کد خبر: ۲۱۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - 2018October 29
بخش سلامت و دارو همواره از بخش‌هایی بوده که در فشارها و تحریم‌ها مستثنی قرار می‌گیرد، ولی تلاش آمریکایی‌ها تاکنون این بوده که حتی اگر می‌توانند مانع شوند تا ما در تامین دارو و درمان مردم با مشکل مواجه شویم و نتوانیم کالاهای اساسی مورد نیاز خود را وارد کشور کنیم
شفاآنلاین>سلامت> آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت، رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره و روسای استانی سازمان بیمه سلامت کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد. وزیر بهداشت در این آیین با اشاره به فرصت سوزی 90 ساله در اصلاح نظام بیمه‌ای کشور، اظهار داشت: «به نظر ما بیمه باید زیر نظر رئیس‌جمهور باشد چراکه این موضوع به‌نوعی رفاه اجتماعی است و باید مهم‌ترین دغدغه عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور باشد.» 

به گزارش شفاآنلاین،معاون اول رئیس‌جمهوری هم با اشاره به تصویب تخصیص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش دارو در جلسه سران سه قوه، اظهار داشت: «دولت تلاش می‌کند تا در هفته جاری یا هفته آینده این رقم را تامین کند.»

وعده 500 میلیون دلاری
معاون اول رئیس‌جمهوری در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت با تاکید بر اینکه کشور ازنظر تاریخی در مقطعی خاص قرار گرفته است، گفت: «بخش سلامت و دارو همواره از بخش‌هایی بوده که در فشارها و تحریم‌ها مستثنی قرار می‌گیرد، ولی تلاش آمریکایی‌ها تاکنون این بوده که حتی اگر می‌توانند مانع شوند تا ما در تامین دارو و درمان مردم با مشکل مواجه شویم و نتوانیم کالاهای اساسی مورد نیاز خود را وارد کشور کنیم.»

اسحاق جهانگیری افزود: «تمام سازوکارهایی که آمریکایی‌ها داشتند این بود که به هر روش که شده مانع خرید دارو و کالاهای اساسی و سایر نیازهای مردم ما شوند. آنها خیلی مانور دادند و گفتند که فروش نفت ایران را تا ماه نوامبر به صفر می‌رسانند. ولی وقتی مشاهده کردند که دولت‌هایی مانند روسیه، چین و هند و همچنین اتحادیه اروپا در برابرشان مقاومت می‌کنند و حق را به ایران می‌دهند، خود را با بخش‌های خصوصی دنیا طرف قرار دادند. این بخش‌ها نیز مستقل از دولت‌ها و بر اساس منطق خود تصمیم‌گیری می‌شود.»

وی با اشاره به تخصیص 3.5 میلیارد دلار از منابع کشور به بخش دارو و همچنین حدود تخصیص 13 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی از ابتدای سال جاری، خاطرنشان کرد: «به دلیل شرایطی که با آن مواجه شدیم در بخش‌های تولیدی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده‌ایم، اما با شناختی که از بخش خصوصی دارم، می‌دانم که اگر این بخش با قدرت به صحنه بیاید، دولت نیز به صحنه می‌آید و مشکلات برطرف خواهد شد.»

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح تحول سلامت به‌عنوان یکی از افتخارات دولت یازدهم خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین پیام طرح تحول سلامت آن بود که به مردم بگوییم در روز سختی و زمانی که با بیماری مواجه می‌شوند، دولت به فکر آنها بوده تا در آن روز دچار ناآرامی نشوند و از مشکلات عبور کنند.»

جهانگیری با تاکید بر اینکه مهم‌ترین کارکرد و پیام فعالیت بیمه‌ها آن است که چتر حمایتی مردم هستند، ادامه داد: «کار سیاست‌گذار این است که به مردم بگوید پیش از فرارسیدن روز سختی به فکر این روزها و شرایط مردم بوده و برای آن برنامه‌ریزی کرده است. یکی از این سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، مصوبه‌ای است که دولت برای سال جاری به تصویب رساند؛ به دلیل اتفاقاتی که افتاد زندگی بخش وسیعی از مردم با مخاطره مواجه شد و به همین خاطر نیز دولت تصویب کرد که بیش از 10 هزار میلیارد تومان برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر اعتبار تخصیص دهد.»

معاون اول رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه تاثیرات طرح تحول سلامت در شهرهای دورافتاده بسیار بیشتر از کلان‌شهرهایی نظیر تهران است، اظهار کرد: «طرح تحول سلامت هشت برنامه داشت که فقط مربوط به کاهش هزینه‌های درمانی نبود، بلکه با اجرای آن بسیاری از بیمارستان‌های کشور نوسازی و تجهیز و پزشکان زیادی به مناطق مختلف و محروم اعزام شدند و مجموعه وسیعی از خدمات به مردم ارائه شد.»

جهانگیری همچنین در پاسخ به طرح برخی اظهارات و درخواست‌ها از سوی مدیران بخش سلامت کشور درباره افزایش منابع بودجه و تخصیص منابع به بخش سلامت، ادامه داد: «منابع بودجه مشخص است و زمانی که حجم بودجه محدود باشد در صورت افزایش بودجه بخشی، بخش دیگر با مشکل مواجه می‌شود، بنابراین مهم‌ترین اقدام دولت اولویت‌بندی در تخصیص بودجه است. امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان و مدیران بخش سلامت کشور یک‌صدا اعلام می‌کنند که بخش سلامت از اولویت‌های کشور است. در این شرایط امیدوارم تا با کمک مسئولان حوزه سلامت حتماً منابع بودجه‌ای اجرای طرح تحول سلامت را تامین کنیم.»

وی همچنین با درخواست از پزشکان، داروسازان و همه اقشار مشارکت‌کننده در اجرای طرح تحول سلامت برای همراهی بیشتر با دولت، خاطرنشان کرد: «اطمینان دارم که با کمک یکدیگر از روزهای سختی که در آن قرار داریم عبور خواهیم کرد. همچنین اطمینان می‌دهم که همچنان طرح تحول سلامت در اولویت دولت، مجلس شورای اسلامی و کل نظام قرار دارد.»

معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تصویب و تایید تخصیص 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بخش دارو در جلسه سران سه قوه، اظهار کرد: «مطمئن هستیم که این رقم بعد از تبدیل شدن به ریال در اختیار مدیران و فعالان حوزه سلامت قرار خواهد گرفت و دولت تلاش می‌کند تا در هفته جاری یا هفته آینده این رقم را تامین کند.»

فرصت‌سوزی 90 ساله در اصلاح نظام بیمه‌ای
وزیر بهداشت هم در این مراسم به تشریح مهم‌ترین چالش‌های بیمه‌ای کشور پرداخت و با اشاره به فرصت سوزی 90 ساله در اصلاح نظام بیمه‌ای کشور، گفت: «تا پایان این دولت دو سال وقت داریم؛ من با همه وجود می‌خواهم مشکل کشور حل شود. کمک کنید تا حداقل مشکلات بیمه‌ای کشور حل شود.»

سیدحسن هاشمی با اشاره به اقدامات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: «امیدوارم بیمه سلامت از یک صندوق به یک سازمان ملی و کارآمد تبدیل شود. برخلاف تصور بیشترین حمایت از سازمان بیمه سلامت در این دوره انجام شده است. بیمه باید سازمانی مستقل، ‌قدرتمند و کارآمد باشد و این موضوع شدنی نیست، مگر اینکه جایگاهش را در نظام سلامت به‌عنوان خریدار خدمت پیدا کند. اگر بناست که همه پول در اختیار بیمه قرار گیرد که این درست است، باید ازنظر علمی، ‌ اجرایی و تولیتی در جایگاه خودش قرار گیرد.»

وزیر بهداشت با بیان اینکه بی‌توجهی دولت‌ها و مجالس به حوزه سلامت به معنای بی‌توجهی به سلامت مردم است، ادامه داد: «ملتی که گرفتار بیماری باشد و نتواند هزینه‌هایش را تامین کند، ملت خوشبختی نیست و دولت و حاکمیت آن هم دولت و حاکمیت خوبی نیست. امروزه دولت‌های خوب دولت‌هایی هستند که در کنار امنیت به سلامت، آموزش‌وپرورش مردم هم توجه می‌کنند. در حال حاضر آمدوشد بسیاری از دولت‌ها در اروپا و آمریکا بر اساس توجهی است که به سلامت و آموزش‌وپرورش دارند.»

وی با بیان اینکه تاریخچه بیمه بیش از ۱۶۰ سال پیش است، اظهار کرد: «بیمه اولین بار در آلمان ایجاد شد و سپس در اروپا گسترش یافت. در سال ۱۳۰۹ هم اولین بیمه درمانی در کشورمان ایجاد شد. ما در این حوزه ۹۰ سال فرصت داشتیم تا یک بیمه درمانی کارآمد ایجاد کنیم، اما این اقدام را انجام ندادیم تا امروز هم این فرصت سوزی ادامه دارد. علی‌رغم اینکه ۲۳ سال قبل بیمه خدمات درمانی ایجاد شد هنوز ضعیف‌ترین بخش ازنظر توجه بیمه است و هنوز در قرن ۲۱ و بعد از پنج سال اجرای طرح تحول نظام سلامت که از محوری‌ترین شعارهای دولت بوده، مشکلات بیمه‌ها رفع نشده است.»

هاشمی ادامه داد: «مجلس تصمیم گرفت که بیمه سلامت به وزارت بهداشت بیاید. ازنظر من مهم نیست بیمه در کجا باشد. اصلاً به نظر من بیمه باید زیر نظر رئیس‌جمهور باشد؛ چراکه رفاه اجتماعی باید مهم‌ترین دغدغه عالی‌ترین مسئول کشور باشد. البته در این مدت سازمان بیمه سلامت کارنامه قابل قبولی داشته و زیرساخت‌هایی را ایجاد کرده است که اگر مورد حمایت قرار گیرد می‌تواند طی چند سال آینده طبق الگوهای موفق دنیا پیش رود و به جایگاه رفیع خود دست یابد.»

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از مشکلات(Difficulties) حوزه بیمه، پراکندگی بیمه‌شدگان است، تاکید کرد: «در حال حاضر ۴۵ درصد بیمه‌شدگان در سازمان بیمه سلامت، ۴۸ درصد در سازمان تامین اجتماعی، یک درصد در کمیته امداد و ۵.۸ درصد هم در نیروهای مسلح تحت پوشش بیمه‌اند. این‌ها باید با هم همکاری کنند و پول، مقررات و سیاست‌های خرید خدمتشان یکسان شود. درعین‌حال باید توجه کرد که علی‌رغم اینکه ۱۰ میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند، هنوز ۶.۹ درصد در کشور فاقد بیمه‌اند و ۸.۹ درصد نیز همپوشانی بیمه‌ای در کشور وجود دارد.»

دوستان نادان اذیتمان کردند
هاشمی ادامه داد: «به‌طورکلی بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت وضعیت ما در این حوزه بد نیست، اما از طرفی قانون را هم به‌طور کامل اجرا نکرده‌ایم. اجرای قانون مستلزم پرداخت هزینه است. البته در این سال‌ها خیلی ما را اذیت کردند آن هم به‌صورت هدفمند و آن هم به خاطر اینکه یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت طرح تحول سلامت بود. برخی به این موضوع از دید رقیب نگاه کردند نه از دید منافع ملی. باید پرسید آیا سرمایه اجتماعی که طرح تحول برای نظام ایجاد کرد در طول این سال‌ها سراغ دارید؟ در این طرح پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت از ۶۰ درصد به ۳۵.۷ درصد رسید که هر یک درصدش ۷۹۰ میلیارد تومان پول می‌خواهد. درعین‌حال دسترسی به تجهیزات و وسایل پزشکی، توزیع پزشک و پرستار و ... همه جز مواردی بود که در قالب طرح تحول انجام شد، البته بعد اجتماعی این طرح برایم بسیار مهم است. این اقدامات درست نقطه مقابل اقدام دشمنانمان در خارج و برخی از دوستان نادانمان در داخل بود؛ چراکه هرچقدر ما سرمایه اجتماعی ایجاد کردیم عده‌ای آن را نابود کردند و ما را متهم کردند که متاسفانه تا اندازه‌ای هم موفق بودند.»

هاشمی با تاکید بر اینکه اجرای قانون مستلزم پرداخت پول است، گفت: «از طرفی این پول حساب‌وکتاب دارد. وقتی مجلس بودجه‌ای تصویب می‌کند، روی آن نظارت دارد و این‌طور نیست که برخی ما را به پول پاشی متهم کنند. به‌هرحال دستگاه‌های نظارتی وجود دارند از طرفی مردم خدمت دریافت کرده‌اند وگرنه رضایت ۸۳ درصدی مردم همین‌طوری ایجاد نمی‌شود.»

صندوق‌ها را یکی نمی‌کنید سیاست‌ها را یکی کنید
هاشمی افزود: «در حال حاضر می‌گویند که سهم حوزه سلامت از جی‌دی‌پی حدود هشت درصد است، اما با توجه به اقتصاد ناسالمی که داریم و بخشی از درآمدهای پنهان این عدد واقعی نیست. مهم‌ترین چالش‌های بیمه‌ای کشور عدم اجرای قانون بوده است. می‌بینیم که طرحی تصویب شده و بر اساس آن باید صندوق‌های بیمه‌ای یکی شوند. حال اگر این اراده را نداریم که صندوق‌های بیمه‌ای را یکی کنیم، حداقل سیاست‌هایشان را یکسان کنیم؛ چراکه مردم در هر بیمه‌ای با دردسرهایی مواجه‌اند که این خلاف قانون است. قانون می‌گوید همه بیمه‌ها در بیمه سلامت یکپارچه شوند و صندوقشان واحد شود تا بتوانند با اعمال قدرت و مدیریت خرید مناسبی داشته باشند. بیمه بدهکار مانند انسان ورشکسته است و قدرتی ندارد.»

هاشمی درباره برداشت ۵۰۰ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی برای جبران نقدینگی حوزه سلامت گفت: «هنوز این موضوع ابلاغ نشده، اما امیدواریم همان‌طور که گفتند این رقم به حوزه بیمه بیاید. خبر دارم که چاه‌هایی برایش کنده‌اند، اما امیدوارم نخواهند با این پول آنها را پر کنند تا بتوانیم نفسی بکشیم. همین‌الان به‌عکس و تصویر من از ابتدای دولت تاکنون نگاه کنید. اصلاً قابل قیاس نیست. آن‌وقت به ما می‌گویند وزرای مرفه که کم‌کارند و به دنبال تفریح و استخر هستند و ساعت ۹ می‌آیند و ۱۱ می‌روند؛ اما واقعاً طی این مدت پیرمان کردند. حال دو سال وقت داریم شما مرا می‌شناسید با همه وجود می‌خواهم مشکل کشور حل شود؛ بنابراین کمک کنید تا حداقل بیمه(Insurance) را درست کنید.»

بحران مالی بیمه‌ها و درخواست از مجلس
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران هم در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت گفت: «باید یک‌بار برای همیشه مشکل بودجه‌ای بیمه‌ها را حل کنیم، بودجه را واقعی ببینیم، مطالبات را به‌روز کنیم و به مسئول بیمه بگوییم وقتی پول ندارید حق ندارید تعهد ایجاد کنید.»

طاهر موهبتی با بیان اینکه سوم آبان ماه مصادف با سالروز تصویب قانون بیمه همگانی است، گفت: «بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی که دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را تکلیفی برای حاکمیت و دولت و حقی همگانی برای شهروندان دانسته، سازمان خدمات درمانی که امروز با عنوان سازمان بیمه سلامت ایران است، تاسیس شد. امروز بعد از ۲۳ سال از تاسیس این سازمان، شاهد پوشش جمعیت ۴۰ میلیون نفر از ایرانیان هستیم که ۸۵ درصدشان تحت پوشش بیمه رایگان‌اند، یعنی دولت حق بیمه آنها را می‌پردازد.»

وی افزود: «خوشبختانه در عرض بیش از یک سالی که از انتقال بیمه سلامت به وزارت بهداشت گذشته، اقدامات مفیدی انجام شده است. یکی از چالش‌های ما تامین منابع مالی پایدار و واقعی دیدن بودجه است. شک نکنید اگر بحران مالی بیمه‌ها را جدی نگیریم، باید منتظر بحران‌هایی بیش از امروز باشیم؛ بنابراین یکی از اتفاقاتی که در این دوره افتاد بحث مدیریت منابع و مصارف بود. باید توجه کرد که با واقعی دیدن منابع و واقعی کردن هزینه‌ها می‌توانیم مدیریت کنیم.»

موهبتی با بیان اینکه یکی از این اقدامات، هدفمند کردن بیمه رایگان است، گفت: «ذات بیمه رایگان برای کمک به گروه‌های نیازمند است. در ابتدای طرح تحول قرار بود پنج میلیون نفر تحت پوشش بیمه رایگان قرار گیرند، اما دیدیم که در عمل ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که برای هر بیمه شده ۵۲۸ میلیارد تومان بار مالی دارد. از طرفی اعتبارات مورد نیاز یا دیده نشد و یا امکان تامین آن وجود نداشت؛ بنابراین در حال حاضر به دنبال این هستیم که در حوزه تنظیم مقررات اقدام کنیم.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه در حال حاضر در ایام تقدیم لایحه بودجه قرار داریم، گفت: «یک‌بار باید مشکل بیمه در کشور را حل کنیم. معنا ندارد که A ریال پول دهیم و بعد بگوییم دو A ریال خرج کنیم و دو برابر تعهد درست کنیم. در این صورت تاخیر در پرداخت مطالبات از ۶ ماه به ۲۰ ماه افزایش می‌یابد و بعد هم اسناد چاپ می‌کنیم. در این صورت ارائه‌کننده خدمت و بیمه‌گذار راضی نیست. باید پرسید کدام ارائه‌کننده خدمت را می‌شناسید که ۱۰ ماه مطالبه داشته باشد اما باز هم خدمت ارائه دهد. در حال حاضر برخی از ارائه‌کنندگان خدمت ما ۱۲ ماه مطالبه دارند؛ بنابراین بیاییم یک‌بار بودجه را واقعی ببینیم و مطالبات را به‌روز کنیم و یا به مسئول بیمه بگوییم وقتی پول ندارید، حق ندارید تعهد ایجاد کنید.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: