کد خبر: ۲۱۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - 2018October 06
آنتی‌بیوتیک‌ها تنها برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی اثربخشی دارند و در درمان سرماخوردگی‌ها و دیگر بیماری‌های ویروسی موثر نیستند
شفاآنلاین>سلامت>نتایج مطالعات اخیر در آمریکا نشان می‌دهد که مصرف نیمی از آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی بدون تشخیص عفونت توصیه شده‌ است.

به گزارش شفاآنلاین، با وجود هشدارهای جدی که نسبت به مضرات مصرف نامناسب داروهای آنتی‌بیوتیک برای سلامتی مطرح است، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد برای رفع کامل پیامدهای ناشی از سوء مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به زمان بیشتری نیاز است.

محققان آمریکایی در این بررسی دریافتند در بیش از ۵۰۰ هزار مورد تجویز آنتی‌بیوتیک که مورد بررسی قرار گرفته، نزدیک به نیمی از آن‌ها بدون تشخیص عفونت<Infection> در بیمار تجویز شده‌ است. همچنین نزدیک به ۲۰ درصد آن ها بدون معاینه حضوری تجویز شده و به صورت مشاوره تلفنی بوده‌ است.

محققان معتقدند برخی از پزشکان تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک را آسان‌تر می‌دانند و این تصور را دارند که بیمار تمایل دارد این دارو را دریافت کند. این درحالیست که مصرف نامناسب از داروهای آنتی‌بیوتیک‌ عامل شیوع گسترده عفونت‌های مقاوم به داروست.

آنتی‌بیوتیک‌ها تنها برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی اثربخشی دارند و در درمان سرماخوردگی‌ها و دیگر بیماری‌های ویروسی موثر نیستند.

زمانیکه بیمار بدون آنکه به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشد اقدام به مصرف آن کند، باکتری در معرض دارو<medicine>قرار گرفته و فرصتی را برای جهش یافتن و مقاوم شدن در برابر دارو پیدا می‌کند.

 در این بررسی محققان آمریکایی به مطالعه روی نزدیک به ۵۱۰ هزار نسخه آنتی‌بیوتیک در مدت دو سال پرداختند. در مجموع مشخص شد که ۴۶ درصد از داروهای تجویزی بدون تشخیص عفونت توصیه شده‌ است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: