کد خبر: ۲۰۶۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 29
آلودگی هوا به‌طور کل بر مکانیزم‌ها و فیزیولوژی بدن تاثیرگذار است و بیشترین تاثیر را هم در ریه و هم قلب و عروق دارد، اما اگر درصد آلاینده‌ها به‌ویژه سرب افزایش چشمگیری داشته باشد، می‌تواند بر سایر ارگان‌های بدن از جمله کلیه‌ها هم اثرگذار باشد
شفاآنلاین>سلامت آلودگی هوا معضل زیست محیطی است که سال‌ها مدیران شهری برای کاهش آن به دنبال راهکار هستند. معضلی که جان انسان را تهدید می‌کند و به‌عنوان یک چالش مسئولان را به خود درگیر کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، آنچنان که بر اساس اعلام نایب رئیس کمیسیون بهداشت‌ مجلس سرب ناشی از آلودگی هوا بر ایجاد نارسایی‌های مزمن کلیوی تاثیر می‌گذارد. این در حالی است که روزانه 10 نفر به‌دلیل نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند. از این‌رو باید بیشتر از پیش به این معضل همیشگی پرداخت، چراکه جان آدمی در میان است. رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران نیز  به بررسی زوایای مختلف این مساله پرداخته است.

مشکلات کلیوی و مغزی،آثار ثانویه آلودگی هوا

نایب رئیس کمیسیون بهداشت‌ مجلس با تایید خبر تاثیر سرب ناشی از آلودگی هوا بر ایجاد نارسایی‌های مزمن کلیوی اطمینان داد که میزان آلودگی هوای کنونی تهران نمی‌تواند در سطح وسیع شهروندان تهرانی را به این معضل دچار کند. محمد نعیم امینی‌فرد درباره انتشار اخباری مبنی بر تاثیر آلودگی هوا بر ایجاد بیماری‌های کلیوی گفت: آلودگی هوا به‌طور کل بر مکانیزم‌ها و فیزیولوژی بدن تاثیرگذار است و بیشترین تاثیر را هم در ریه و هم قلب و عروق دارد، اما اگر درصد آلاینده‌ها به‌ویژه سرب افزایش چشمگیری داشته باشد، می‌تواند بر سایر ارگان‌های بدن از جمله کلیه‌ها(kidneys) هم اثرگذار باشد.

نماینده ایرانشهر در مجلس ادامه داد: البته معمولا این میزان آلایندگی در کشور وجود ندارد، اما به صورت ثانویه و در پی بروز مشکلات قلبی و عروقی امکان ایجاد مشکلات کلیوی و مغزی هم وجود دارد.

او درباره میزان احتمال ابتلای تعداد زیادی از تهرانی‌ها به بیماری‌های کلیوی در پی افزایش آلودگی هوا تصریح کرد: تهران با معضل آلودگی هوا دست به گریبان است و شاید 10ها سال از بروز این مشکل می‌گذرد و منابع این آلاینده‌ها هم مشخص بوده و راه برون‌رفت از آن هم استفاده از تجربیات جهانی است و بی‌توجهی به راه‌های رفع این معضل به بروز بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های کلیوی منتهی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به نوع بیماری کلیوی که در پی افزایش آلودگی هوا ایجاد می‌شود، یادآور شد: آلودگی (Contamination)هوا به نارسایی‌های مزمن کلیه منتهی می‌شود، اما در شرایط کنونی تهران بعید به نظر می‌رسد که آسیب مستقیم ناشی از آلودگی هوا روی کلیه داشته باشیم، اما در مجموع کلیه‌ها به‌عنوان ارگان تسویه‌کننده سموم بدن تحت تاثیر این معضل قرار می‌گیرد. به گزارش خانه ‌ملت، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: بی‌تردید کلیه‌ها نقش مهمی در دفع فلزات سنگین و سموم ایجاد شده داخلی و خارجی دارد و هرگاه میزان این سموم در خون بیش از حد طبیعی باشد، روی کارکرد کلیه‌ها اثرگذار است و می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

کلیه نقش فیلتر بدن را دارد

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در این باره  می‌گوید: اولین قسمتی از بدن که آلودگی هوا به آن لطمه می‌زند، سیستم تنفسی است. هوای آلوده مستقیما وارد ریه می‌شود و بیماری‌های مختلفی را ایجاد می‌کند.

دومین قسمت دستگاه‌ گوارش است که به‌دلیل تنفس هوای آلوده میکروب‌ها را وارد سیستم گوارش می‌کند. مورد بعدی پوست است که مواد زائد هوا مستقیما روی پوست آن می‌نشیند و ایجاد مشکل می‌کند. چهارم مورد چشم است که هوای آلوده موجب سوزش و ناراحتی آن می‌شود. کلیه و بقیه ارگان‌ها هم در مراحل آخر ممکن است درگیر شوند. ایرج خسرونیا می‌افزاید: از آنجا که با استشمام هوا آلودگی وارد بدن می‌شود، باید مردم از ماسک استفاده کنند.

این در حالی است که ماسک‌های ما غیرقابل قبول است و بارها وزارت بهداشت هشدار داده که ماسک‌ها مورد تاییدش نیست، چون فیلتر مناسب ندارند. آنچنان که ذرات ریز موجود در فضا از ماسک‌ها عبور می‌کنند و خود نیز باعث بسیاری از آلودگی‌ها می‌شوند. رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران اظهار می‌کند: با این وجود، علاوه بر هشدارهای وزارت بهداشت وسایل ارتباط جمعی نیز دائما به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند که در زمان آلودگی از خانه بیرون نیایند. مگر اینکه در مواقعی مجبور باشند. از سوی دیگر، در زمان آلودگی هوا باید از انجام کارهای خسته‌کننده که موجب مصرف اکسیژن زیاد دارد، پرهیز کرد.

برای مثال ورزش کردن یا از کوه بالا رفتن تنفس ما را زیاد می‌کند و باعث می‌شود میکروب‌ها، ویروس‌ها و ذرات ریز وارد سیستم تنفسی‌مان شوند. او ادامه می‌دهد: این در حالی است که اسامی مراکز بسیار آلوده همچون میادین تهران از جانب هواشناسی اعلام می‌شود تا مردم کمتر در این مناطق تردد کنند.

سالمندان، بیماران، نوزادان، کودکان و... باید از حضور در هوای آلوده خودداری کنند. خسرونیا اظهار می‌کند: وقتی هوای آلوده وارد یکی از سیستم‌های بدن از جمله کلیه می‌شود، تبعاتی را با خود به همراه دارد، چراکه کلیه تقریبا شبیه فیلتر بدن کار می‌کند. آنچنان که سم وارد شده به بدن از طریق کلیه دفع می‌شود. بنابراین وقتی این قسمت بدن دچار مشکل می‌شود، بدن را درگیر می‌کند.

به گفته رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران از آنجایی که ما در مناطق آلوده زندگی می‌کنیم، به تبع آلودگی روی سیستم کلیه ما اثر می‌گذارد و ممکن است باعث نارسایی کلیه شود. آنچنان که وقتی آزمایش ادرار می‌دهیم، مقدار زیادی پروتئین در داخل ادرار است و میکروب‌ها به تدریج باعث نارسایی کلیه می‌شوند. به گونه‌ای که امکان دارد به دیالیز احتیاج پیدا کنیم. دوباره تاکید می‌کنم باید مراقب باشیم در جاهایی که آلوده است حرکت نکنیم و اگر مجبور هستیم سریعا کارمان را انجام دهیم.آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: