کد خبر: ۲۰۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018September 08
شورایعالی سازمان نظام‌پزشکی در خصوص اعطای پروانه مطب به دندان‌پزشکان طرحی، احیاء طرح بهداشتکار دهان و نوسانات قیمت مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی مصوباتی داشته و با شخص وزیر و مدیران طراز اول این وزارتخانه مذاکراتی انجام داده است
شفاآنلاین>سلامت> دکتر بهنام عباسیان عضو شورایعالی سازمان نظام‌پزشکی در گفتگو با پایگاه خبری دندانه گفت: مصوبات ما برای رفع چالشهای پزشکی و دندانپزشکی، وقتی به وزارت بهداشت می‌رود، داخل کشوی مدیران بایگانی می‌شود و به مرحله اجرا در نمی‌آید. ما قدرت مطالبه‌گری در وزارت بهداشت نداریم ولی اگر ساختار دندانپزشکی در وزارت بهداشت قوی‌تر باشد، دیگر شاهد این وضعیت نخواهیم بود.

به گزارش شفاآنلاین، عباسیان در تشریح عملکرد یک‌ساله این شورا در حوزه دندانپزشکی بیان داشت: شورایعالی سازمان نظام‌پزشکی در خصوص اعطای پروانه مطب به دندان‌پزشکان طرحی، احیاء طرح بهداشتکار دهان و نوسانات قیمت مواد و تجهیزات دندان‌پزشکی مصوباتی داشته و با شخص وزیر و مدیران طراز اول این وزارتخانه مذاکراتی انجام داده است اما مشکل اساسی این است که ما مصوبات را در رشته دندان‌پزشکی ارائه می‌دهیم و این مصوبات ابلاغ می‌شوند ولی بلوکه می‌شوند و در چرخه اجرا قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولانی که در اجرای این سیاستها دخیل هستند دندانپزشک نیستند و تفکر دندانپزشکی ندارند خاطرنشان کرد: ما نباید متکی به تصمیمات سایر رشته‌های پزشکی در وزارت بهداشت باشیم. مصوبات ما وقتی به وزارت بهداشت می‌رود، داخل کشوی مدیران بایگانی می‌شود. ما قدرت مطالبه‌گری در وزارت بهداشت نداریم ولی اگر جایگاه سازمانی دندانپزشکی در وزارت بهداشت قوی تر باشد، دیگر شاهد این وضعیت نخواهیم بود. این وضعیت به نفع وزیر بهداشت نیز هست و می‌تواند تصمیمات بهتری در این حوزه بگیرد.

دکتر عباسیان با اشاره به مشکلات فعالیت دندانپزشکان متخصص مشمول طرح ضریب کا برای فعالیت درمانی در خارج از ساعات تعهد گفت: تاکنون بسیاری از متخصصان دندانپزشک که در  دانشکده‌ها دوره طرح را می‌‏گذراندند، علیرغم مشکلات شدید مالی نمی‌توانستند در ساعات بعد از ظهر کار کنند و اگر این کار را می‌کردند، محکوم می‌شدند. در شورایعالی ما به این همکاران اجازه فعالیت دادیم و این مشکل با دستور شخص وزیر بهداشت حل شد.

عضو شورایعالی نظام‌پزشکی درباره مشکل فعالیت دندانپزشکان عمومی طرحی در شیفت بعد از ظهر نیز گفت: این دندانپزشکان باید اجازه کار در ساعات غیر اداری را نیز داشته و به آنها بعد از یک سال پروانه مطب داده شود تا مردم مناطق محروم مجبور نباشند برای دریافت خدمات درمانی به شهرهای دیگر بروند.

رییس انجمن دندانپزشکی ایران شعبه آذربایجان غربی درباره نوسانات ارزی و افزایش قیمت تجهیزات دندانپزشکی خاطر نشان کرد: درباره مشکلات تجهیزات و مواد مصرفی دندان‌پزشکی در شورای‌عالی مصوبه داشتیم و بیانیه دادیم که آحاد مردم حق دریافت خدمات سطح دو در دندان‌پزشکی را دارند. وضعیت فعلی باید توسط دولت کنترل شود و وسایل مصرفی با قیمت ارزان‌تر و بدون واسطه به دست دندان‌پزشکان (Dentists)برسد.

دکتر عباسیان درباره سیاست وزارت بهداشت در احیاء طرح بهداشتکار دهان و دندان نیز توضیح داد: تربیت بهداشتکاران هزینه می‌خواهد و شرایط فعلی که دندانپزشک به اندازه کافی در کشور داریم، اگر توزیع عادلانه نیروی انسانی صورت گیرد، دیگر نیازی به صرف این هزینه نیست.

وی با تاکید بر این که کسانی که در تقسیم‌بندی نیروهای انسانی هستند، تصمیمات خوبی نمی‌گیرند؛ خاطرنشان کرد: شورایعالی نظام‌پزشکی بکارگیری بهداشتکاران را محکوم می‌کند چون در حال حاضر به ازای هر 4500 نفر جمعیت یک دندانپزشک نیاز است و ما مازاد دندان‌پزشک هم داریم.

وی با اظهار تأسف از دخالت نهادها و سازمانهای مختلف در چرخه سلامت دهان و دندان بیان داشت: جالب اینکه حتی جهاد سازندگی هم در این حوزه مداخله می‌کند، کسانی از طرف این نهاد به مناطق محروم می‌روند که پزشک(Doctor) نیستند و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کمبود دندان پزشک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
0
0
تعداد پذیرش دندانپزشک بسیار کمتر از نیاز واقعی است
در شرایطی که این همه پزشک هر سال فارغ تحصیل میشوند واقعا دلیل ظرفیت بسیار پائین دندان پزشکان چبست؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: