کد خبر: ۲۰۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 28
طبیعتاً هر محصولی که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز تولید و توزیع شود از مواد اولیه و فرآورده‌های استانداردی استفاده نکرده است
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مردم در صورت مشاهده مکان‌های تولید مکمل غیر مجاز سریعاً به مراجع ذی‌صلاح اطلاع دهند.

به گزارش شفا آنلاین:عباسعلی پوربافرانی در رابطه با انتشار خبری مبنی بر توزیع مکمل‌های ورزشی غیرقانونی و استفاده از پودر مهتابی سوخته به جای کراتین، گفت: طبیعتاً هر محصولی که به صورت غیرقانونی و غیرمجاز تولید و توزیع شود از مواد اولیه و فرآورده‌های استانداردی استفاده نکرده است.

نماینده مردم نایین در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر محصولی از مکان مجاز تهیه شود، قطعا مراحل کیفی، قانونی و بهداشتی مورد نیاز را گذارده است و برای مصرف کنند مشکلی به وجود نخواهد آورد، افزود:  یک فرآورده غیر مجاز در یک محل مجاز تولید و توزیع نمی‌شود چرا که برای تولید محصولی نیاز به دریافت مجوز‌های قانونی از وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو است و در صورت داشتن استاندار‌های لازم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

پوربافرانی با تاکید بر اینکه مردم نباید مکمل های غیر مجاز<Supplements unauthorized>لازم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را ندارد، نباید خریداری شود، همچنین لازم است مردم در صورت مشاهده مکان‌های تولید مکمل غیر مجاز سریعاً به مراجع ذی صلاح اطلاع دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بازار آشفته اقتصادی و ارزی جامعه و بی تدبیری که برای سامانه نیما اتفاق افتاد بخش اعظمی از ارز کشور که می‌بایست برای تهیه دارو‌های بیماران خاص اختصاص پیدا می‌کرد، صرف خرید مکمل‌ شده است. همچنین لازم است برای نظارت بر محصولات و مکمل‌ها ابتدا گزارش دقیقی از مراحل تولید، توزیع و جمعیت مصرف‌کنندگان در اختیار داشته باشیم، سپس با برنامه‌ریزی جامع به این حوزه ورود کنیم.

پوربافرانی، در پاسخ به این سوال که آیا تضمینی برای اصل بودن مکمل‌های موجود در داروخانه‌ها وجود دارد؟ گفت: تاکید ما این است که تولید مکمل‌ها حتما توسط متخصصین تغذیه و ذیربط انجام شود و مصرف کنندگان با آگاهی از شرکت تولیدکننده، اقدام به خرید محصول کنند. ضمن اینکه ممکن است داروخانه‌ای در خلاء نظارتی، اقدام به عرضه محصولات درجه دو و تقلبی کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  گفت: ما گزارش‌هایی  از برخی داروخانه‌ها دریافت کرده‌ایم که به جرم داشتن، کالا‌های قاچاق و غیر مجاز به نهادهای نظارتی معرفی و به شدت با آنها برخورد شده است. اگر محصولی از مکان‌های مجاز همچون داروخانه‌ها تهیه شود، در صورت مشاهده تخلف امکان پیگیری‌های قانونی وجود دارد، در صورتی مراحل قانونی برای برخورد با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات غیرمجاز وجود ندارد.فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: