کد خبر: ۲۱۳۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - 2018November 05
در بدن انسان میلیون ها فولیکول یا کیسه های کوچک است که روی پوست قرار دارد. فولیکول ها سلول های موی رنگی و یا رنگدانه ای که حاوی ملانین هستند تولید می کنند. با گذشت زمان این فولیکول ها ملانین خود را از دست می دهند و منجر به تولید موی سفید می شوند.
شفا آنلاین>سلامت>تغییر رنگ موها با افزایش سن امری طبیعی است اما سفید شدن موها <White hair>در هر برهه ی زمانی حتی در بیست سالگی نیز رخ می دهد.

به گزارش شفا آنلاین:در بدن انسان میلیون ها فولیکول یا کیسه های کوچک است که روی پوست قرار دارد. فولیکول ها سلول های موی رنگی و یا رنگدانه ای که حاوی ملانین هستند تولید می کنند. با گذشت زمان این فولیکول ها ملانین خود را از دست می دهند و منجر به تولید موی سفید می شوند.

در این مقاله درباره ی علل شایع موهای سفید پیش از موعد همراه با روش هایی برای کاهش روند سفید شدن آن می پردازیم. اما برای پی بردن به علت سفید شدن موها و درمان آن باید از درمان های خانگی بپرهیزیم و زیر نظر پزشک متخصص مو آزمایشات لازم و درمان را ادامه دهیم.

علل سفید شدن مو در جوانی :
- کمبود ویتامین : کمبود ویتامین ب ۱۲ ، ب ۶، بیوتین، ویتامین د، یا ویتامین E
- کمبود فریتین یا ذخیره آهن
- ژنتیک و نژاد و قومیت نقش بسیار مهمی در سفید شدن مو ایفا می کند.
- استرس اکسیداتیو در بدن نقش بسیار مهمی در سفیدی زودرس دارد. این استرس موجب عدم تعادل می شود که آنتی اکسیدان ها برای مقابله با اثرات مضر رادیکال های آزاد (که به سلول ها آسیب می رسانند و موجب پیری و بیماری می شوند) کافی نیستند.
- شرایط خاص پزشکی : برخی شرایط خاص پزشکی از جمله بیماری های خودایمنی ممکن است باعث سفیدی مو شود.
- اختلال عملکرد هورمون های تیروئیدی باعث اختلالات ریزش مو و سفیدی مو می شود.
- سیگار کشیدن : سیگاری ها دوبرابر سایر افراد امکان ابتلا به سفیدی زودرس موها را دارند.
- رنگ مو و محصولات مو : برخی شامپوها و رنگ موها باعث کاهش ملانین مو می شوند و پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ موها است باعث سفید شدن مو می شود.

پیشگیری از سفید شدن موها :
- استفاده از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها از جمله سبزیجات و میوه ها
- خوردن غذاهای دارای ویتامین ب۱۲، شیر، ماهی قزل آلا و پنیر و ویتامین D .
- ترک سیگار

پزشک آنلاین
دکتر پرستو خسروانی [ متخصص پوست ، مو و زیبایی ]
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: