الملل ادامه داد: چرا نباید برخی پزشکان کشور مانند پزشکان بدون مرز باشند که در هر جای دنیا حاضر می شوند و به مردم خدمات ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه باید به وجدان خود مراجعه کنیم، ادامه داد: پزشکان ایرانی می توانند مجموعه ای ایجاد کنند تا به بیماران خدمات رایگان ارائه دهند و نباید فکرها معطوف به «بیزینس» باشد.

بوداغی افزود: چرا باید در بیمارستان های کشور، ابتدا هزینه درمانی از بیمار گرفته و سپس خدمات ارائه شود و اینجا فقط یک سووال می توان پرسید که انسانیت ما کجاست؟

وی گفت: وجدان انسانی ما به عنوان یک پزشک در اینجا زیر سووال می رود و باید بگویم اگر می خواهیم «بیزینس» باشیم چرا پزشکی را پیشه کرده ایم.



** رایگان نبودن، مشکل اصلی حوزه سلامت در ایران

بوداغی گفت: یکی از مشکلات موجود در ایران با توجه به اینکه دارای کشوری غنی هستیم، رایگان نبودن خدمات درمانی در حوزه سلامت است. اما در کشوری نظیر آلمان که هیچ سرمایه ای ندارد درمان رایگان است که امیدواریم با اقدامات اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران بتوان بخشی از این خدمات درمانی به مردم را رایگان کرد.



** الگوبرداری غلط در حوزه درمانی

فوق تخصص عالی در جامعه شناسی گفت: در ایران از برخی الگوهای غلط دنیا در حوزه درمانی استفاده می شود که یکی از آنها آمریکا است.

وی تصریح کرد، چرا ایران نباید از کشورهای اروپایی نظیر آلمان الگوبرداری کند تا مردم بتوانند از خدمات درمانی بهتری در حوزه سلامت بهره مند شوند.

بوداغی با بیان اینکه 17 هزار خانه بهداشت در ایران فعالیت می کند، گفت: در ایالت «می سی سی پی» که سیاهپوستان این منطقه حتی ایران را نمی شناسند، خانه بهداشت را در قلب آمریکا پایه گذاری کرده ایم تا به عنوان الگویی در دنیا مطرح باشد.
برچسب ها: تجارت ، طبابت ، پزشک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: