کد خبر: ۲۰۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - 2018August 26
پذیرش این دانشجویان با هدف اجرای عدالت و اصلاح نظام آموزشی صورت نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد هدف اصلی و اولیه این کار جبران کسری اعتبارات باشد
شفاآنلاین>سلامت> رییس دانشکده دندا‌نپزشکی شهید بهشتی گفت: نتیجه جذب دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، تکرار تجربه تلخ و شکست خورده دوره‌های شبانه و پردیس‌های بین‌المللی است و به تضعیف بیشتر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی می‌انجامد. ضمن این که به نظر می‌رسد هدف اصلی و اولیه این سیاست، دریافت پول و جبران کسری اعتبارات دانشگاه‌هاست.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر محمدجعفر اقبال، قانون اخیر وزارت بهداشت مبنی بر تسهیل انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: وضع اینگونه قوانین با این شرایط آموزشی(Educational)، دندانپزشکی ما را که از عدالت بسیار دور است، دورتر می‌کند.

دکتر محمد جعفر اقبال تاکید کرد: پذیرش این دانشجویان با هدف اجرای عدالت و اصلاح نظام آموزشی صورت نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد هدف اصلی و اولیه این کار جبران کسری اعتبارات باشد.

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی افزود: در کشور ما بسیاری از امور و برنامه‌ها منحصر به فرد و یگانه است؛ برای مثال نحوه پذیرش دانشجو را مجلس تصویب می‌کند و چند نماینده برای پذیرفته شدن دانشجویان و قبولی کنکور، سهمیه‌هایی را اختصاص می‌دهند و اسم این قانون را عدالت آموزشی می‌گذارند. در حالی که حاصل آن عین بی‌عدالتی و نادرستی است. یعنی مثلاً نفر دهم کنکور تخصصی دندان‌پزشکی نمی‌تواند در رشته جراحی فک و صورت دانشکده‌ای قبول شود اما رتبه بالای 30 با سهمیه پذیرفته خواهد شد.

رییس دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی همچنین اذعان کرد: جالب است که قریب به یک سوم ظرفیت‌های دانشگاه‌ها(Universities) مربوط به مناطق محروم است که اکثر این افراد پس از فارغ‌التحصیلی به آن مناطق رجوع نمی‌کنند؛ بنابراین کاری که با هدف اجرای عدالت است، حاصل و نتیجه‌ای عکس دارد. این تصمیم‌ها باعث ظلم به شرکت کنندگان در کنکور می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: من معتقدم که همه ما باید با پشتیبانی همدیگر سهمیه‌های ناروایی که عین تبعیض و دور از عدالت آموزشی است را نقد کنیم و از نمایندگان مجلس بخواهیم که قوانین اینچنینی را اصلاح کنند. از وزارت بهداشت باید بخواهیم پذیرش دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور را تسهیل نکند و منافع دراز مدت و سلامت آیندگان را به حراج نگذارد. این کار هیچ منطقی ندارد و اگر با توجیه کمک به هموطنان و خانواده‌هایشان چنین تصمیمی گرفته شده باشد، هیچ مقبولیتی در بین کل جامعه دانشگاهی نخواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: