کد خبر: ۲۱۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 08
نگهداري اين خون به دو صورت عمومي و خصوصي انجام مي‌شود؛ يعني شما مي‌توانيد خون بند ناف فرزندتان را با پرداخت هزينه در بانک‌هاي خصوصي فقط براي خانواده خود نگهداري کنيد يا بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي با اهداي آن به بانک‌هاي عمومي به درمان افراد غريبه کمک کنيد
شفا آنلاین>سلامت>خون بند ناف، خوني است که بعد از تولد در بند ناف و جفت باقي مانده و معمولا دور ريخته مي‌شود

به گزارش شفا آنلاین:خون بند ناف، خوني است که بعد از تولد در بند ناف و جفت باقي مانده و معمولا دور ريخته مي‌شود، در حالي که مي‌توان با نگهداري آن براي سال‌هاي طولاني به افراد نيازمند پيوند مغز استخوان کمک کرد. اين خون غني از سلول‌هاي بنيادي<Stem Cells> است؛ سلول‌هايي که مي‌توانند بسياري از بيماري‌هاي خطرناک از جمله سرطان را درمان کنند.

نگهداري اين خون به دو صورت عمومي و خصوصي انجام مي‌شود؛ يعني شما مي‌توانيد خون بند ناف فرزندتان را با پرداخت هزينه در بانک‌هاي خصوصي فقط براي خانواده خود نگهداري کنيد يا بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي با اهداي آن به بانک‌هاي عمومي به درمان افراد غريبه کمک کنيد.

100 هزار سلول بنيادي در هر سي‌سي خون بند ناف خون بند ناف يا ژله وارتون خوني است که بعد از زايمان در طناب ناف باقي مي‌ماند. اين خون تيره‌رنگ است و حجم آن به طور متوسط به 60 سي‌سي مي‌رسد. البته به‌ندرت حجم آن 75 سي‌سي نيز مي‌شود.

يک ليوان آب حدود 250 سي‌سي است، بنابراين ميزان اين خون تقريبا از نصف يک ليوان آب هم کمتر است. هر سي‌سي از خون بند ناف 100 هزار سلول بنيادي دارد. البته سلول‌هاي بنيادي در افراد بزرگسال هم در مغز استخوان وجود دارند. اين سلول‌ها مولتي‌پتانسيل هستند و تقريبا قابليت تبديل شدن به تمامي بافت‌هاي بدن انسان را دارند.
درواقع سلول‌هاي بنيادي با قرار گرفتن در شرايط مستعد بافتي و سلولي مي‌توانند به سلول‌هاي خونساز، سلول‌هاي سيستم ايمني، سلول‌هاي عضله قلب، سلول‌هاي کبد، سلول‌هاي بافت استخواني، سلول‌هاي اعصاب و... تبديل شوند.
درمان 71 نوع بيماري با خون بند ناف
امروزه تقريبا در درمان 71 نوع بيماري بشر مي‌توان از خون بند ناف استفاده کرد. در کشور ما نيز چند بيماري به طور روزمره با کمک سلول‌هاي بنيادي درمان مي‌شوند، از جمله کم‌خوني ارثي، سرطان خون حاد يا لوسمي و کم‌خوني آپلاستيک در کودکان. اين خون در گذشته معمولا بعد از زايمان دور ريخته مي‌شد اما هم‌اکنون در ايران 3 بانک بزرگ خون بند ناف آن را طبقه‌بندي و نگهداري مي‌کنند.
بانک بيمارستان شريعتي، بانک مرکز رويان و بانک سازمان انتقال خون ايران در اين زمينه جزو مراکز پيشرو دنيا هستند. پيوند مغز استخوان در ايران تقريبا از سال 68 آغاز شد و تا امروز آمار آن در کشور بسيار بالا بوده است. کشور ما در اين زمينه تجربه‌هاي بومي منحصربه‌فردي دارد.
مراحل درخواست براي جمع‌آوري خون بند ناف نوزاد
مادري که مي‌خواهد خون بند نافش را نگه دارد بايد قبل از زايمان موضوع را با پزشک زنان خود مطرح کند و به يکي از مراکز نگهداري خون بند ناف مراجعه داشته باشد تا کارکنان بانک خون به موقع در اتاق زايمان حضور پيدا کرده و خون بند ناف را به طور استريل جمع‌آوري کنند. اين خون در اسرع وقت به بانک فرستاده مي‌شود و در فريزرهاي تانک ازت در دماي منفي 80 درجه سانتي‌گراد براي سال‌هاي طولاني نگهداري مي‌شود.
به اين ترتيب خون بند ناف هم براي خود نوزاد و هم براي فرزندان ديگر مادر و هم براي افراد غريبه در آينده قابل‌استفاده خواهد بود. البته وزن گيرنده خون نبايد بيشتر از 20 کيلوگرم باشد. خون بند ناف مزاياي بسياري دارد. اين خون به سادگي جمع‌آوري مي‌شود، بدون نياز به آماده‌سازي خيلي پيچيده قابل‌استفاده است و ارزان تمام مي‌شود. علاوه براين واکنش پيوند براي ميزبان خيلي کم رخ مي‌دهد.
خون بند ناف، يک نعمت خداداد
بيماري برگر از ديگر بيماري‌هاي قابل‌درمان با استفاده از خون بند ناف است. در اين بيماري رگ‌ها در اندام‌هاي انتهايي بدن بسته مي‌شوند و بافت سياه مي‌شود. همچنين اين خون در ترميم‌هاي عصبي پارکينسون کاربرد دارد. تعداد بيماري‌هاي قابل‌درمان با خون بند ناف زياد است اما به طور عمده اين خون در سرطان خون کودکان و نوزادان، بيماري‌هاي نقص سيستم ايمني، بيماري فانکوني، بيماري هورنر و... کاربرد دارد.
نگهداري خون بند ناف در بانک خصوصي يا عمومي
بانک‌هاي خصوصي و دولتي نگهداري‌کننده خون بند ناف، تفاوت عمده‌اي از نظر روش کار و مراحل قانوني اهدا، جمع‌آوري و نگهداري خون ندارند. شرايط نگهداري خون در تمام بانک‌ها کاملا تحت نظر وزارت بهداشت و درمان است. هزينه‌هاي اين بانک‌ها نيز از طرف وزارت بهداشت اعلام مي‌شود و نبايد خيلي بالا باشد. اين هزينه‌ها براي کارکنان و نگهداري خون در تانک ازت پرداخت مي‌شوند.
درواقع خصوصي‌سازي امتيازي است که دولت به بخش‌هاي خصوصي مي‌دهد تا در اين زمينه گسترش پيدا کنند و بتوانند خدمات خود را در اختيار مردم بگذارند. بنابراين از نظر کيفيت کار بين اين بانک‌ها تفاوتي وجود ندارد. افراد مي‌توانند خون بند ناف را فقط براي خانواده خودشان فريز کنند يا آن را به بانک‌هاي عمومي اهدا کنند تا اگر فرد غريبه‌اي با آن تطابق بافتي داشته باشد، بتواند از اين خون استفاده کند.

پيوند سلول‌هاي بنيادي يک نوع تزريق خون است
پيوند سلول‌هاي بنيادي درواقع يک نوع تزريق خون است. اين سلول‌ها 3 خاصيت ويژه دارند؛ خيلي سريع رشد مي‌کنند، مولتي‌پتانسيل هستند و به بافت‌هاي مختلف تبديل مي‌شوند. آنتي‌ژن‌ها يا گيرنده‌هاي سلول‌هاي بنيادي نيز آشيانه‌جو هستند و وقتي داخل رگ گيرنده تزريق مي‌شوند، بعد از چرخش کوتاهي در بدن به صورت خودکار داخل مغز استخوان قرار مي‌گيرند و آنجا مستقر مي‌شوند.
درواقع اين سلول‌ها وارد سيستم هماتوپويتيک بدن ‌شده، سپس به کبد، طحال، ريه و... منتقل مي‌شوند و با بافت‌هاي مجاور خود روابط سلولي برقرار مي‌کنند. در ادامه نيز شروع به رشد مي‌کنند و سلول‌هاي مورد نظر بدن را مي‌سازند.

جمع‌آوري اين خون براي مادر و نوزاد بي‌ضرر است. آریا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: