کد خبر: ۲۱۱۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 17
کودکان پیش از ورود به مدرسه باید درست نشستن روی صندلی، درست مداد را در دست گرفتن، دفتر را درست در جلوی خود قرار دادن را یاد بگیرند. کودک نباید به هر روشی که دوست دارد مداد را در دست بگیرد و بنویسد. والدین باید این مهارت را به کودک یاد بدهند
شفاآنلاین>اجتماعی>بعضی وقت ها کودک کلمات را درست می شنود و درست می نویسد (یعنی اختلال حافظۀ دیداری و شنیداری ندارد)، اما نوشته هایش را خیلی بد خط و نامرتب می نویسد. 

به گزارش شفاآنلاین، مانند کسی که با دست راست می نویسد ولی اکنون مداد را در دست چپش گرفته و شروع به نوشتن<Write> می کند.

چنین شخصی کنترل مناسبی بر روی مداد ندارد، نقطه های کلمات را بزرگ و کوچک می گذارد، دندانه های حروف را نامرتب، بزرگ و کوچک می نویسد، یه کلمه را کامل روی یک خط نمی نویسد، انحنا و قوس حروفی شبیه ن، ق، س و ... را رعایت نمی کند.

نارسا نویسی به اصطلاح خرچنگ قورباغه نوشتن است

کودکان پیش از ورود به مدرسه باید درست نشستن روی صندلی، درست مداد را در دست گرفتن، دفتر را درست در جلوی خود قرار دادن را یاد بگیرند. کودک نباید به هر روشی که دوست دارد مداد را در دست بگیرد و بنویسد. والدین باید این مهارت را به کودک یاد بدهند.

به همین منظور در زیر یک سری نکات را که والدین باید هنگام نوشتن کودکان به آنها دقت کنند، بیان می کنیم:

- کودک هنگام نشستن پشت میز، باید ساعدهایش روی میز قرار گیرد و کف پایش به راحتی زمین را لمس کند. در واقع میز و صندلی کودک باید با توجه به قد او انتخاب شود.
- انگشت وسط باید به عنوان تکیه گاه در زیر مداد باشد و مداد بینِ دو انگشت شست و اشاره قرار گیرد.
- فاصله دست تا نوک مداد نباید زیاد یا کم باشد. مداد باید حدود دو سانتی متر بالاتر از نوکش در دست گرفته شود.
- مداد نباید راست در دست گرفته شود. 
- دفتر یا کاغذ نباید صاف جلوی کودک قرار گیرد زیرا در این صورت کودک مجبور می شود آرنجش را به بدنش بچسباند درنتیجه نمی تواند حرکت های لازم برای نوشتن را خوب انجام دهد.
- کودک حتماً قوانین نوشتاری حروف الفبا را باید رعایت کند. مثلاً حرف الف از بالا به پایین نوشته می شود.
- مچ کودک در امتداد ساعد باید باشد و هیچ شکستگی نباید در آن وجود داشته باشد.
- هنگام نوشتن کودک باید سر خود را در فاصلۀ 30 سانتی متری کاغذ یا دفتر نگه دارد. 

تمرین هایی برای درمان نارسانویسی 

هر تمرینی که باعث شود کودک از عضلات کوچک انگشتان خود و یا از عضلات بزرگ دست خود استفاده کند، مفید خواهد بود. ( تمرین هایی شبیه قیچی کردن، خمیر بازی کردن، پرت کردن و گرفتن) 

- خمیر بازی را در اختیار کودک بگذارید و از او بخواهید شکل های مختلفی درست کند.

- مقداری خمیر چسبنده و سفت تر مانند گِل رس در اختیار کودک قرار دهید تا با دستش شکل ها و وسیله های مختلف درست کند. همچنین می توانید در زمان درست کردن کوکو سیب زمینی، از کودک بخواهید سیب زمینی ها را چنگ بزند و سپس شکل های مختلف درست کند. این بازی باعث تقویت عضلات دست می شود.

- مقداری نمک و آرد در بادکنک بریزید (هوای آن را خالی کنید) و از کودک بخواهید شکل های مختلفی را با آن درست کند.

- برای تقویت عضلات کوچک کودک، مقداری پیچ و مهره در اختیار او قرار دهید تا آنها را باز و بسته کند. همچنین باز و بسته کردن در نوشابه و شیشه ها و بطری هایی نظیر آن خیلی مفید است.

- باز و بسته کردن زیپ لباس، بستن بند کفش ها، باز و بسته کردن دکمه های لباس هم باعث تقویت عضلات کوچک دست کودک می شود.

- یک خط روی کاغذ بکشید و از کودک بخواهید با قیچی آن خط را برش دهد. بعد از چند بار انجام دادن این تمرین، شکل های هندسی نظیر دایره و مثلث و لوزی بکشید و از کودک بخواهید آنها را ببُرد.

- در فاصلۀ یک متری از کودک، یک توپ کوچک را به سمت کودک پرت کنید و از او بخواهید همین کار را انجام دهد. به تدریج فاصلۀ خود را با کودک زیاد کنید.

- لیوانی که کمی از آن خالی است را به کودک بدهید و از او بخواهید بدون اینکه آب لیوان بریزد حدود 2 تا 4 متر راه برود.

- شکل هایی مانند ستاره، دایره، خورشید و ... با نقطه چین بکشید و از کودک بخواهید که با مداد این نقطه چین ها را به هم وصل کند.

- مقداری روزنامه و کاغذهای باطله در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید آن ها را مچاله کند و در سطلی که در حدود دو متری آن قرار داده اید پرتاب کند.

- دو خط موازی به فاصلۀ دو سانتی متر از یکدیگر رسم کنید. از کودک بخواهید خط راستی وسط این دو خط بکشد به طوری که دستش را از روی کاغذ برندارد و به خطوط بالا و پایین برخورد نکند. به تدریج با توجه به سن کودک این فاصله را کم کنید.

بعد از چند بار تمرین کردن، این کار را با خطوط موازی انحنا دار، موجی شکل و ترکیبی انجام دهید.

-  با استفاده از رنگ های انگشتی، از کودک بخواهید شکل هایی روی کاغذ با انگشتانش بکشد.

اگر کودک روش درست مداد در دست گرفتن را از کودکی یاد نگیرد، تا بزرگسالی از این شیوۀ نوشتن تبعیت می کند و سال های بعدی به سختی می توان طرز مداد گرفتن کودک را تغییر داد.
بنابراین لازم است والدین تمرین های بالا که برای تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست کودک است و به طور خلاصه و مفید ذکر شده است را با حوصله با کودک خود انجام دهند. کودک آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: