کد خبر: ۲۱۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 18
امروزه بحث تقلب‌های علمی در همه جای جهان‌دیده می‌شود و رویکردها و سیاست‌گذاری‌های متفاوتی برای مواجه‌شدن با این مسئله ارائه‌شده است
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> کارشناسان و قانون‌گذاران هلندی اعتقاددارند با حذف سیستم پاداش دانشگاهی برای انجام تحقیقات و وضع قوانین جدید در این حوزه می‌توان از بروز سرقت‌های ادبی و تقلب‌های علمی پیشگیری کرد.

به گزارش شفا آنلاین:امروزه بحث تقلب‌های علمی <Scientific Fraud>در همه جای جهان‌دیده می‌شود و رویکردها و سیاست‌گذاری‌های متفاوتی برای مواجه‌شدن با این مسئله ارائه‌شده است. در این میان مسئولان کشور هلند اعتقاددارند یک رویکرد انتقادی در رابطه با سوء رفتارهای مؤسسات تحقیقاتی می‌تواند موجب توانمندسازی و تقویت راستی و درستی در بخش تحقیقات شود که شامل نظارت بر این سازمان‌ها می‌شود.

    مؤسسات پژوهشی باید روش‌های مناسبی برای رسیدگی به تخلفات علمی اتخاذ کرده و  در این قوانین جدید مهم‌ترین هدف مراقبت از ماهیت تحقیقات علمی، ضرورت حذف انگیزه‌های سیستم پاداش دانشگاهی است که منجر به رفتارهای غلط و سرقت علمی می‌شود.

هلند دارای یک مجموعه قوانین جدید رفتاری است که در آن نهادهایی که مسئول مراقبت از صحت پژوهش‌ها، تحقیقات و اسناد هستند موظف به توانمندسازی این نهادها باهدف پیشگیری از تقلب علمی شده‌اند. این موضوع در حالی است که در بسیاری از مناطق جهان ازجمله ایالات‌متحده آمریکا و اسکاندیناوی، قواعد رفتاری پژوهش‌های علمی دارای یک مبنای قانونی هستند. نقض این قوانین توسط کمیته‌های دولتی موردبررسی و با تأکید بر تصویب تخلفات مورداجرا قرار می‌گیرد.

در هلند اما شرایط کمی متفاوت بوده و مؤسسات تحقیقاتی باید دانشمندان را به حفظ اصول و استانداردهای عملی تحقیق وادار کنند. انتظار می‌روند که با اجرای چنین قواعد رفتاری، محققان و مؤسسات پژوهشی در  راستای بهبود کیفیت علم تلاش کنند. در این طرح، مؤسسات مسئول ارائه دستور کار یکپارچگی درروند تحقیق هستند. برای مثال، در ششمین اجلاس جهانی همکاری تحقیقات، که در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ در هنگ‌کنگ برگزار خواهد شد، شرکت‌کنندگان روی مجموعه‌ای از توصیه‌ها برای طراحی یک سیستم پاداش مطلوب برای تقویت یکپارچگی تحقیق کار خواهند کرد. شرکت‌کنندگان بر اساس مقاله اخیر منتشرشده در ژورنال تخصصی PLOS Biology در مورد ارزیابی دانشمندان درزمینهٔ رویکردهایی که از نگاه منفی به تعداد نشریات و نقل‌قول‌ها منعکس می‌شود، بحث خواهند کرد.

در این میان مؤسسات پژوهشی باید روش‌های مناسبی برای رسیدگی به تخلفات علمی اتخاذ کرده و  در این قوانین جدید مهم‌ترین هدف مراقبت از ماهیت تحقیقات علمی، ضرورت حذف انگیزه‌های سیستم پاداش دانشگاهی است که منجر به رفتارهای غلط و سرقت علمی می‌شود.

در این شرایط و با حذف انگیزه‌های پاداشی،  آن دانشمندان می‌توانند معضلات خود را بدون ترس از مجازات موردبحث قرار دهند.  natureinde
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: