کد خبر: ۲۱۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 21
آیا پزشک می تواند تنها بر اساس درخواست و موافقت بیمار، اقدام به درمان وی نماید؟ و یا الزاماً باید رضایت همسر وی نیز اخذ گردد؟
شفاآنلاین> اجتماعی> بیمارِ خانمی را در نظر بگیرید که  به علت خونریزی واژینال نیاز به هیسترکتومی دارد؛ بیمار با انجام عمل جراحی مذکور موافق است اما همسر وی با انجام این عمل جراحی که اجباراً برای حفظ جان بیمار لازم است مخالفت می کند.

سوال این است که تکلیف پزشک معالج در این میان چیست؟
آیا پزشک می تواند تنها بر اساس درخواست و موافقت بیمار، اقدام به هیسترکتومی وی نماید؟ و یا الزاماً باید رضایت همسر وی نیز اخذ گردد؟

به گزارش شفاآنلاین: در پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره نمود که قانوناً هر فرد عاقل و بالغی حق تصمیم گیری برای خود را دارد و نیاز به اخذ رضایت از دیگری وجود ندارد.

اما در مواردی که فرد متأهلی(زن یا مرد)  نیاز به اقدام درمانی داشته باشد که ممکن است به باروری وی آسیب برساند  لازم است که همسر وی نیز درجریان امر قرار گرفته و موافقت خود با انجام این اقدام درمانی را اعلام نماید.

اما گاه انجام یک درمان یا عمل جراحی برای حفظ جان خانمی لازم است ولی همسر وی به هر دلیلی با انجام آن مخالفت می نماید . در چنین حالتی پزشک معالج می تواند به جهت حفظ جان مادر و علی رغم مخالفت همسر وی، اقدام به انجام درمان لازم (در مثال فوق جراحی ) نماید و چنین اقدامی از جانب پزشک جرم محسوب نمی شود.

تنها مسئله ای که در این بین باقی میماند این است که ممکن است همسر این بیمار در مراجع قانونی اقدام به طرح دادخواست ازدواج مجدد به بهانه ناباروری همسرش نماید!!

بنابراین در چنین مواردی بهتر است بیمار به صورت کتبی اطلاع خود از احتمال چنین اقدامی از جانب همسر را اعلام نماید تا در آینده امکان ادعای بی اطلاعی از ناباروری متعاقب عمل جراحی از جانب وی منطفی گردد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: