کد خبر: ۲۰۷۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 09
خستگی، ضعف، و کمبود انرژی همه با پیشرفت بیماری کبدسمی در ارتباط هستند. خستگی همراه با حالت تهوع، اسهال، و از دست دادن اشتها نخستین نشانه‌های از کار افتادن کبد هستند
شفا آنلاین>سلامت>همانطور که همه می دانیم کبد یکی از حیاتی ترین اعضای بدن است که وظیفه دفع سموم از بدن، ذخیره سازی قندها و تولید صفرا را برعهده دارد. به همین دلیل حفظ سلامت کبد از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب نشانه های سمی شدن بدن را به شما معرفی می کنیم.

به گزارش شفا آنلاین:زردی شاید از مهم ترین علائم کبد سمی باشد. زردی پوست، ناخن‌ها و/یا سفیدی چشم‌ها یکی از دلایل نگرانی از بیماری کبد سمی است. زردی نشانه‌‌ی آن است که بیماری کبدی به سیروز پیشرفت کرده و باید سریعا به دنبال کمک پزشکی باشید.

تغییر رنگ ادرار

این علامت یکی از هشدارهای جدی برای سوء عملکرد کبدی است. تغییر رنگ ادرار به زرد تیره را جدی بگیرید و در اسرع وقت نسبت به بررسی مشکلات کبدی اقدام کنید.

ورم شکم

در حالی که این علامت ناشی از بسیاری از شرایط سلامتی است، اما یک دلیل آن نیز می تواند سمی شدن کبد باشد. تورم شکم همراه با نفخ شدید به شما هشدار می دهد که سریعا برای سم زدایی کبد اقدام کنید.

کمبود انرژی و اغتشاش ذهنی

خستگی، ضعف، و کمبود انرژی همه با پیشرفت بیماری کبدسمی در ارتباط هستند. خستگی همراه با حالت تهوع، اسهال، و از دست دادن اشتها نخستین نشانه‌های از کار افتادن کبد هستند. از کارافتادگی کبد مستلزم توجه پزشکی سریع است.

بنیاد کبد امریکا می‌گوید سموم می‌توانند در مغزتان انباشته شوند. این امر می‌تواند مشکلات حافظه، تمرکز و خواب ایجاد کند. اغتشاش ذهنی یکی از علائم پیشرفت بیماری کبدی است.

ریفلاکس اسید معده

ریفلاکس اسید (برگشت اسید از معده به مری) یکی از رایج ترین مشکلات گوارشی بخصوص در کسانی است که پرخوری می کنند. با این حال یکی از نشانه های هشدار دهنده سمی شدن کبد نیز می تواند باشد.

خستگی مزمن

می تواند نتیجه فعالیت بیش از حد روزانه و یا عادات ناسالم زندگی باشد. با این حال خستگی بیش از حد و دائمی که غیر قابل توضیح هم باشد، یکی از شایع‌ترین نشانه های سمیت کبدی است. سموم نقش پر رنگی در ایجاد اخلال در سوخت و ساز عضلات شما ایفا می کنند و موجب شکل گیری خستگی و دردهای مختلف می شوند. افزایش سموم و تحت تاثیر قرار گرفتن کل سیستم ایمنی بدن خستگی را وخیم‌تر می سازد.

کم‌اشتهایی

تهوع، استفراغ، و/یا کم‌اشتهایی<Anorexia> با بیماری کبدسمی در ارتباط هستند. در نتیجه‌ی تهوع، بیماران دارای کبدسمی ممکن است کاهش وزن را نیز تجربه کنند.

لپتین هورمونی است که توسط بدن ترشح می‌شود تا باعث شود پس از خوردن احساس سیری کنید. بیماران دارای کبد چرب سطوح افزایش‌یافته‌ای از لپتین داشتند که می‌تواند کم‌اشتهایی‌شان را نیز توضیح دهد.

کلسترول بالا و لخته شدن خون

فشارخون و کلسترول بالا می‌توانند توسط چاقی<Obesity> ایجاد شوند و هردو علائم بیماری کبدی زیربنایی نیز هستند. بیشتر احتمال دارد دکترتان به طور منظم کلسترول‌تان را بررسی کند بنابراین اگر بالا رفته باشند از او بخواهید آنزیم‌های خون‌تان را هم برای نشانه‌های بیماری کبدی بررسی کند.

لخته‌شدن خون خیلی سریع‌تر از حالت عادی نیز می‌تواند به بیماری کبد مربوط باشد. مشاهده شده است که خون برخی بیماران دارای سیروز کبد یا فیبروز کبد به راحتی لخته شده است.

تورم در شکم یا پاها

تورم شک یا پاها یکی دیگر از علائم کبد سمی است. دیدن تورم در قسمت پایین پاها یا بادکردگی شکم می‌تواند نشانه‌ی کبدسمی پیشرفته باشد و باعث نگرانی شود. کبد ملتهب سبب تجمع مایعاتی می‌شود که کبدتان قادر نیست مانند زمانی که سالم بود، پردازش‌شان کند. این تورم به خاطر فشاری که به پوست و بافت‌های اطراف وارد می‌کند می‌تواند دردناک باشد.

برای بیماران دارای اضافه وزن یا چاق، تورم می‌تواند توسط چربی شکم، پنهان شود و کبد سمی ممکن است از دید دکترها پنهان بماند. مطالعه‌ای نشان داد کودکان چاق توسط متخصصان اطفال به درستی برای بیماری کبدی معاینه نشده بودند، اگرچه عامل خطر اضافه وزن را داشتند.

تعریق بیش از حد و بوی بد بدن

کبد را می توان با یک خودرو مقایسه کرد. هنگامی که برای مدت طولانی و بی وقفه رانندگی کنید، با افزایش دمای موتور مواجه خواهید شد. کبد نیز هنگامی که بیش از اندازه کار می کند با افزایش دمای خود مواجه می شود.

کبد یکی از اندام های بزرگ بدن انسان است. هنگامی که کبد داغ می شود، کل بدن داغ می شود. این اندام می تواند با افزایش تعریق خود را خنک سازد. بر کسی نیز پوشیده نیست که تعریق بیش از اندازه نیز می تواند به شکل گیری بوی بد بدن منجر شود.عصر خبر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: